هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 78    |    21 تير 1391

   


 

«روایت زندگی حسن باقری» با 150 راوی


«پاره‌هایی از آنچه اتفاق افتاد»، جلد3


روایت زندگی شهید «قدوسی» در کتاب «احیاگر مدرسه حقانی»


شرح 26 ماه اسارت در كتاب «با كمپ»


نبود حمایت مالی، كار خاطره‌نویسی را سخت می‌كند


نگاه متفاوتی به اسارت در «روزگار عسرت»


«آقا سید»


طعم تلخ جانبازی


دکوئیار- 598


تاریخ شفاهی رسوایی «جنگ دندان»


تاریخ شفاهی سبزپوشان ایرلندی


تاریخ شفاهی کهنه سربازان ناتیک


جوایز تاریخ شفاهی نیوزیلند


یک رابطه دیالوگ‌محور: رویکردی به تاریخ شفاهی(2)


تفنگداران دريايي در عراق


 



«آقا سید»

صفحه نخست شماره 78

«آقا سید» نام كتابی از زندگی سردار شهید سیدمرتضی هاشمی به روایت همسر اوست كه به قلم طیبه كیانی نوشته شده است. قالب كتاب به صورت مصاحبه به دنبال پاسخ دادن به سوال‌هایی است که جواب آن‌ها سرگذشت این شهید را در بر دارند.

طیبه كیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، درباره جدیدترین اثرش با عنوان «آقا سید» اظهار كرد: این كتاب زندگی شهید سیدمرتضی هاشمی را به روایت همسر وی اشرف هاشمی بازگو می‌كند. هاشمی نوزدهم اردیبهشت سال 1387 به دلیل عوارض ناشی از مجروحیت شیمیایی به شهادت رسید.

وی با بیان این مطلب كه قالب انتخاب شده برای متن کتاب، مصاحبه است گفت: شهید هاشمی دو دفترچه خاطرات از دوران جنگ داشت. متن این خاطرات در قالب پاسخ‌‌های راوی در اثر گنجانده شده و برای تكمیل شدن برخی اطلاعات مصاحبه‌هایی را با دوستان وی در شهركرد انجام دادم كه این منابع هم به همین شیوه به كتاب اضافه شد‌ه‌اند.

کیانی درباره چرایی انتخاب این قالب برای نگارش كتابش گفت: این سبك در مخاطب حس ترغیب به مطالعه و جست‌وجوی ادامه ماجراها را به وجود می‌آورد و پرسش‌هایی را مطرح می‌كند كه می‌تواند سوال ذهن مخاطب هم باشد. به همین دلیل با استفاده از این سبك و فضاسازی در پی نگارش كتابی متفاوت از كتاب‌های خاطرات بودم كه فقط در سیری خطی داستان زندگی یك شهید را بازگو نكند.

وی ادامه داد: همین سبك نگارشی و اضافه كردن منابع و مصاحبه‌های دوستان شهید به متن اصلی باعث شد تا تدوین اثر دو سال و نیم طول بكشد. هم اكنون نیز در حال بازخوانی کتاب هستم.

كیانی در پایان گفت: کتاب «آقا سید» در 350 صفحه به پایان رسیده است. ناشر اثر هنوز مشخص نیست و ممكن است توسط اداره بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در شهركرد یا انتشارات دارخوین منتشر شود.

سید مرتضی هاشمی سال 1329 در طاقانک از توابع شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری دیده به جهان گشود. در سال 1358 به سپاه پاسداران پیوست و در دفاع مقدس در عملیات‌هایی مانند فتح‌المبین و خیبر و بدر شرکت و مسوولیت‌های فرماندهی گروهان، فرماندهی محور و اطلاعات عملیات تیپ 44 قمر بنی هاشم (ع) را تجربه کرد.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.