هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 82    |    18 مرداد 1391

   


 



پرسش و پاسخی با آرت هووارد

صفحه نخست شماره 82

محل اقامت: وارنر رابينز *(Warner Robins)
شغل: بنيانگذار انجمن فرهنگي وارنر رابينز- مدير برنامه استوور Stover)) و همکاران
پرسش: انجمن فرهنگي وارنر رابينز چه نوع انجمني است؟
پاسخ: شعار ما «آينده را با ارزش دادن به گذشته حمايت و پشتيباني کنيد» است و اين شعار بيانگر خط مشي ما است. مي‏‏خواهيم گذشته مان را مستند کنيم تا از بين نرود.
پرسش: چگونه اين کار را انجام مي‏‏دهيد؟
پاسخ: هدف و تمرکز کنوني ما گردآوري تاريخ‏هاي شفاهي، تاريخ‏هاي تصويري از ساکنين قديمي وارنر رابينز است. همچنين ما مواد لازم براي یک آرشيو را گردآوري مي‏‏کنيم.
پرسش: آيا گردآوري تاريخ‏ها‏‏ي شفاهي را آغاز کرده‏ايد؟
پاسخ: 10 تاريخ شفاهي جمع‏آوري کرده‏ايم. ما اين کار را با تنظيم وقت قبلي در منزل افراد، در مرکز خوش‏آمدگويي شهر و کليساي باپتیست مرکزي انجام داده‏ايم. تامي استونر   (Tommy Stoner) و مايک چالوت ((Mike Chaulout به ما در کار تصويري کمک مي‏‏کنند. وقتي آنچه ما انجام مي‏‏دهيم به گوش آنها رسيد آنها جلو آمدند و گفتند: «ما کمک خواهيم کرد.»
پرسش: شما در تصاوير تاريخ شفاهي به دنبال چه چيزي هستيد؟
پاسخ: ما موضوعات متعددي را مشخص کرده‏ايم که با اين موضوعات شروع کنيم و تاريخ‏ها‏‏ را بر آنها متمرکز کنيم. موضوعاتي همچون راه آهن، وارنر رابينز, بانکداري، آموزش، يکپارچگي و موضوعاتي مانند آن.
پرسش: آيا مصاحبه‏ها‏‏ محدود به يک موضوع هستند؟
پاسخ: ما موضوع را پوشش مي‏‏دهيم سپس يک يا دو سؤال تشريحي مانند «مهم ترين مسئله براي شما راجع به وارنر رابينز چيست» مطرح مي‏‏کنيم: نکته بي‏نظير در مورد وارنر رابينز اين است که هنوز اينجا افرادي هستند که از ابتدا بوده‏اند و بدست آوردن خاطرات آنها خيلي اهميت دارد.
پرسش: اين انجمن، یک گروه کاملاً جديد است، درسته؟
پاسخ: عده کمي از ما پاييز گذشته صحبت در مورد اين انجمن را آغاز کرديم و در ماه مي‏‏ شروع کرديم. همه ما به صورت داوطلبانه عمل کرديم. آن طور که به خاطر مي‏‏آورم گروه اصلي شامل بتي رابرتس
 ( (Betty Robertsالکس تالي (Alex Talley) جک آرم استد (Jack Armstead) پت اسميت  Pat Smith))  مارشا پيرست بازل ((Marsha Priest Buzzell  و من بود. ما در خانه پت ملاقات کرده و راجع به آن صحبت کرديم و در مورد اينکه آيا مايل به انجام اين کار هستيم تصميم گرفتيم. پاسخ همه مثبت بود.
پرسش: اکنون چند شرکت‏کننده وجود دارد؟
پاسخ: ما الان گروه بزرگتر و وسيعتري شده‏ايم و هرکسي که تمايل به همکاري و درگير شدن در اين کار دارد با آغوش باز مي‏‏پذيريم. تنوع زيادي در مورد علايق، تجارب و پيش زمينه افرادي که درگير هستند وجود دارد. اين مسئله خيلي نيروبخش است.
پرسش: چه زماني نشست داريد؟
