هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 77    |    14 تير 1391

   


 

درآمدی بر نقطه آغازین در مصاحبه


جلد 12 روزشمار انقلاب اسلامی در آستانه انتشار


«تسخیر لانه‌ جاسوسی» به بازار كتاب آمد


بررسی تاریخ‌نگاری اسلامی در کتاب ماه تاریخ و جغرافیا


اسناد بایگانی راهنمایی و رانندگی گنجینه‌های‌ تاریخی است


«شيري شبيه آهو» به بازار کتاب مي‌آيد


مجمع نويسندگان و پژوهشگران ايثار و شهادت تاسيس مي‌شود


منتخب آثار دفاع مقدس به زبان‌های زنده دنیا ترجمه می‌شوند


زوایای تازه‌ای از زندگی اسدالله رسا آشکار شد


«خاطرات ایران»، خاطرات سمیۀ جنگ


آن آفتاب خوبان


تاريخ شفاهي: سرباز بازگشته از عراق به خاطر 10ميليون دلار «آن را از دست نمی دهد»


یک رابطه دیالوگ‌محور: رویکردی به تاریخ شفاهی(1)


 



زوایای تازه‌ای از زندگی اسدالله رسا آشکار شد

صفحه نخست شماره 77

کتاب «چند قطره خون برای آزادی» شامل خاطرات سيد اسدالله رسا، روزنامه‌نگار مبارز و آزاديخواه دوران پهلوي، به قلم مظفر نامدار منتشر شد. به گفته وی این کتاب علت بی‌‌توجهی تاریخ‌نگاران را به این مبارز و آزادیخواه آشکار می‌کند.

دکتر مظفر نامدار، نویسنده کتاب «چند قطره خون برای آزادی» درباره این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: تبیین بخش ناگفته از تاریخ حساس دوران معاصر در اواخر قاجاریه و دوره پهلوی و انتشار اسناد منتشر نشده این دوران از زبان اسدالله رسا، به عنوان یکی از مبارزان، روزنامه‌نگاران و مخالفان دیکتاتوری پهلوی،‌ هدف اصلی از نگارش این کتاب است.

عضو سابق هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در معرفی اسدالله رسا و شخصیت تاریخی او گفت: سید اسدالله رسا از جمله روزنامه‌نگارانی است که در دوره پهلوی به خاطر دفاع از آزادی مردم ایران و مقابله با استبداد رضاخانی، سال‌ها رنج زندان و تبعید را به جان خرید و برخلاف بسیاری از روشنفکران این دوره، عقیده و ایمان خود را به رضاخان نفروخت و به همین اعتبار، پس از سال‌ها زندان و تبعید و در بیماری، توسط دیکتاتوری رضاخان مقطوع‌النسل شد.

نامدار در پاسخ به این سوال که «در این کتاب از چه منظری به شخصیت اسدالله رسا پرداخته‌اید؟» اظهار کرد: در این اثر شخصیت مرحوم رسا با توجه به خاطرات، اسناد، اشعار و نامه‌های به جامانده از وی ارزیابی شده است. در این کتاب نشان داده می‌شود که چرا چنین شخصیتی با چنین پشتوانه‌ای از مبارزه و خدمت به رشد شعور اجتماعی در ایران، از سوی تاریخ‌نگاران مشروطه مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اسناد به‌ جامانده از مرحوم رسا جزو اسناد و منابع درجه یک و معتبر تاریخ معاصر است که در کتاب «چند قطره خون برای آزادی» تلاش کرده‌ام بازخوانی بخشی از این اسناد را برای جامعه امکان‌پذیر سازم.

این پژوهشگر اندیشه اسلامی معاصر در پاسخ به این سوال که «آیا تاکنون کتاب دیگری درباره سید اسدالله رسا منتشر شده بود؟» گفت: درباره مرحوم سید اسدالله رسا، مدیر روزنامه «قانون» که از سال 1300 شمسی تا کودتای 28 مرداد سال 1332 به صورت جسته و گریخته منتشر می‌شد، تنها یک اثر وجود دارد که آن هم نوشته خود اوست. این اثر که شامل مجموعه مقالات رسا در مجله عرفان اصفهان در سال 1324 خورشیدی است، با عنوان «نهضت حاج آقا نورالله اصفهانی» توسط موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است. به جز این دو اثر، مطالب قابل توجه دیگری درباره این روزنامه‌نگار مبارز وجود ندارد.

نامدار درباره دیگر فعالیت‌های پژوهشی خود گفت: در حال حاضر یک مجموعه 15 جلدی با عنوان «متفکران حکومت اسلامی در دوران معاصر» را در دست نگارش دارم که به مبانی فکری سه مکتب سیاسی بزرگ تحت عنوان‌های مکتب سامرا، مکتب نجف و مکتب قم می‌پردازد. بخشی از این پژوهش تاکنون در قالب مقالات علمی و تخصصی در نشریات مختلف منتشر شده و مقدمه آن نیز پیش از این به صورت کتابی با عنوان «رهیافتی بر مبانی مکتب‌ها و جنبش‌های سیاسی شیعه در دوران معاصر» توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال 1375 منتشر شده است.

کتاب «چند قطره خون برای آزادی» خاطرات سيد اسدالله رسا، روزنامه‌نگار مبارز و آزاديخواه دوران ديکتاتوري پهلوي به انضمام مقالات، اسناد، مکتوبات و اشعار منتشر نشده رسا با شمارگان یک هزار و 500 نسخه، 479 صفحه و بهای 10 هزار تومان، از سوي موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

خبرنگار : اکرم امینی

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.