هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 82    |    18 مرداد 1391

   


 



طرح تاريخ شفاهي مقاومت بزرگ سازمان يافت

صفحه نخست شماره 82

ريچموند، ویرجینیا: دانشجويان دانشگاه مشترک المنافع ويرجينيا (VCU: Virginia Commonwealth University) با ثبت سرگذشت دانش‏آموزانی که در پي تعطيلي مدرسه در دوران مقاومت بزرگ Massive resistance، در دهه پنجاه میلادی دیگر خدمات آموزشی به آنها ارائه نشد، در تعامل با تاريخ هستند.
مقاومت بزرگ، سیاستی بود که سناتور هری اف برد Harry F Byrd از ویرجینیا در 24 فوریه 1956 اعلام کرد تا بر اساس آن دیگر سیاستمداران و رهبران سفیدپوست ویرجینیا برای ایجاد قونین جدید ایالتی دست به دست یکدیگر دهند تا مانع از اجرای حکم سال 1954 دادگاه عالی آموزشی برای لغو تفکیک نژادی در فضاهای آموزشی گردند.
شوون ا اوتسي ((Shawn O. Utsey، سازمان دهنده اين طرح و رئيس دپارتمان مطالعات سياهان آمريکا در دانشگاه ويرجينيا گفت: «سيزده مصاحبه تصويري برای طرح تاريخ شفاهي مقاومت بزرگ پياده‏سازي شده است و پاييز امسال به وب سايت کتابخانه دانشگاه ويرجينيا فرستاده خواهد شد. اوتسي اميدوار است که اين طرح در نهايت صدها تاريخ شفاهي را بدست آورد.»
اين طرح حاصل همکاري دانشگاه مشترک المنافع ويرجينيا و کميسيون ایالتی يادبود دکتر مارتين لوتر کينگ (Dr. Martin Luther King Jr.) است.
اوتسي گفت: «تابستان امسال دانشگاه درسي ارائه داد که به دانشجويان نحوه ثبت و ضبط تاريخ‏هاي شفاهي را به صورت حساس و حمايتي آموخت. او گفت اميدوار است اين طرح بتواند به دانش‏آموزانی قدیمی که بسياري از آنها اکنون در دهه 60 زندگي خود هستند کمک کند خود را به موضوع نزدیک کنند.»
اوتسي اظهار داشت: «ما مايل هستيم اين فرايند فرصتي در اختيار افراد قرار دهد تا سرگذشت خودشان را بازگو کرده، تاريخ ويرجينيا را شفاف ساخته و دانشجويان را به تاريخ زنده مرتبط کنند.»
اين واحد درسي دوباره در بهار ارائه خواهد شد ولي اوتسي گفت: «براي ادامه پيدا کردن نياز به سرمايه‏گذاري بيشتري است. فاز اول اين طرح با پشتيباني مالي 48 هزار دلاري از سوي دانشگاه ویرجینیا حمايت شد.
سن هري اف برد سیاست مقاومت بزرگ را در اواخر سال‏هاي 1950 مطرح کرد و پیروی آن مردم محلی را به عدم یکپارچه‏سازی نژادی مدارسشان در برابر تصميم قاضی توسط دادگاه عالي آموزشی آمريکا ترغيب کرد. مدارس ایالتی در آرلينگتون (Arlington)، پرينس ادوارد ((Prince Edward و وارن کانتيز ((Warren counties و شهرهاي شارلوت ويل ((Charlottesville و نورت فولک (Norfolk) تعطيل شدند.
بسياري از کودکان سياهان آمريکا در پرينس ادوارد که مدارس ایالتی در آنجا از سال 1959 تا 1964 تعطيل شدند، شاهد به پايان رسيدن تعليم و تربيتشان شدند. اگرچه برخي از کودکان سياه‏پوست جهت زندگي با افراد فاميل خارج از ايالت براي حضور در مدرسه نقل مکان کردند، بيش از 1500 کودک محروم از تعليم و تربيت ماندند.