پاسخ: به طور نمونه چهارشنبه دوم هر ماه بعد از ظهرها در جامپين بين  Jumpin’ Bean)) در بزرگراه راسل ((Russell Parkway. ولي مطمئن نيستيم در ماه آگوست کدام دوشنبه ملاقات خواهيم کرد زيرا هنوز روي مهماني که براي آمدنش برنامه‏ريزي مي‏‏کنيم کار مي‏‏کنيم.
پرسش: چگونه افراد در مورد جلسه مطلع مي‏‏شوند؟ چگونه در مورد انجمن به طور کل باخبر مي‏‏شوند؟
پاسخ: از طریق تماس با دفتر بازديدکنندگان با شماره 5100-922. آنها اطلاعات را به شما ارائه خواهند داد. اين مرکز در مورد عملکردشان به عنوان مقر موقت ما واقعا موفق بوده‏اند.
پرسش: از لحاظ سازماني در چه مرحله‏اي هستيد؟
پاسخ: ما کارمان را با بدست آوردن تاريخ‏ها‏‏ي شفاهي و سپس آرشيو آنها آغاز کرديم و به نوعي الان ديگر به سازماندهي مي‏‏پردازيم. آماده مي‏‏شويم که شيوه‏نامه را اتخاذ کنيم.
پرسش: چه نوع مستنداتي علاوه بر تاريخ شفاهي جمع‏آوري مي‏‏کنيد؟
پاسخ: ما از تصاوير، بروشورها، برنامه‏ها‏‏ي رويدادهاي مدرسه، سيستم ثبت نام راي دهندگان از سال 1945 و به کل تمام مستندات. ما انواع مستندات را که به نوعي با تاريخ ما مرتبط هستند گردآوري مي‏‏کنيم. به همين علت ما با مدير سيستم کتابخانه‏اي کشور کارن اودوم Karen Odom در ارتباط هستيم. اين شخص مجموعه ما را تابستان آينده زماني که اصلاحات آن به پايان رسيد در دپارتمان تاريخ محلي مارين واکر (Marian Walker) در کتابخانه يادبود نولا برنتلي (Nola Brantle)  آرشيو خواهد کرد.
پرسش: آيا تابحال به چیز شگفت‏آوری در تاريخ برخورد کرده‏ايد؟
پاسخ: فکر مي‏‏کنم با بيشتر از آنچه انتظارش را داشتم مواجه شدم. خرد عامه بر اين عقيده است که وارنر رابينز تاريخي ندارد يا پايگاه نيروي هوايي رابينز تنها چيزي است که در مورد رابينز  وجود دارد. البته پايگاه نقش محوري دارد ولي اينجا قبل از ايجاد پايگاه خيلي چيزهاي ديگر نيز رخ داده که اين مسئله مرا شگفت زده کرد. موضوع ديگري که تحت اين شرايط مرا شگفت زده کرد وسعت زميني بود که از سال‏هاي 1920 در مالکيت سياهان امريکايي بود. خانمي به ما گفت پدربزرگ او مالک 400 هکتار از جاده البرتا Elberta Road-Ga)) در منطقه 247 بوده است.
پرسش: اهل کجا هستيد؟
پاسخ: کاليفرنيا
پرسش: پس چه چيزي شما را بر آن داشت که با اين انجمن همکاري داشته باشيد؟
پاسخ: ما به علت آخرين مأموريت من در حرفه نيروي هوايي‏ام در سال 1990  به اينجا نقل مکان کرديم و اينجا آشيانه گزيديم. من با اشخاص بسياري آشنا شدم، سرگذشتشان را شنيدم و متعجب شدم. هر فردي واقعيت‏های یکسانی‏‏ را به اشتراک مي‏‏گذارد، ولي با ديدگاه متفاوتي از وارنر رابينز و زمان‏هاي گذشته آن. اين موضوع مرا به اين فکر وا داشت که اين مسائل نياز به گردآوري و حفظ دارند.

*وارنر رابینز، شهری کوچک در ایالت جوجیای آمریکا با جمعیت در حدود 67 هزار نفر است.

مايکل دنيو پنل
Michael W. Pannell
ترجمه: عطیه اسعد

منبع: macon


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.