هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 77    |    14 تير 1391

   


 

درآمدی بر نقطه آغازین در مصاحبه


جلد 12 روزشمار انقلاب اسلامی در آستانه انتشار


«تسخیر لانه‌ جاسوسی» به بازار كتاب آمد


بررسی تاریخ‌نگاری اسلامی در کتاب ماه تاریخ و جغرافیا


اسناد بایگانی راهنمایی و رانندگی گنجینه‌های‌ تاریخی است


«شيري شبيه آهو» به بازار کتاب مي‌آيد


مجمع نويسندگان و پژوهشگران ايثار و شهادت تاسيس مي‌شود


منتخب آثار دفاع مقدس به زبان‌های زنده دنیا ترجمه می‌شوند


زوایای تازه‌ای از زندگی اسدالله رسا آشکار شد


«خاطرات ایران»، خاطرات سمیۀ جنگ


آن آفتاب خوبان


تاريخ شفاهي: سرباز بازگشته از عراق به خاطر 10ميليون دلار «آن را از دست نمی دهد»


یک رابطه دیالوگ‌محور: رویکردی به تاریخ شفاهی(1)


 



«شيري شبيه آهو» به بازار کتاب مي‌آيد

صفحه نخست شماره 77

«شيري شبيه آهو» اثر مشترك حسن و حسين شيردل است كه نگارش آن در 600 صفحه به پايان رسيده و برای چاپ به دفتر ادبيات مقاومت حوزه هنري استان مازنداران تحويل داده شده است.

حسين شيردل در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره اثر مشتركش با حسن شيردل اظهار كرد: «شيري شبيه آهو» روايتي خطي از خاطرات اكبر دوستي است كه از آغاز تا پايان هشت سال دفاع‌مقدس در جبهه‌های غرب کشور به عنوان نيروي چریكي فعال بود.

وي افزود: خاطرات اكبر دوستي در كتاب، از زماني آغاز مي‌شود كه براي ثبت نام حضور در جبهه، داوطلب شركت در گروهاي چريكي و پارتيزاني شده‌ بود و در ردیف نيرو‌ي برون مرزي قرار گرفت.

شيردل، كتاب «شيري شبيه آهو» را حاصل 34 ساعت مصاحبه در مدت يك سال با دوستي دانست و گفت: راوي، كتاب را پس از پايان مطالعه كرد و موردي نبود كه بخواهيم به آن اضافه كنيم. سوژه پيشنهادي هم از سوي راوي بود. او پس از مطالعه ديگر كتاب‌هاي ما (حسن و حسين شيردل) تماس گرفت و گفت خاطرات بسياري از دوران هشت سال دفاع‌مقدس دارد. همين اتفاق بهانه‌اي براي نوشتن اين خاطرات شد.

وي درباره ويژگي كتاب افزود: اين اثر به اتفاق‌هاي ناگفته‌ای اشاره دارد كه در جنگ رزمندگان با گروهک‌های ضد انقلاب و ارتش صدام و حاشیه‌های آن‌ها در غرب کشور روي داده است.

اين نويسنده دليل انتخاب عنوان «شيري شبيه آهو» براي كتاب را برگرفته از حرف‌های اكبر دوستي در خاطراتش دانست و گفت: «ما در آن روز‌ها حكم شيري را داشتيم كه مانند آهو از صخره‌ها و كوه‌ها بالا مي‌رفتيم.» همين تشبيه آقاي دوستي باعث انتخاب اين عنوان براي كتاب شد.

وي در پايان افزود: اين كتاب در 600 صفحه و با 36 سند، برای چاپ تحويل دفتر ادبيات مقاومت حوزه هنري استان مازندران شده است.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.