هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 84    |    15 شهريور 1391

   


 

تسلیت


ترجمه کتاب «پایي كه جاماند» به زبان‌های عربی و انگلیسی


پایه اقدام رژیم پهلوی در 17 شهریور 57، وحشی گری و قلع و قمع مردم بود


سرگذشت رادیو، مبنایی برای تدوین تاریخ شفاهی صدا


مصاحبه‏گر باید همان تدوینگر اثر باشد


6410 روز اسارت


حضور 4ماهه امام‌خمینی(ره) در فرانسه موضوع پژوهش جدید دفتر تاریخ شفاهی


«اوخشامالار» با موضوع دفاع‌مقدس رونمايي شد


باید فاصله جمع‌آوری و انتشار حداقل باشد


روزشمار تسخير لانه جاسوسي منتشر شد


پزشكان كله قندی


تاریخ‌ شفاهی جنبش دانشجویی مسلمان


خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین حسین آقاعلیخانی


خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین محمد افشاری


راهنمای تاریخ شفاهی نیروی زمینی آمریکا(3)


 



حضور 4ماهه امام‌خمینی(ره) در فرانسه موضوع پژوهش جدید دفتر تاریخ شفاهی

صفحه نخست شماره 84

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی از تازه‌ترین پروژه این دفتر با موضوع حضور 4 ماهه حضرت امام در نوفل لوشاتو و اتفاقات پیرامونی آن خبرداد.

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده رئیس دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره تهیه پژوهشی درباره امام خمینی(ره) اظهار داشت: پرژه‌ای تحقیقی با موضوع نوفل لوشاتو در دست دارم که در واقع بیان کننده حضور 4 ماهه حضرت امام خمینی در این شهر است که از زوایای مختلف موضوع را بررسی و اطلاعاتی پیرامون آن جمع‌آوری می‌کنیم.

به گفته وی، این اثر مجموعه کامل و جامعی از حوادث و وقایعی است که در آن دوران اتفاق افتاده است، موضوعات و اخباری که از زبان رسانه‌ها منعکس شده و مطالبی که به عنوان سخنرانی و اطلاعیه منتشر شده بررسی خواهد شد؛ در ادامه به بررسی خاطرات افرادی که به پاریس رفته و با حضرت امام دیدار داشته‌اند و امام نیز رهنمودهایی را ارائه فرمودند بررسی می‌شود.

فخرزاده ابراز داشت: در این اثر دلایل رفتن حضرت امام به پاریس، مذاکراتی که صورت گرفته، موضع‌گیری فرانسه نسبت به این ماجرا، افراد خارجی که در این رابطه تلاش داشتند با امام ارتباط داشته باشند و زوایای مختلفی که طی این 4 ماهه در فرانسه اتفاق افتاده بیان می‌شود؛ نوع اخبار و اطلاعاتی که به ایران منتقل می‌شد، چگونگی ارتباط تشکیلات حضرت امام با داخل و چگونگی هدایت و... همگی در این پروژه بررسی می‌شود، چندسالی است در حال جمع‌آوری اطلاعات و گرفتن مصاحبه‌‌ها در این باره هستیم.

وی درباره اتمام زمان این پروژه خاطرنشان کرد: هنگامی که اطلاعات جامع و کامل تهیه شد تالیف آغاز می‌شود، اما به لحاظ جمع‌آوری اطلاعات حدود 50 درصد کار انجام شده، در این پروژه با دو نفر با بنده همکاری می‌کنند.

فخرزاده در توضیح بیشتر این طرح یادآوری کرد: یک کتاب جامع گزارش‌گونه خروجی تحقیقات خواهد بود تا مخاطبان از ابتدای خروج امام و اتفاقات پیرامونی آن تا نوفل لوشاتو اطلاعاتی داشته باشند، سعی شده درباره رفتارها و کردارهای حضرت امام و اتفاقات پیرامون آن، مجامع بین‌المللی و تاثیر آن در ایران گزارشی ارائه ‌شود.

به گفته وی، ارتباط دانشجویان، ملی و مذهبی‌ها و چگونگی ارتباط آنها، انعکاس مطبوعات، جایگاه و واکنش فرانسه، رژیم پهلوی و اقدامات یا تلاش‌هایش برای محکوم کردن و یا مانع شدن در عزیمت حضرت امام به ایران و... همه و همه جزء موضوعاتی است که سرفصل تحقیقاتی خواهد شد و می‌تواند به صورت جداگانه پیرامون آن کار شود.

رئیس دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی تصریح کرد: در مجموع بنظر می‌رسد باید در ابتدا اطلاعات جامع طی این 4 ماه (120 روز) ارائه شود، شاید هم به این دلیل که کار جامع، زمان‌بر است بتوانیم به صورت موضوعی، بخشی از کتاب‌ها را آماده و ارائه دهیم تا به کار جامع نهایی برسیم.

منبع: خبرگزاری فارس: فرهنگی - کتاب و ادبیات


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

14 شهريور 1391
یزدی
خسته نباشید این طرح در اواخر دهه 70 شروع شده بود و حالا 50 درصد پیشرفت داشته!

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.