هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 78    |    21 تير 1391

   


 

«روایت زندگی حسن باقری» با 150 راوی


«پاره‌هایی از آنچه اتفاق افتاد»، جلد3


روایت زندگی شهید «قدوسی» در کتاب «احیاگر مدرسه حقانی»


شرح 26 ماه اسارت در كتاب «با كمپ»


نبود حمایت مالی، كار خاطره‌نویسی را سخت می‌كند


نگاه متفاوتی به اسارت در «روزگار عسرت»


«آقا سید»


طعم تلخ جانبازی


دکوئیار- 598


تاریخ شفاهی رسوایی «جنگ دندان»


تاریخ شفاهی سبزپوشان ایرلندی


تاریخ شفاهی کهنه سربازان ناتیک


جوایز تاریخ شفاهی نیوزیلند


یک رابطه دیالوگ‌محور: رویکردی به تاریخ شفاهی(2)


تفنگداران دريايي در عراق


 



نگاه متفاوتی به اسارت در «روزگار عسرت»

صفحه نخست شماره 78

خاطرات هادی باغبان از وقایع اردوگاه‌های اسیران ایرانی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به قلم سید ولی هاشمی در قالب كتاب ‌«روزگار عسرت» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. نویسنده این کتاب معتقد است که این اثر نگاه متفاوتی به جریان اسارت دارد.

سید‌ولی هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، درباره كتاب‌ ‌«روزگار عسرت» كه روایتی از روز‌های اسارت «هادی باغبان» را به تصویر می‌كشد اظهار كرد: در اردوگاه‌های عراق ما دو نوع اسیر داشتیم؛ نخست گروهی كه نام آن‌ها در لیست صلیب‌سرخ ثبت شده بود و دوم گروهی بودند كه به اصطلاح به آنان صلیب ندیده می‌گفتند. هادی باغبان هم جزو گروه دوم بود كه در لشکر 57 ذوالفقار خدمت می‌كرد. او قهرمان ورزش كاراته بود و در آخرین روز‌های جنگ به اسارت درآمد.

وی درباره انتخاب خاطرات هادی باغبان برای نگارش كتاب گفت: باغبان یكی از اسرای ویژه بود. او پس از خواندن كتابی با موضوع فرار یك خلبان روسی از اردوگا‌‌ه‌های ارتش آلمان تصمیم به فرار می‌گیرد و برای این امر تمام جوانب را می‌سنجد اما یك اشتباه كوچك باعث می‌شود تا توسط نگهبان شب دستگیر شود.

هاشمی ادامه داد: كمك فرمانده آن شب اردوگاه برای مانع شدن از اعدام وی و برملا شدن نقشه‌اش برای فرار، وی را به اسیری تبدیل می‌كند كه در هیچ اردوگاهی حق مراوده با دیگر اسرا را نداشت. هر دو ماه یكبار اردوگاهش را تغییر و او را تحت شكنجه قرار می‌دادند و در نهایت جزو آخرین اسرایی بود كه به ایران برگردانده شد.

وی با بیان این‌كه كتاب‌های نوشته شده از خاطرات اسرا شبیه به هم‌اند گفت:  كتاب «روزگار عسرت» نگاه متفاوتی به جریان اسارت دارد زیرا در كنار تلاش‌های باغبان برای فرار از اردوگاه‌های عراق گزارشی متفاوت از وضعیت توزیع غذا، فضای آلوده اردوگا‌‌ه‌ها، بیماری‌ها و انواع شخصیت‌های نظامی عراقی ارایه می‌دهد.

هاشمی درباره چگونگی آشنایی خود با این آزاده افزود: هادی باغبان هم‌اكنون یك باشگاه آموزش كاراته در ساری دارد. همسر وی هم ورزشكار است. زمانی كه همسر یکی از شهیدان مازندرانی فرزند خود را برای ثبت‌نام به این باشگاه می‌برد با همسر باغبان آشنا می‌شود و از او می‌خواهد تا باغبان به دفتر حوزه هنری استان بیاید و خاطراتش را تعریف كند. حاصل این آشنایی 15 ساعت مصاحبه بنده با وی شد كه اكنون در 160 صفحه منتشر شده است.

وی در پاسخ به این سوال كه مردم مازندران از كتاب‌های دفاع‌مقدس چقدر استقبال می‌كنند گفت: این آثار بیشتر به واسطه ارتباط‌هایی كه بین آموزش و پرورش استان و استانداری وجود دارد به مناسبت‌های فرهنگی به مخاطبان معرفی می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد.

هاشمی ادامه داد: در معرفی كتاب‌های دفاع‌مقدس چندان موفق نبوده‌ایم زیرا در توزیع این كتاب‌ها در كتابخانه‌های عمومی و خصوصی دچار ضعف هستیم.

‌کتاب «روزگار عسرت» در 160 صفحه، با شمارگان دو هزار و 500 نسخه و بهای 44 هزار ریال از سوی انتشارت سوره مهر منتشر شده است.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

21 تير 1391
سيدولي هاشمي
ازشمابه خاطرمعرفي كتاب روزگار عسرت ممنونم.

24 خرداد 1392
حافظ
دوست دارم

امیدوارم کسایی که این کتاب میخونن بتونن روزای سخت جنگ ودرک کنن و قدر این آزادی رو که به قیمت خون شهدا وازخودگذشته گیهای اسرا وجانبازان بدست امده بدونن.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.