هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 76    |    7 تير 1391

   


 

هفتم تیر 1360؛ روزی که یک ملت شهید شد


کتاب «سهم من از چشمان او»؛ اثری از نویسنده ای که راوی کتابش شد


کتاب «شیخ المعاونین ما کجاست؟» تاریخ‏پژوهی است نه تاریخ شفاهی


کتاب «شیخ المعاونین ما کجاست؟» اثری کامل درباره تاریخ شفاهی محلی شمیرانات است


مجلد دیگری از «روزشمار 15 خرداد» به چاپ می‌رسد


مراحل خاطره نگاری شفاهی جنگ تحمیلی


جنبش دانشجویی در دو دهه‏ 1330 و 1320


جانز هاپکینز تاریخ شفاهی مطالعات سرطان را گردآوری می‏کند


طرح تاریخ شفاهی در هانوور اجرا می‏شود


طرح تاریخ شفاهی «مردم بزرگ، حکایت‏های بزرگ» جایزه گرفت


حفظ «سرگذشت‏های گوناگون» سربازان بازگشته از عراق و افغانستان


ثبت تاریخ امروز برای آینده


 



طرح تاریخ شفاهی «مردم بزرگ، حکایت‏های بزرگ» جایزه گرفت

صفحه نخست شماره 76

انجمن تاریخی کوهستان شرقی در ایالت نیومکزیکوی آمریکا به خاطر انجام سلسله مصاحبه‏های «مردم بزرگ، حکایت‏های بزرگ» با ساکنان کوهستان‏های شرقی، جایزه طرح پژوهشی تاریخ شفاهی سال 2012 را از آن خود کرده است.
هفته نامه «ماونتن ویو تلگرف» (Mountain View Telegraph) در این باره می‏نویسد که «کریس تچرKris Thacher» مدیر طرح تاریخ شفاهی و دنیس تسی‏یرDenise Tessier» رییس انجمن به اتفاق جایزه را از دست «روز دیازRose Diaz» تاریخ‏نگار شفاهی سرشناس در حوزه ریشه‏ها و میراث خدمات تاریخی دریافت کردند. مراسم اعطای این جایزه در خلال جشن سه ساعته روز سوم ژوئن صورت گرفت که به مناسبت تقدیر از 15 تن از ساکنان کوهستان‏های شرقی که در طرح آزمایشی تاریخ شفاهی «مردم بزرگ حکایت‏های بزرگ» شرکت کرده بودند، برپا شده بود. این مراسم در کلیسای تاریخی تیخه‏راس (Tijeras) در مجاورت پارک لوئیس گارسیا Luis Garcia انجام گرفت.
در این مراسم که با حضور شمار زیادی از مردم صورت می‏گرفت، به طوری که کلیسا لبالب از جمعیت بود و عده ای خارج از کلیسا ایستاده بودند. 15 شرکت کننده در مصاحبه‏ها، هر یک از انجمن تاریخی کوهستان شرقی کیفی دریافت کردند که حاوی تقدیرنامه، برگه عضویت افتخاری در انجمن، دی‏وی‏دی مربوط به مصاحبه‏شان و دو نسخه کتابچه تمام‏رنگی انجمن بود. در این کتابچه دو صفحه به عکس و خلاصه زندگینامه هریک از 15 سوژه مصاحبه اختصاص داده شده بود. گذشته از این، انجمن مجموعه اسلایدهایی هم از مصاحبه شوندگان برای نمایش تهیه کرده بود.
اما، پیش از مراسم اعطای جایزه‏ها، دیاز چند کلمه‏ای سخنرانی کرد و ضمن تقدیر از انجمن تاریخی کوهستان شرقی، اعلام کرد که طرح تاریخ شفاهی «مردم بزرگ، حکایت‏های بزرگ» را به عنوان طرح سال برگزیده‏اند.
طرح «مردم بزرگ، حکایت‏های بزرگ» روز 12 ژوئن در کمیسیون منطقه ای برنالیلو Bernalillo نیز مورد تقدیر قرار گرفت و از تسی‏یر به خاطر تلاش برای پاسداشت تاریخ به عنوان یک نویسنده و مدرس دانشگاه و خدماتش به عنوان رییس انجمن که بیستمین سالگرد خود را جشن می‏گیرد و نیز همکاری با تچر برای اجرای این طرح تاریخ شفاهی قدردانی کردند.
