هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 79    |    28 تير 1391

   


 

کارگاه آموزشی در خوزستان


برگی از خطه کشوین


انقلاب اسلامی در اردبیل


معرفی تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل


هر جمله‏ با خود تاریخی همراه دارد


تاریخ شفاهی ثبت جهانی بیستون(1)


تاریخ نخستین خاطرات شفاهی زنان در ایران


رونمایی از «زندگینامه شهيده نسرين افضل» در روز بسيج زنان


تاریخ شفاهی خاطرات فرماندهان جنگ هشت ساله


کمر بند آتش


از جنگ داخلی تا حقوق مدنی


دادگاه آمریکا و تاریخ شفاهی ایرلند


«چهار خرس» مستند می شوند


روایت های پل خلیج سانفرانسیسکو


روایت و واقعیت(1)


 



برگی از خطه کشوین

صفحه نخست شماره 79

بررسی «برگی از خطه کشوین» اثر مسعود آتشگران چهارم مرداد ماه در حوزه هنری قزوین برگزار می‏شود.
در این مراسم ‏که با سخنرانی علیرضا کمری برگزار می‏شود از نویسندگان و علاقمندان به ادبیات پایداری در استان قزوین دعوت به عمل می‏آید.

این اثر با قلمی روان، نگاهی جامع و رویکردی تاریخی، بخشی از وقایع تاریخ معاصر، بویژه مبارزات مردم ایران را بیان می‏نماید و به ارائه برشی از زندگی اجتماعی و تاریخ محلی قزوین در سال‏های منتهی به انقلاب 57 می‏پردازد. آتشگران تلاش دارد تا روایتگر تکاپوی جوانان مسلمان قزوین و همت اقشار و توده‏ها‏ی مختلف این سرزمین در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) باشد.
«برگی ازخطه کشوین» به نحوه شکل‏گیری تشکل: «جوانان جمعیت حافظ وحدت قزوین»، شخصیت‏ها‏ی مؤثر و موسس، شیوه مبارزه، گستره فعالیت‏ها‏ی صورت گرفته توسط جوانان متعهد این تشکل می‏پردازد، تشکلی که برای حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در گوشه‏ای از کشور و در منطقه قزوین در بهمن سال 57 تشکیل شد و به مدت سه سال به فعالیت پرداخت.

این اثر در چهار بخش تنظیم شده است: بخش نخست به نحوه تاسیس و فعالیت‏ها‏ می‏پردازد، بخش دوم نقش جمعیت در مقابله با غائله کردستان را بازگو می‏نماید، بخش سوم کتاب به ماموریت‏ها‏ی مرزبانی جمعیت در غرب کشور اختصاص یافته و بخش چهارم آن به نقش جمعیت در پدیده جنگ‏های نامنظم به فرماندهی شهید چمران می‏پردازد.

مسعود آتشگران- نویسنده اثر و کارشناس دفترمطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری قزوین- با روش تحقیق کیفی و حضور در جامعه مورد تحقیق، با بهره‏گیری از تحقیق میدانی، تشریح مشاهدات و جمع‏آوری داده‏ها‏، اسناد و مدارک برجای مانده (مستندسازی) و با استفاده از روش مصاحبه گردآوری، اقدام به تنظیم و تألیف این اثر ارزنده کرده است.

«برگی از خطه کشوین»– جوانان جمعیت حافظ وحدت قزوین- در شمارگان: 2500 نسخه، قطع: رقعی در 350 صفحه با قیمت: 6300 تومان توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

خبرنگار: جواد کلهر



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.