هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 79    |    28 تير 1391

   


 

کارگاه آموزشی در خوزستان


برگی از خطه کشوین


انقلاب اسلامی در اردبیل


معرفی تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل


هر جمله‏ با خود تاریخی همراه دارد


تاریخ شفاهی ثبت جهانی بیستون(1)


تاریخ نخستین خاطرات شفاهی زنان در ایران


رونمایی از «زندگینامه شهيده نسرين افضل» در روز بسيج زنان


تاریخ شفاهی خاطرات فرماندهان جنگ هشت ساله


کمر بند آتش


از جنگ داخلی تا حقوق مدنی


دادگاه آمریکا و تاریخ شفاهی ایرلند


«چهار خرس» مستند می شوند


روایت های پل خلیج سانفرانسیسکو


روایت و واقعیت(1)


 



هر جمله‏ با خود تاریخی همراه دارد

صفحه نخست شماره 79

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ فیلمنامه نویسان دفاع مقدس با اقتباس از کتاب «هور و همیشه»، روایتی از زندگی و خاطرات سردار شهید علی‏هاشمی، فرمانده قرار گاه نصرت در جنگ تحمیلی، زندگی این سردار شهید را به تصویر خواهند کشید. عبدالصاحب رومزی پور مؤلف کتاب، یکی از دوستان نزدیک شهید‏هاشمی در دوران قبل انقلاب و زمان جنگ بوده است و بخشی از این کتاب خاطراتی است که او از زبان خود درباره این شهید روایت می‏کند.
رومزی پور صاحب بیش از 9 کتاب خاطره و تاریخ شفاهی درباره فرماندهان و عملیات‏های جنوب کشور در دوران دفاع مقدس است. رومزی پور با 32 ماه حضور در جبهه‏های جنگ همواره یکی از دل مشغولی‏هایش جمع‏آوری و ثبت خاطرات رزمندگان دوران جنگ تحمیلی است. بسیاری از افرادی که در جبهه با او همرزم بوده‏اند، یا از دنیا رفته‏اند و یا از کار افتاده شده‏اند. رومزی پور به زعم خودش برای جمع‏آوری خاطرات برخی از این افراد شاخص و سرشناس دوران جنگ در خوزستان به موقع اقدام کرده است.
رومزی پور با بیان این نکته که متاسفانه مسئولان فرهنگی مقوله تاریخ شفاهی را در انحصار خود درآورده‏اند و به آن  به عنوان یک کار سفارشی نگاه می‏کنند، اظهار داشت: «هر رزمنده‏ای که عمرش تمام می‏شود، فرصت برداشت و جمع‏آوری حرف‏های ناگفته بسیاری را از دست می‏دهیم و با او بسیاری از خاطرات در خاک دفن می‏شوند.»
وی ادامه داد: «جنگ تحمیلی افراد سرشناس و شاخص بسیاری داشت و ما بدون آنکه آنها را بشناسیم در سکوت و بی‏غفلتی آنها را از دست می‏دهیم. اگر تاریخ شفاهی جنگ دلسوزانه جمع‏آوری می‏شد، امروز تاریخی واقعی‏تر و حقیقی‏تر از هر زمان دیگر درباره وقایع سال‏های جنگ داشتیم. خاطراتی که از زبان رزمندگان و شاهدان عینی و حقیقی وقایع آن دوران بازگو می‏شد.»
رومزی پور با تاکید بر تاریخ مصرف تاریخ شفاهی جنگ تصریح کرد: «تاریخ شفاهی و خاطرات شاهدان عینی روز‏های جنگ نیز برای خود تاریخ مصرف دارند. با گذشت 20 و اندی سال از دوران دفاع مقدس و ضریب عمری افراد در کشورمان، زمان بسیاری برای شناسایی افراد حاضر در زمان جنگ نمانده است. این هشداری جدی برای تاریخ شفاهی جنگ به شمار می‏آید. تا زمانی که افراد حاضر در دوران جنگ در قید حیات هستند، فرصت ثبت و ضبط تاریخ شفاهی جنگ را خواهیم داشت و بعد از مرگ آنها این فرصت‏ها دیگر سوخته‏اند. هر جمله‏ای که از زبان این افراد بیرون می‏آید با خود تاریخی را به همراه دارد.»
وی گفت: «تمرکز ذهنی، جزئی‏نگری، دقیق بودن، جامع و کامل بودن و ... از مهم‏ترین موضوعاتی هستند که باید در روایت خاطرات مورد توجه قرار گیرد، چرا که در آینده هرکدام از این خاطرات یک سند تاریخی به شمار می‏آیند، اما گذر زمان موجب تقلیل و پایین آمدن توانایی ذهنی راویان خاطرات جنگ می‏شود به طوری که توانایی بازسازی و یادآوری خاطرات و جزئی‏نگری را از دست می‏دهند، این آسیب جدی در مقوله تاریخ شفاهی و خاطرات دوران دفاع مقدس محسوب می‏شود.»
این نویسنده خوزستانی اشاره کرد: «در دهه 70 زمانی که می‏خواستند درباره خاطرات و زندگی فردی که در روز‏های جنگ حضور داشت، بنویسند، کمترین کار را مصاحبه با فرد راوی می‏دانستند. امروزه این بخش از کار، از جمله مهم‏ترین و اصلی‏ترین روش جمع‏آوری اطلاعات است. مصاحبه‏گر باید به قدر کافی برموضوع و محوریت آن اشراف داشته و نگاهی ریزبینانه و جزئی به مسایل داشته باشد تا هر جا که حس کرد راوی دچار انحراف یا فراموشی در خاطراتش شده، با یادآوری به موقع، جلوی از بین رفتن اطلاعات و داده‏ها را بگیرد. بنابراین مصاحبه‏گر باید با گذشته، ایده‏ها، افکار، رفتار و اخلاق و... راوی آشنایی و آگاهی داشته باشد. در حقیقت یک  روانشناس جامع‏نگر و خوب  باشد تا بتواند ارتباط موثر با راوی و مصاحبه شونده پیدا کند.»
 کتاب‏های «نخل‏های صبور»، خاطرات شفاهی و روایت عملیات‏های گردان کربلا  و «لبخند زخم»، خاطرات شفاهی طنز هنرمندان رزمنده خوزستان، توسط  عبدالصاحب رومزی پور گردآوری و تدوین شده‏اند و به تازگی توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‏های دفاع مقدس خوزستان به چاپ رسیده‏اند. این نویسنده در حال حاضر مشغول ویرایش مجدد کتاب «مرا تلاوت کنید» درباره زندگی و خاطرات شهیدان محمد جرسی (نخستین شهید دولت در دوران دفاع مقدس و فرماندار هویزه) و علمی نیسی (یکی از فرماندهان سپاه جنوب در دوران دفاع مقدس) است.

خبرنگار: فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.