انجام این طرح تاریخ شفاهی از طریق کمک مالی انجمن منطقه‏ای برنامه امداد مالی میسر شده است. این کمک مالی صرف آموزش 10 کارشناس تاریخ محلی، خرید لوازم ضبط صوت و تهیه کیف، کتابچه و دی‏وی‏دی‏ها شد. علاوه بر این، گروه ائتلاف نواحی کوهستان شرق کار سازمان دهی این طرح را بر عهده گرفت تا زمینه برای استفاده انجمن تاریخی کوهستان شرقی از کمک مالی فراهم شود.
در نشست کمیسیون، تسی‏یر نسخه‏هایی از کتابچه یادبود «مردم بزرگ، حکایت‏های بزرگ» را به «آرت دلا کروز Art de la Cruz» رییس کمیسیون و «واین جانسونWayne Johnson» از اعضای کمیسیون تقدیم کرد. این دو هریک در پیشبرد برنامه اهدای کمک مالی و سازماندهی این امر نقش داشته‏اند.
انجمن این کتابچه را برای مصاحبه شوندگان و خانواده‏های آن‏ها تهیه کرده است. در این کتابچه به این نام‏ها بر می‏خوریم که هریک از مناطق مختلفی از ناحیه کوهستان شرقی‏اند: مایک آنایا Mike Anaya  و ریتا آنایا دیویس Rita Anaya Davis  از منطقه موریارتی Moriarty، خوآن کاندلاریا Juan Candelaria  از سدار کرست/سن آنتونیو Cedar Crest/San Antonito، لوییس کاواسوسLois Cavasos  از استنلی Stanley، ماری هره را دره سر Marie Herrera Dresser از کارنوئل Carnuel، اندی گونزالسAndy Gonzales  از سن آنتونیو San Antonio، سیریا گونزالسCiria Gonzales  از لامادرا La Madera، انجی گوتیه‏رزAngie Gutierrez  از چیلیلی Chilili، جیم هانلونJim Hanlon  از ساندیا پارک Sandia Park، ایلوی خارامیلوEloy  Jaramillo از کارنوئل Carnuel، لیلیان لینکن Lillian Lincoln از تیخه‏راسTijeras، لوییس مک‏کوم Lewis McComb از حد جنوبی حاشیه منطقه برنالیلوBernalillo ، راشل مالدونادو Rachel Maldonado  از خوآن توماس/یری ساری Juan Tomas/Yrissari، فیدل پادیلاFidel Padilla  از آبو Abo و ریتا لوی هورتون سیمونزRita Loy Horton Simmons  از اجوود Edgewood. 
اعضای کمیته تاریخ شفاهی که مصاحبه‏ها را انجام دادند و کار خلاصه‏نویسی مطالب را برای کتابچه بر عهده داشتند، بدین قرارند: تچر Thacher، تسی یر Tessier، نانسی کارپنترNancy Carpenter، آنابل سانچز Anabel Sanchez، به ورلی نویلBeverly Neville، کریستین اسمیت Christine Smith، جیم هانلون Jim Hanlon، دانیتا لوکر Danita Luker و کارول فردریک Carol Frederick. علاوه بر این کارپنتر کار تهیه اسلایدها را برای نمایش و نیز تهیه برخی تصاویر ساکن کتابچه را به عهده داشت. ملیسا هاواردMelissa Howard  هم کار ویرایش و طراحی این اسلایدها و عکس‏ها را انجام داد و چاپ آن‏ها هم با کتی ریچ Kathy Rich بود. این‏ها همه از اعضای انجمن هستند.
این تاریخ‏های شفاهی در نهایت در اختیار عموم قرار خواهند گرفت و در مرکز پژوهش‏های جنوب غرب در دانشگاه نیومکزیکو در کنار دیگر کارهای تاریخی انجمن تاریخی کوهستان شرقی بایگانی خواهند شد. البته ابتدا باید این مصاحبه‏ها به صورت متن پیاده شوند. از سوی دیگر باید گفت که گرچه مدت استفاده از کمک مالی برای این طرح آزمایشی به سر آمده، اما انجمن مصمم است به کار گردآوری تاریخ شفاهی ادامه دهد.
برای اطلاعات بیشتر می‏توانید به سایت انجمن به نشانی اینترنتی eastmountainhistory.org مراجعه کنید.

مترجم: رضا بهار

منبع: Mountain View Telegraph


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.