هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 82    |    18 مرداد 1391

   


 



شاهدان و بازماندگان: ماجرای هولوکاست

صفحه نخست شماره 82

باشگاه تاریخ شفاهی دی سی اورست کتاب «شاهدان و بازماندگان: ماجرای هولوکاست» را منتشر کرد

وستون Weston--  گروهی از دانش آموزان منطقه دی سی اورست، گزارشات و خاطرات شخصی هولوکاست را از طریق کتابی که سه سال برای آن تحقیق کردند؛ حفظ می‌کنند.

کتاب «شاهدان و بازماندگان: ماجرای هولوکاست»، در ماه جولای (تیر) منتشر شد.  حدود 50 نفر از دانش آموزان باشگاه تاریخ شفاهی منطقه دی سی اورست در این پروژه که شامل تهیه صدها عکس و مصاحبه با 72 تن از بازماندگان هولوکاست در سرتاسر کشور می‌شود، شرکت کردند. این کتاب 800 صفحه ای، بزرگترین کتاب از 22 کتاب منتشر شده توسط این گروه تا کنون است.

باشگاه تاریخ شفاهی، که توسط هماهنگ کننده مطالعات اجتماعی یعنی پل الکسون Paul Aleckson راهبری می‌شود، به روی تمامی دانش آموزان دبیرستان دی سی اورست که به تاریخ، نویسندگی، و نشر علاقه دارند باز است. این باشگاه حداقل سالی یک کتاب منتشر می‌کند، و اعضای آن هفته ای دوبار برای بررسی پیشرفت‌های چاپی دور هم جمع می‌شوند. رایان آیزنمن Ryan Eisenman ، 17 ساله، ویراستار باشگاه، می‌گوید که این داستان‌ها روشنگر دوره‌های تاریک تاریخ است.

آیزنمن می‌گوید: «شنیدن بعضی از این حرف‌ها سخت بود، اما این‌ها ماجراهای مهمی هستند که ما سعی داریم دراین کتاب حفظشان کنیم».

این پروژه سه سال پیش، با رفتن دانش آموزان به موزه‌های یهودی و تماس با شرکت‌های مختلف در سرتاسر کشور و تقاضای همکاری آن ها، شروع شد. اعضای گروه دو سال بعدی را صرف تهیه مصاحبه‌های مختلف، گرفتن عکس و جمع آوری اطلاعات کردند، و ویراستاران هم تغییرات نهایی را امسال در کتاب انجام دادند.

در روز 31 جولای (10 مرداد) گروه به انجمن یهودیان هری و رز سمپسون در میلواکی Milwaukees Harry & Rose Sampson Jewish Community Center سفر کردند تا در مراسمی به افتخار تمام کسانی که در مصاحبه‌ها حضور داشتند شرکت کنند. بیش از 20 نفر از شرکت کنندگان در مصاحبه‌ها از میلواکی و شیکاگو در مراسم شرکت و با مصاحبه کنندگانشان ملاقات کردند و نسخه ای از کتاب را دریافت کردند.

مشاور گروه، پل الکسون، معلم تاریخ دبیرستان دی سی اورست D.C. Everest ، گفت تمام دانش آموزان در این گروه یک نقش تعیین شده دارند؛ بعضی از دانش آموزان در نقش عکاس پروژه ظاهر می‌شوند، در حالی که بقیه روی مصاحبه‌ها و یا ویرایش آن‌ها کار می‌کنند. یک گروه از دانش آموزان در حال کار بر روی تعدادی پروژه‌های اینترنتی یا همان وبیزودها (اپیزودهای وبی webisodes) هستند، که ماجراهای مشابهی را که در کتاب چاپ نشدند، ثبت می‌کنند.

ایمی واسلسک Amy Wasleske ، 17 ساله، می‌گوید که برای وبیزود بعدی درحال جمع آوری اطلاعات درباره آلمانی‌های اهل پومرانیا Pomeranian Germans یعنی  گروه بزرگی از مهاجران که در دهه 1840 از آلمان به ویسکانسین Wisconsin مهاجرت کردند، است. او در اوایل ماه جولای به یک فستیوال پومرانیایی در آلمان نزدیک برلین سفر کرد تا عکس و ویدیو تهیه کند.

واسلسک گفت: «در طول راه چیزهای بسیار زیادی یاد گرفتیم، داستان‌های بسیار زیادی از مردم و زندگی شان شنیدیم. فوق العاده است، واقعا. چیزهای خیلی زیادی برای یاد گرفتن وجود دارند».

وبیزودها تا پاییز امسال منتشر نخواهند شد، اما خود کتاب هم اکنون در مغازه کتاب فروشی یانکه به قیمت 95/29 دلار موجود است. آیزنمن گفت که گروه در حال حاضر در حال کار روی دو پروژه جدید است: کتابی درباره سربازان سابق جنگ و دیگری درباره جنبش حقوق مردمی.

آیزنمن گفت: «من خودم طرفدار پرو پاقرص بخش تاریخ این گروه هستم. داستان‌های زیادی برای تعریف شدن وجود دارند، و هر پروژه با دیگری تفاوت دارد».

ترجمه : عباس حاجی هاشمی

منبع: wausaudailyherald


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

18 مرداد 1391
ساسان
نکته جالب در مورد هولوکاست و دروغین بودن آن اینست که مبنای اصلی و اولیه هولوکاست خاطرات دو نفر ار زندانیان اردوگاه آشویتس بود که در چاپ نخست آن هیچ اشاره ای به هولوکاست و یهودی سوزی نبود!! اما در چاپ دوم آن هولوکاست مطرح شد و از آن زمان بر مبنای آن دروغ بزرگ یهودیان مشغول کر کردن گوش دنیا و باج خواهی از تمام دنیا برای یهودی سوزی فرضی آلمانیها هستند!!!

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.