رو جيمز کيلبي Rev. James Kilby)) از شهر فرانت رويال (Front Royal) که يکي از 23 دانش‏آموزي بود که در جريان یکپارچه سازی دبيرستان وارن کانتي در سال 1959 قرار گرفت، گفت او از در اختیار گذاردن خاطراتش خشنود است. زيرا مايل است جوانان در مورد داستان و حوادث مقاومت بزرگ مطلع شوند و از آن درس بگيرند.
کيلبي گفت: «بسياري افراد قدر آنچه که نسل قبل جهت هموار کردن راه براي تسهيل آموزش براي آنها انجام داده اند، نمي‏دانند.»
رو جي ساموئل ويليامز (Rev. J. Samuel Williams) سازمان دهنده اعتصاب سال 1951 در دبيرستان سياهان پرينس ادوارد کانتي گفت: «او از گفتن سرگذشتش با مصاحبه‏گر دانشجو لذت برد. او اخيراً کتابي در زمينه تأثير کليساهاي سياهان بر جنبش حقوق مدني پرينس ادوارد کانتي نگاشته است.»
فيليستين موسلي (Phyllistine Mosely) از شهر لينچبرگ (Lynchburg) گفت او نکته‏هاي مثبتي که حاصل اين تجربه بود نيز به خاطر دارد. وقتي مدارس بسته شدند او دانش‏آموز سال سوم دبيرستان در پرينس ادوارد بود و او براي زندگي با يک خانواده و حضور در مدرسه آنجا به اوهايو (Ohio) فرستاده شد.
او گفت: «من آمادگي يادگيري و درک چگونگي زندگي افراد را داشتم.» موسلي گفت: «ولي خواهر کوچک او که با او مصاحبه شد، تجربه کاملاً متفاوت و زندگي سخت‏تري داشت زيرا او در خانه ماند.»
دربا مارشال گواتمي Debra Marshall-Gwathmey))، دانشجوي دانشگاه ویرجینیا که وقتي مدرسه‏ها بسته شد در پرينس ادوارد زندگي مي کرد و در آن زمان کوچک بود و به سن مدرسه نرسيده بود، مصاحبه‏هايي انجام داد و بر روي پياده سازي آنها کار کرد. مارشال گواتمي که در آن زمان فرصت ب.رسیه تحصیل در کالج اعطا شد، به علت مقاومت بزرگ از استفاده از اين فرصت انصراف داد. او گفت: «اين جریان به او درک عميقي داد از اينکه چگونه جلوگيری از مدرسه رفتن دانش‏آموزان، آنها را تحت تأثير قرار می‏داد.»
او گفت: «ميراث مقاومت بزرگ همين طور ادامه پيدا مي کند» و اشاره کرد که نابرابري‏هاي موجود در مدارس ایالتي کشور قسمتي از اين ميراث است.
اوتسي گفت: «او متوجه ارتباط بين مقاومت بزرگ و سياست آپارتاید بين سياهپوستان و سفيدپوستان آفريقاي جنوبي بوده است و او در نظر دارد برای ماه دسامبر هيئتي از دانشگاه ویرجینیا و هیئتی از مرکز تاريخ شفاهي و خاطره سينوملاندو ((Sinomlando آفريقاي جنوبي را برای کار تاریخ شفاهی به دانشگاه کووازولز ناتال KwaZulu-Natal)) برگزیند.
اين مرکز که از سال 1994 جهت ايجاد تاريخ شفاهي بومي کار خود را آغاز نموده است نمايندگان ويرجينيا را براي انجام مصاحبه‏هاي تاريخ شفاهي آموزش داده است و آنها دانشجويان را پس از بازگشت خود تعليم داده‏اند.
سناتور ایالتی هنري ال مارش State Sen. Henry L. Marsh از دي- ريچموندD-Richmond ، رئيس کميسيون کينگ (King) و وکيل سابق حقوق مدني که نمايندگي دانش‏آموزان را در بستن مدارس دولتي نورت فولک برعهده داشت، گفت: «من اين طرح را باور دارم. »
او گفت: «دو يا سه نسل از کودکان سياه و سفيدپوست داريم که متوجه آنچه اتفاق افتاده نيستند و ما وظيفه داريم گذشته را به آنها بازگو کنیم.»

ترجمه: عطیه اسعد

منبع: newsadvance


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.