هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 80    |    4 مرداد 1391

   


 



تاريخ شفاهي دويلز ليک تهیه می‏شود

صفحه نخست شماره 80

دویلز لیکDevils Lake))، داکوتای شمالی- طرح تاريخ شفاهي جامعه [نروژی‏های دویلز لیک] به ابتکار انجمن پسران نروژی دويلز ليک با همکاري کتابخانه عمومی منطقه لیک و دبيرستان مرکزي ناحيه ليک راه‏اندازي و آغاز شده است.
بنابر گفته‏های سم جانز (Sam Johnson) هماهنگ‏کننده طرح مورد نظر انجمن پسران نروژ و آموزگار با سابقه دويلز ليک، «هدف از این طرح هنری و فرهنگی این انجمن، گردآوري و حفظ سرگذشت‏هاي مهم و نيز اطلاعات تاريخي و فرهنگي در مورد اشخاص، خانواده‏ها و افرادي است که براي کار و زندگي به منطقه دويلز ليک آمدند، و در اين فرايند جامعه‏ای به وجود آوردند که ما امروزه از آن لذت مي‏بريم.»
در ماه مي دانش‏آموزان پايه هشتم مدرسه شارلوت مکلنبرگ (Charlotte-Mecklenburg) در کلاس‏هاي انگليسي شري اولسون  (Sheri Olson)  با جانسون همکاري کردند تا گردآوري تاريخ شفاهي اين جمعيت را آغاز کنند. دانش‏آموزان آموختند که چگونه مصاحبه‏هاي تاريخ شفاهي را تنظيم کرده و انجام دهند و چگونگي کار با تجهيزات صوتي و تصويري لازم براي گردآوري و حفظ اين سرگذشت‏ها را ياد گرفتند.
شاگردان اولسون با گردآوري سرگذشت زندگي پدربزرگان و مادربزرگانشان و ديگر اعضاء سالخورده فاميل به وسيله دستگاه ضبط صوت ديجيتالي کار را شروع کردند.

گوردون برگ Gordon Berg شهروند قدیمی دویلز لیک، از سرگذشت جامعه خود برای شاگردان کلاس هشتم می گوید. سپس دانش‏آموزان با همکاري مدير فعاليت‏ها در مرکز نگهداري سالمندان ‏هارتلند Heartland)) و مراکز مراقبت‏هاي پرستاري گود ساماريتان  (Good Samaritan)و آد فلوز Odd Fellows)) از دوربين‏هاي فيلمبرداري ديجيتالي جهت گردآوري تاريخ شفاهي جالبي از جمعيت سالخورده که مايل بودند سرگذشتشان را بازگو کنند، استفاده کردند.
دانش‏آموزان پس از انجام مصاحبه‏ها و جمع‏آوري سرگذشت‏ها با همکاري جانسون و معلمشان سرگذشت‏ها را با عکس‏هاي تاريخي، آثار هنري و ديگر محصولات  تلفيق کرده و به صورت بخش‏هاي تصويري کوتاه درآورند.
جانسون می گوید: «اواخر تابستان و پاييز آینده کار بعدي که ما اميدوار به انجام آن هستيم، ويرايش مکالمات این تاريخ شفاهي و تبديل آنها به مجموعه اي از اسناد صوتي و تصويري است که بشود به صورت دي‏وي‏دي درآيد. سپس فهرست‏بندي شده و در کتابخانه عمومی منطقه ليک براي استفاده نسل آينده نگهداری شود.»
«داستان زندگي ما» يک طرح سه ساله برای جامعه نروژی‏های دویلز لیک است. اين گونه برنامه‏ريزي شده که اولين بخش اين سرگذشت‏ها تا آخر سال جاری میلادی در کتابخانه عمومی منطقه ليک در دسترس عموم باشد.
جانسون خاطر نشان کرد که پشتيباني مالي براي اولين بخش طرح يعني جمع آوري و ضبط سرگذشت‏ها از طريق پشتيباني مالي انجمن پسران نروژ و بنياد منطقه دويلز لیک، بانک وسترن استیت Western State Bank، شرکت منطقه ليک، و شرکت مخابرات داکوتاي شماليNDTC)) North Dakota Telephone Company ممکن شده است.
با این وجود، پشتيباني مالی بيشتري از طرف جامعه نروژی‏ها براي دومين بخش طرح مورد نياز است. اين بخش شامل مونتاژ نهايي، ويرايش و توليد دي‏وي‏دي‏هایی است که قرار است همراه با مطالب چاپ شده با عنوان «داستان زندگي ما» در اختیار کتابخانه عمومی منطقه ليک قرار بگیرند.
براي ارائه کمک مالی و  يا بدست آوردن اطلاعات بيشتر در مورد طرح، با سم جانسون (Sam Johnson) هماهنگ کننده طرح تاريخ شفاهي جامعه نروژی‏ها، با شماره 5734-662 تماس بگيريد يا با آدرس رايانامه sam.johnson@sendit.noda-k.edu مکاتبه نماييد.

ترجمه: عطیه اسعد

منبع: devilslakejournal


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.