هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 76    |    7 تير 1391

   


 

هفتم تیر 1360؛ روزی که یک ملت شهید شد


کتاب «سهم من از چشمان او»؛ اثری از نویسنده ای که راوی کتابش شد


کتاب «شیخ المعاونین ما کجاست؟» تاریخ‏پژوهی است نه تاریخ شفاهی


کتاب «شیخ المعاونین ما کجاست؟» اثری کامل درباره تاریخ شفاهی محلی شمیرانات است


مجلد دیگری از «روزشمار 15 خرداد» به چاپ می‌رسد


مراحل خاطره نگاری شفاهی جنگ تحمیلی


جنبش دانشجویی در دو دهه‏ 1330 و 1320


جانز هاپکینز تاریخ شفاهی مطالعات سرطان را گردآوری می‏کند


طرح تاریخ شفاهی در هانوور اجرا می‏شود


طرح تاریخ شفاهی «مردم بزرگ، حکایت‏های بزرگ» جایزه گرفت


حفظ «سرگذشت‏های گوناگون» سربازان بازگشته از عراق و افغانستان


ثبت تاریخ امروز برای آینده


 



ثبت تاریخ امروز برای آینده

صفحه نخست شماره 76

برنامه‏های تابستانی موزه مدرسه وست West ، روز یکشنبه 24 ژوئن، با یک طرح عصرانه تاریخ شفاهی آغاز شد. برنامه مذبور، همراه با مصاحبه با سه تن از هواخواهان پروپاقرص و قدیمی شهر کوچک استوStow در ایالت ماساچوست آمریکا در رابطه با جنبه‏هایی از تاریخ معاصر شهر، در ساعت 7 بعد از ظهر آغاز شد.
تمام برنامه‏های مدرسه وست که همواره با همراهی جامعه تاریخ‏نگاری استو و مجمع تاریخی استو پشتیبانی می شود برای عموم رایگان و آزاد است. جلسه تاریخ شفاهی بر روی این موضوعات تمرکز دارد:
پایه‏گذاری شرکت افراد داوطلب خدمت استو. با دون رایزینگ Don rising یکی از افراد اصلی شرکت یاد شده در عصر جدید، در مورد تاسیس گروه در 1965 برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شبه نظامیانی که در 19 آوریل 1775 جنگیدند، مصاحبه شد.
کار موسسه کالینگز Collings از زمان تاسیس آن در 1979. در استو سازمان کالینز وجود دارد که یک موزه بی‏همتا از هواپیماها و خودرو‏های کلاسیک در بارتون رود Barton Road است. در واقع موسسه کالینز یک نقش ملی بر عهده دارد: به پرواز در آوردن هواپیماهای متعلق به دوران‏های جنگ جهانی دوم و جنگ ویتنام در تورهای «پرواز آزادی» و «پرواز یادبود ویتنام» بر فراز تمام نقاط آمریکا.
باب کالینز رئیس موسسه در مورد ایجاد این سازمان و ماموریت و نقشش در استو و کمکش به «تاریخ زنده» مصاحبه کرد.
توسعه مزرعه کوچک. با دوایت سیپلرDwight Sipler، فیزیکدانی که کشاورز شد مصاحبه‏ای درباره مسیرتکامل مزرعه کوچک (که او نام این مزرعه را بدون حروف بزرگ هجی می کند) انجام شد. او از رشد و تکامل این مزرعه از تراکتوری که با آن راه خود را باز می کرد، تا تبدیلش به یکی از قطب‏های کشاورزی استو سخن گفت و همچنین به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی استو، درباره تلاش‏های این کمیسیون برای کمک به حفظ هویت روستایی استو از طریق حفظ و حراست از کشاورزی مطالبی بیان داشت.

برنامه‏های دیگر
فرهنگ بومیان آمریکا، یکشنبه 8 ژوئیه، ساعت 3 تا 5:30 بعد از ظهر. در این برنامه طبل‏نوازی سنتی بومیان آمریکا، کارهای دستی برای بچه‏ها و نمایشگاهی از اشیاء مربوط به فرهنگ بومیان ارائه خواهد شد. بومیان آمریکا قبل از هر کس دیگری در اینجا حضور داشتند، و این برنامه سنت‏های آنان را پاس می دارد. این برنامه توسط مرکز فرهنگی اتحاد بومیان آمریکا واقع در آیر Ayer ارائه می‏شود و توسط باربارا Barbara و رولند جروم Roland Jerome از ساکنان استو سازماندهی می‏شود. رولند رئیس فعلی این مرکز فرهنگی است.
میهمانی آزاد، یکشنبه 5 اوت 4 الی 5:30 بعد از ظهر. هیچ برنامه‏ای پیش بینی نشده، اما می‏توانید به مدرسه آمده و درباره موزه مدرسه وست بیشتر بدانید و فیلمی را تماشا کنید که یک روز مدرسه در دهه 1840 را پیش روی شما بازسازی می‏کند.
دیداری با مارک تواین، یکشنبه،23 سپتامبر، ساعت 3 بعد از ظهر. در واقع دیداری است با برن باد Bern Budd، کارشناس آثار مارک تواین و بازیگر، که نمایش یک نفره‏ای را با نام «سال‏های هانیبال» ارائه می‏دهد. این نمایش بر اساس زندگی مارک تواین نویسنده بزرگ آمریکا در سواحل رود می‏سی‏سی‏پی و داستان‏هایی درباره شخصیت‏های واقعی داستان «تام سایر» است. به گفته مارک تواین، «این داستان من است- و بخشی از آن حقیقت دارد.»
او همچنین، همانطور که مناسب فضای مدرسه وست است، درباره تحصیلات مارک تواین در دهه‏های 1830 و1840 صحبت خواهد نمود. ماحصل کار مخصوص سنین 10 تا 100 سال تولید شده، اما باد دریافته است که به نظر می‏رسد بچه‏های کوچکتر نیز از نمایش لذت می‏برند حتی اگر تمام آن را نفهمند.
استو می‏داند: مهارت‏های موجود در شهر کوچک ما. یکشنبه14 اکتبر 3 تا 5:30 بعد از ظهر. این برنامه خانواده محور شامل نمایش آثار هنرمندان و صنعتگران استو است؛ مهارت‏های سال‏ها پیش، از نقاشی، لحاف‏دوزی و نخریسی گرفته تا کار با چوب و مجسمه‏سازی با سنگ.
برگزارکنندگان امیدوارند امسال فعالیت‏هایی چون زنبورداری، آب‏سیب‏گیری و بافندگی را نیز به نمایش بگذارند. تد کاروالهوTed Carvalho  که سفالگر است دیدار سال پیش خود را تکرار خواهد کرد و در آن به بچه‏های شرکت کننده این امکان را خواهد داد که سفال‏های دلخواه خود را با دستان خود بسازند.
بخشی از هزینه‏های برنامه‏های موزه مدرسه وست توسط شورای فرهنگی استو که موسسه‏ای محلی است، تأمین می‏شود. شورای مذکور خود تحت پوشش شورای فرهنگی ماساچوست است که یک موسسه ایالتی است.

ترجمه: آرش یزدان پناه

منبع: wickedlocal


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.