هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 80    |    4 مرداد 1391

   


 



نمایشگاه تاریخ شفاهی در موزه لیکس دیستریکت

صفحه نخست شماره 80

موزه «لیکس دیستریکت» (Lakes District) در نیوزیلند تصمیم دارد در ماه میلادی جاری یکی از پرطرفدارترین نمایشگاه‏های خود را باز برپا کند.

نشریه «اوتاگو دیلی تایمز» در وبگاه خود می‏نویسد که در این رویداد فرهنگی همچنین از رییس موزه دعوت کرده‏اند تا به ساکنان شبه جزیره «کوروماندل» (Coromandel) نکته‏هایی درباره حفظ میراث گذشتگان آموزش دهد.

موزه شهر «اروتاون» (Arrowtown) در منطقه «اوتاگو» (Otago) روزگاری در سال‏های دهه 1990 نمایشگاهی را با عنوان «زبان تغییر: خاطرات (رودخانه) واکاتیپو (Wakatipu) بین سال‏های 1900 تا 1960» برگزار کرده بود.

در این نمایشگاه تاریخ شفاهی به دست آمده از گفتگو با 40 تن از ساکنان ریش سفید منطقه که از زندگی خود در قرن بیستم گفته بودند، ارائه شده بود.مسئول آموزش موزه لیکس دیستریکت در حال تماشای نمایشگاه سخن تغییر: خاطرات واکاتیپو از 1900 تا 1960

این نمایشگاه پس از چند سال دوباره هفته گذشته گشایش یافت و تا 29 ژوئیه به کار خود ادامه خواهد داد. پس از این نمایشگاه، در نمایشگاه دیگری نسخه اصلی کارهای هنری «پت جونز» (Pat Jones) هنرمند اهل شهر اروتاون در معرض دید علاقه‏مندان قرار خواهد گرفت. این نمایشگاه که عنوان «دهلیزها و مسافران» را بر آن نهاده‏اند، از 14 آگوست تا 16 سپتامبر پذیرای علاقه‏مندان خواهد بود.

از دیگر رویدادهای فرهنگی که این موزه میزبانی آن را بر عهده خواهد داشت، نمایشگاه دیگری است با عنوان «طلا آن جاست که پیدایش می‏کنی.» این نمایشگاه ادای سهمی توسط موزه است که به پاسداشت گذشت 150 سال از تاریخ کشف طلا در مرکز اوتاگو برپا می‏شود و از 19 اکتبر مردم می‏توانند به تماشای آن بروند.

گفتنی است که در این نمایشگاه به همه ابعاد این فلز گرانبها پرداخته خواهد شد و البته تاکید بیشتر بر تاثیری است که طلا و کشف آن در شکل گیری مرکز اوتاگو بر جای نهاده است.

در ضمن، «دیوید کلارک» (David Clarke) رییس موزه انجمن شهر کوروماندل در ماه جاری به این شهر خواهد رفت تا با سخنرانی و برپایی کارگاه به آن‏ها بیاموزد چطور می‏توان میراث باقیمانده از دوره کاوشگران طلا را به وسیله ای برای جذب جهانگرد و کسب درآمد تبدیل کرد، به عبارتی همان کاری که در شهرهای اروتاون و مرکز اوتاگو انجام می‏شود.

ساکنان شهر و اعضای انجمن می‏خواهند به این روش از تجربه او در مورد سازمان‏های عمومی و خصوصی، از جمله بنیاد اروتاون که وظیفه حفظ و مرمت کومه‏های تاریخی متعلق به جویندگان طلا را در شهر اروتاون بر عهده دارد، استفاده کنند.

 

نویسنده: جیمز بیچ (James Beech)
مترجم:  رضا بهار

منبع: اوتاگو دیلی تایمز (Otago Daily Times)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.