هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 83    |    25 مرداد 1391

   


 



یک محقق جوان تاريخ منطقه 9 بندر نيواورلئان را ثبت می کند

صفحه نخست شماره 83

محقق جواني که اهل منطقه 9 بندر نيواورلئان در ایالت اوئیزیاناست به منظور انجام يک طرح تاريخ شفاهي به دنبال افرادی است که بین سال هاي 1920 و 1960 در اين منطقه زندگي کرده اند. اين طرح توسط موسسه نشنال جغرافي حمايت مالي شده است. کارولين گردز Caroline Gerdes که اخيراً از دانشگاه دولتي لوئيزيانا LSU: Louisiana State University  فارغ التحصيل شده است از روز شنبه آینده  آماده ضبط سرگذشتهای اهالی منطقه 9 در کليساي گريس لوتران  Grace Lutheran واقع در ليک ويو Lakeview است.
گردز اين پژوهش را به ياري کمک مالي اهدائی انجمن نشنال جغرافي ویژه کاوشگران جوان* انجام مي دهد. اين برنامه به جوانان علاقه مند در تحقيق، کاوش و حفظ منابع طبيعي کمک مالي ارائه مي نمايد.
گردز مي گويد: «هدف من از جمع آوري اين سرگذشتها ايجاد یک بایگانی اسناد تاريخي از اين مردم و بازگو کردن سرگذشت کامل منطقه 9 نيو اورلئان از زمان آمدن مهاجران به اين منطقه و پس از آن است.»
او سراسر تابستان مشغول جمع آوري تاريخ شفاهي از کساني بود که منطقه 9 را وطن خود مي نامند. هدف اصلي تحقيق او اين منطقه است که در واقع نقطه آغاز شکل گیری فرهنگ بي نظير نیواورلئان بوده است و نیز گزارشات دست اول از زندگي مردم اين منطقه.
کسانی که از میان ساکنين فعلي و ساکنين قبلي که گردز تا حالا با آنها مصاحبه کرده است، بیشتر سالخورده گاني هستند که مشاغلی چون بقالی و سبزی فروشی کاسبی های خانوادگي کوچک را به ياد مي آورند.
گردز می گوید: «آن دسته از افرادي که در اوايل قرن 20 در اين جامعه زندگي مي کرده اند، در مورد محيط روستايي و غير شهري و چراي دام در کنار رودخانه چیزهایی به خاطر دارند.»
گردز اهل مندويل Mandeville و فارغ التحصيل دانشگاه دولتي لوئيزيانا در رشته روزنامه نگاري و تخصص فرعي تاريخ است. گردز تصميم گرفت روز شنبه شنونده سرگذشت هر فردي باشد که در فاصله زماني 1920 تا 1960 ساکن منطقه9 بوده است و آن را وطن خود بداند.
گردز اظهار داشت: «بسياري از اهالي منطقه 9 که با آنها مصاحبه مي کنم در طي سال ها در سراسر ناحيه بزرگ نيو اورلئان پراکنده شده اند. من به اين دليل منطقه ليک ويو را انتخاب کرده ام که بعد از دو ماه از انجام ملاقات خانگي (در اسليدل Slidell، متيري Metairie، مندويلMandeville، ليک ويو Lakeview و غيره) و تقريباً سفرهاي هفتگي به منطقه 9 تمايل پيدا کردم جايگاه و محلي مرکزي براي حضور شرکت‏کننده گان انتخاب کنم.»
گردز افزود او با سازمان هاي متعددي که هنوز در من 9 هستند همکاري دارد. او گفت: «من بخصوص به اين طرح حس نزديکي دارم زيرا پدر من و هردو پدربزرگ و مادربزرگ هاي پدري من در منطقه 9 بدنيا آمده و بزرگ شده اند.» اين منطقه زماني تجمع گروه هاي مهاجر بود. افرادي که اصل و ريشه اين جامعه را به ياد مي آورند در سنين بالا هستند و طوفان کاترينا ضرورت مستند کردن اين جامعه را ايجاد کرد. من مي خواهم تاريخ اين منطقه مهم فرهنگي را قبل از اينکه خيلي دير شود ثبت و ضبط کنم.»
سرگذشت ها در گريس لوتران روز شنبه در جلسات مصاحبه 30 دقيقه اي بر اساس ترتيب زمان حضور افراد از ساعت 9 و نيم صبح تا 4 بعد ازظهر ضبط خواهد شد.
به منظور بدست آوردن اطلاعات بيشتر با گردز از سايت  www.carolinegerdes.comبازديد نماييد.

* Young Explorers grant from the National Geographic Society

ترجمه: عطیه اسعد

منبع: blog.nola


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.