هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 79    |    28 تير 1391

   


 

کارگاه آموزشی در خوزستان


برگی از خطه کشوین


انقلاب اسلامی در اردبیل


معرفی تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل


هر جمله‏ با خود تاریخی همراه دارد


تاریخ شفاهی ثبت جهانی بیستون(1)


تاریخ نخستین خاطرات شفاهی زنان در ایران


رونمایی از «زندگینامه شهيده نسرين افضل» در روز بسيج زنان


تاریخ شفاهی خاطرات فرماندهان جنگ هشت ساله


کمر بند آتش


از جنگ داخلی تا حقوق مدنی


دادگاه آمریکا و تاریخ شفاهی ایرلند


«چهار خرس» مستند می شوند


روایت های پل خلیج سانفرانسیسکو


روایت و واقعیت(1)


 



روایت های پل خلیج سانفرانسیسکو

صفحه نخست شماره 79

دفتر منطقه‏ای تاریخ شفاهی کتابخانه بنکرافت به دنبال روایت‏های مربوط به «بی بریج» برگستره سال‏ها است.

برکلی– مصاحبه کنندگان دفتر منطقه ای تاریخ شفاهی کتابخانه بنکرافت بر این باورند داستان‏های شنیدنی بسیاری درباره «بی بریجBay Bridge »، پلی که سانفرانسیسکو ر به اوکلند وصل می‏کند، همانند دیگر دیگر خواهرخوانده‏هایش در آن سوی خلیج وجود دارد.
دفتر تاریخ شفاهی منطقه که در کتابخانه بنکرافت وابسته به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی مستقر است فراخوان گسترده ای منتشر کرده است و در آن از همه کسانی که در طراحی، ساخت و رنگ آمیزی این پل نقش داشته‏اند‏ و حتی آن‏ها که در عوارضی این پل کار می‏کرده‏اند‏، به عبارتی همه مدیران، گروه‏های تعمیر و نگهداری، مهندسان، نقاشان، طراحان و دیگر کسانی که از روزهای آغازین احداث این پل تا سال‏های دهه 1950 با تاریخ این پل همراه بوده‏اند‏، دعوت کرده تا خاطرات خود را درباره این پل در اختیار آن‏ها بگذارند. 
«سم ردمنSam Redman» تاریخ‏دان و مدیر پروژه تاریخ شفاهی خلیج سانفرانسیسکو و پل‏های منطقه در این باره می‏گوید: «گردآوری تاریخ شفاهی این پل بخشی از سلسله کارهای تاریخی است که به منظور تبیین نقش نمادین پل‏ها در شکل دادن به هویت منطقه انجام می‏گیرد و نیز هدف این است تا جایگاه این پل‏ها به لحاظ طراحی، زیست محیطی، کاری و تاریخ سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.»
اما از خبرهای دست اولی که در مورد پل بی بریج بر سر زبان‏ها است، می‏توان این موارد را بر شمرد:
- از جمله کسانی که در مراسم گشایش این پل در روز 12 نوامبر سال 1936 حضور داشتند می‏توان به «هربرت هوورHerbert Hoover » رییس جمهور آمریکا (1933-1929) و «فرانک مریامFrank Merriam» فرماندار وقت کالیفرنیا اشاره کرد. در عرض خیابان‏های پل زنجیرهای طلا کشیده بودند و مریام برای بریدن آن‏ها و افتتاح پل از مشعل استیلن استفاده کرد.
- روزگاری در این پل از شیپورهای هشدار مه استفاده می‏کردند.
- در ابتدا تنها خودروها از سکوی بالایی پل استفاده می‏کردند و سکوی پایینی ویژه قطار و کامیون بود.
- در سانفرانسیسکو بین سال‏های 1819 تا 1880 آدم عجیب و غریبی زندگی می‏کرد که خود را امپراتور نورتون اول نام نهاده بود. این امپراتور خودخوانده چند بار دستور داده بود که حد فاصل اوکلند تا سانفرانسیسکو باید یک پل معلق و یک تونل زیرآبی ساخته شود.
- هزینه احداث پل اولیه 77 میلیون دلار بود.
- پل بی بریج در زمان ساخت طولانی ترین پل دنیا محسوب می‏شد.
- این پل که یکی از طولانی ترین پل‏های جهان است، در حقیقت از دو سازه تشکیل شده است. به عبارتی، یک پل معلق که سانفرانسیسکو را به جزیره «یربا بوئناYerba Buena » – که پیش از این به «جزیره بزها» (Goat Island) معروف بود – وصل می‏کند و یک پل بازویی که از این جزیره تا اوکلند امتداد می‏یابد.
هدف از انجام این طرح تاریخ شفاهی این است تا منابع تازه ای برای استفاده صاحبنظران، دانشجویان و مردم عادی مهیا شود، به عبارتی همه آن کسانی که به تاریخ پربار این منطقه علاقه مندند و در پی آنند تا با نقش تاریخی پل بی بریج و دیگر پل‏هایی که نقاط دیگر خلیج را به هم پیوند می‏دهد، آشنا شوند.
گذشته از این، سلسله کارهای تاریخ شفاهی مربوط به این موضوع خود می‏تواند در نمایشگاهی که قرار است در مورد تاریخ زیست محیطی خلیج سانفرانسیسکو برپا شود، به منزله منبعی برای اطلاع رسانی و حتی بخش از این نمایشگاه مطرح باشد.
این نمایشگاه مهم که دانش آموختگان رشته‏های مختلف را گرد هم خواهد آورد، در ماه سپتامبر سال 2013 در گنجینه اوکلند کالیفرنیا و همزمان با افتتاح پل تازه احداث شده بی بریج برپا خواهد شد.
کار سازمان دهی و تامین منابع مالی این سلسله پروژه‏های تاریخ شفاهی بر عهده اداره را ه و ترابری کالیفرنیا است. این اداره با همکاری سازمان عوارض پل‏های منطقه خلیج سانفرانسیسکو و کمیسیون راه و ترابری کالیفرنیا سرگرم انجام امور مربوط به تعویض بخش شرقی پل بی بریج سانفرانسیسکو به اوکلند است.
پژوهشی که برای به ثمر رساندن این طرح تاریخ شفاهی صورت خواهد گرفت، همچنین کمک خواهد کرد که کار تعویض بخش شرقی تاریخی پل با سهولت بیشتری انجام شود. بخش جدید شرقی پل را برای این بازسازی می‏کنند که در زمین لرزه لوما پریه تا Loma Prieta  سال 1989 قطعه‏ای از یکی از سکوهای پل فرو ریخت. طبق برنامه کار تعویض این بخش از پل تا زمستان سال 2013 میلادی پایان خواهد پذیرفت.

نویسنده: کتلین مک لی
Kathleen Maclay
kmaclay@berkely.edu
مترجم: رضا بهار

منبع: newscenter


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.