هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 81    |    11 مرداد 1391

   


 



«شرح اسم» رونمایی می‏شود

صفحه نخست شماره 81

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، روز شنبه 14ام مرداد ماه، کتاب «شرح اسم: زندگینامه آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‏ای (1357-1318)» در تالار مهر حوزه هنری از ساعت 11 تا 13 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماری از کارشناسان برجسته و علاقمندان تاریخ و ادبیات معاصر کشور رونمایی خواهد شد.
در این مراسم پیش بینی شده است کارشناسان مدعو از وجوه مختلف تاریخی، روش‏شناسی و ادبی این اثر را مورد بررسی قرار داده، دیدگاه های خود را مطرح کنند.
کتاب «شرح اسم: زندگینامه آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‏ای (1357-1318)» نوشته هدایت‏الله بهبودی توسط مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی نخستین بار در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شد و در پی استقبال خوانندگان به سرعت نایاب گردید.

ناشر در مقدمه، کتاب حاضر را ویراست دوم این اثر خوانده است، اما چنان که پیداست ساختار و متن کتاب تغییری نداشته مگر برخی از اسامی خاص و جزئیات برخی رویدادها که با نظر مقام معظم رهبری به عنوان تنها فرد آگاه از آنها تغییر کرده‏اند.
این اثر که به زندگینامه رهبر معظم انقلاب از سال 1318 تا 1357 پرداخته، مشتمل بر 80 عكس تاریخی، ده‌ها سند از ساواك، شهربانی و دادرسی ارتش شاه درباره دوران مبارزه و تبعید آیت‏الله سیدعلی خامنه‏ای است.

مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی که شاید پرآوازه ترین اثر خود در سال های اخیر را ارایه کرده است، درباره «شرح اسم» چنین می گوید: «پژوهش حاضر، شرحی است بر زندگی آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای از تبار و تولد تا سال‌های كودكی و نوجوانی و كارنامه‌ای است مختصر از آغازین كنش‌های سیاسی اجتماعی ایشان تا پیروزی انقلاب اسلامی.
قطع نظر از نقش و موقعیت استثنایی ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بی‌تردید آیت‌الله خامنه‌ای یكی از عالمان تأثیرگذار در تبیین و ترویج اندیشه سیاسی اسلام و برآمدن انقلاب اسلامی ایران است.

بنابراین، چنین پژوهشی به معنای بازخوانی و بازگویی بخشی از تاریخ مبارزات ملت ایران است.

نمی‌توان این پژوهش را فاقد دشواری‌های خاص ندانست؛ از كمبود منابع گرفته تا امساك برخی مراكز دست‌اندركار و پراكندگی اسناد، این‌ها موجب گردید كه با مرارت فراوان هر برگی از جایی گردآوری شود و شد. گرچه اسناد استفاده شده قادر نیست تمامی زوایای پیدا و پنهان زندگی شخصی و مبارزاتی ایشان را روشن سازد، اما مصداق بیان «سرّی» است در «حدیث دیگران».

پژوهش درباره افراد و رویدادهایی كه كنش‌گران آن در قید حیات هستند این امتیاز را دارد كه به سرعت در بوته نقد و بررسی و تكمیل و تصحیح قرار ‌گیرد. بی‌گمان مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی از هر نقد و نظر و بررسی درباره این اثر استقبال می‌كند.

زندگینامه‌نویسی تفصیلی گرچه یكی از زیرشاخه‌های تاریخ‌نگاری به شمار می‌آید، اما استعداد بهره‌مندی از سلیقه‌های ادبی را نیز دارد. چنان كه هدایت‌الله بهبودی توانسته است سبك نگارش لطیف و جذاب خود را در خدمت یك پژوهش عالمانه و مستند قرار دهد كه امید است مقبول طبع اهل نظر افتد.»

لازم به ذکر است، عرضه این کتاب از دوشنبه ۹ مرداد ۹۱ در نمایشگاه قرآن آغاز شده است.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.