هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 78    |    21 تير 1391

   


 

«روایت زندگی حسن باقری» با 150 راوی


«پاره‌هایی از آنچه اتفاق افتاد»، جلد3


روایت زندگی شهید «قدوسی» در کتاب «احیاگر مدرسه حقانی»


شرح 26 ماه اسارت در كتاب «با كمپ»


نبود حمایت مالی، كار خاطره‌نویسی را سخت می‌كند


نگاه متفاوتی به اسارت در «روزگار عسرت»


«آقا سید»


طعم تلخ جانبازی


دکوئیار- 598


تاریخ شفاهی رسوایی «جنگ دندان»


تاریخ شفاهی سبزپوشان ایرلندی


تاریخ شفاهی کهنه سربازان ناتیک


جوایز تاریخ شفاهی نیوزیلند


یک رابطه دیالوگ‌محور: رویکردی به تاریخ شفاهی(2)


تفنگداران دريايي در عراق


 



نبود حمایت مالی، كار خاطره‌نویسی را سخت می‌كند

صفحه نخست شماره 78

نویسنده كتاب «یوحنا» گفت: نهادهایی در استان مازندران برای تشویق مولفان در زمینه خاطره‌نویسی از جنگ تلاش بسیاری می‌كنند اما حمایت‌های مالی آن‌ها جواب‌گوی نیاز مولفان نیست. در خاطره‌نویسی زمان بسیاری صرف می‌شود و هزینه‌های زندگی كار را برای مولف سخت می‌كنند.

حسن شیردل در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، درباره كتاب «یوحنا» كه به تازگی در حوزه هنری استان مازنداران رونمایی شده اظهار كرد: میكاییل فرج‌پور به عنوان شخصیت اصلی خاطرات کتاب، یكی از رزمندگان اطلاعات عملیات لشكر 25 کربلا درسال‌های دفاع مقدس بوده است که از سال 1359به جبهه می‌رود و سال 1362 به اسارت نیرو‌های بعثی ارتش عراق در می‌آید.

این خاطره‌نویس افزود: خاطره‌گویی وی تفاوت بسیاری با دیگر راویان داشت زیرا خاطراتش طبقه‌بندی زمانی داشتند و براساس هفته و ماه بیان می‌شدند. به دلیل نظم و درایتی كه راوی در امور خود دارد خاطرات خود را نیز به ترتیب و دقیق بیان کرد. این نوع روایت باعث شد تا به ساختار جدیدی از خاطره‌نویسی برسیم و كتاب را بر اساس هفته و ماه فصل‌بندی کنیم.

شیردل انتخاب عنوان «یوحنا» برای كتاب را به دو موضوع وابسته دانست و گفت: فرمانده وقت تیپ‌ 25 كربلا كه بعد‌ها به لشكر 25 كربلا تبدیل شد، همیشه میكاییل را «یوحنا» صدا می‌زد و زمانی كه وی در اسارت به سر می‌برد عراقی‌ها هم او را «یوحنا» می‌خواندند.

وی ادامه داد: خاطرات یوحنا دو مرحله از زندگی وی را در بر دارد كه بخشی از آن مربوط به سال‌های حضور در جبهه‌های دفاع مقدس و بخش دوم خاطرات دوران اسارت است. میكاییل فرج‌پور با همان دقت نظری که گفتم خاطرات اردوگاه موصل دو را از جنبه‌های مختلف فرهنگی، هنری و سیاسی بازگو می‌كند.

شیردل درباره شیوه بیان خاطرات راوی گفت: وی از برخی خاطرات خود یادداشت‌هایی داشت اما در بیان آن‌ها بدون آن‌ كه به یادداشت‌های خود نگاه كند با من صحبت می‌كرد. او حافظه‌ای قوی دارد و به همین دلیل وقایع را با جزییات به خاطر سپرده بود.

وی افزود: پیش از این كتاب «شب موصل» را برگرفته از خاطرات «حسن منصف» نوشتم كه هم‌بند فرج‌پور در اسارت بوده است. به همین دلیل با فضای كلی خاطرات آشنا بودم. منصف در خاطرات خود بارها از میكاییل تعریف كرد. همین اتفاق باعث شد پس از دیدار با میكاییل فرج‌پور با او قرار مصاحبه بگذارم و خاطراتش را ثبت كنم. آنچه این كتاب را جذاب کرده ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی اوست که در خلال ماجرا‌های كتاب پیداست.

شیردل با اشاره به این كه لشكر 25 كربلا بسیاری از این افراد دارد كه می‌توان خاطرات آن‌ها را ثبت كرد اما به دلیل كمبود مولف تحقق این اتفاق امكان‌پذیر نیست، گفت: هر چند كنگره شهدای استان مازندران و حوزه هنری استان تلاش بسیاری برای تشویق مولفان به كار گرفته‌اند اما حمایت‌های مالی این نهاد‌ها جواب‌گوی نیاز مولفان نیست زیرا زمان زیادی صرف ضبط و ثبت خاطرات می‌شود و در این مدت هزینه‌های زندگی كار را برای مولف سخت می‌كند. از سوی دیگر استان مازندران با محدویت تعداد كانون‌های تربیت نویسندگان و كارگاه‌های‌ داستان نویسی و خاطره نویسی مواجه است.

كتاب «یوحنا» در 350 صفحه، با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 37 هزار ریال از سوی کنگره بزرگداشت سرداران و 10 هزار شهید استان مازندران‏‫ منتشر شده است.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.