هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 76    |    7 تير 1391

   


 

هفتم تیر 1360؛ روزی که یک ملت شهید شد


کتاب «سهم من از چشمان او»؛ اثری از نویسنده ای که راوی کتابش شد


کتاب «شیخ المعاونین ما کجاست؟» تاریخ‏پژوهی است نه تاریخ شفاهی


کتاب «شیخ المعاونین ما کجاست؟» اثری کامل درباره تاریخ شفاهی محلی شمیرانات است


مجلد دیگری از «روزشمار 15 خرداد» به چاپ می‌رسد


مراحل خاطره نگاری شفاهی جنگ تحمیلی


جنبش دانشجویی در دو دهه‏ 1330 و 1320


جانز هاپکینز تاریخ شفاهی مطالعات سرطان را گردآوری می‏کند


طرح تاریخ شفاهی در هانوور اجرا می‏شود


طرح تاریخ شفاهی «مردم بزرگ، حکایت‏های بزرگ» جایزه گرفت


حفظ «سرگذشت‏های گوناگون» سربازان بازگشته از عراق و افغانستان


ثبت تاریخ امروز برای آینده


 



جانز هاپکینز تاریخ شفاهی مطالعات سرطان را گردآوری می‏کند

صفحه نخست شماره 76

جمع آوری روایت‏های تاریخ شفاهی در مورد پژوهش سرطانی که دتریک Detrick  نام گرفت

یک گروه پژوهشی از دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز (Johns Hopkins) در بلومبرگ Bloomberg ایالت مریلندآمریکا مطالعه‏ای موردی درباره یک پژوهش گروهی به نام فورت دتریک (Fort Detrick)، در مورد بیماری سرطان در سال 2010 را در دست انجام دارد و خواستار مشارکت اعضای گروه در این طرح شده است.
بث رسنیک (Beth Resnick) محقق ارشد و مدیر دفتر خدمات بهداشت عمومی جانز هاپکینز در این مورد گفت: «هدف این مطالعه جمع‏آوری تاریخ شفاهی بهداشت عمومی است.»
رسنیک افزود: «این طرح روشی برای جمع‏آوری روایت‏های مردم از انجام پژوهش گروهی در مورد  سرطان و تاثیر آن بر جامعه است.»
این گروه سه نفره شامل یک دانشجوی فوق لیسانس به نام برایان سیمپسون (Brain Simpson)، مدیر مجله خدمات بهداشت عمومی جانز هاپکینز، و پاتریشیا تروانت (Patricia Truant)، دانشجوی دکترا، نیز می‏شود. این طرح‏ محدود به 20 نفر و شامل اعضای انجمن و کارشناسانی است که این پژوهش گروهی را انجام دادند. به گفته رسنیک مصاحبه‏ها داوطلبانه است و حدود یک ساعت به طول می‏انجامد.
گروه بررسی پژوهش فورت دتریک، وب‏سایتی را با موضوع این  پژوهش گروهی در مورد سرطان راه‏اندازی می‏کند و مقالاتی برای مجله بهداشت عمومی جانز هاپکینز و یک مجله بهداشت عمومی همتراز آماده خواهد کرد. این طرح‏ تاریخ شفاهی به دلیل عدم برخورداری از منابع مالی در مقیاس کوچک انجام خواهد شد.
رسنیک گفت: «پژوهش گروهی سرطان به ندرت بیانگر وجود رابطه بین محیط و سرطان است. در جوامع دیگری نیز چنین پژوهش‏هایی انجام شده است و رسنیک امیدوار است امکان انجام این طرح در آن جوامع نیز وجود داشته باشد.»
دکتر باربارا بروک مایر (Dr. Barbara Brookmyer) رییس اداره بهداشت فردریک (Frederick) در انجام پژوهش گروهی سرطان پیشگام بود و از رسنیک خواست طرح تاریخ شفاهی را در مورد آن انجام دهد.
بروک مایر در این مورد اظهار داشت: «این فکر محصول یک گروه مشاور بود  که به طور مرتب برای گفتگو درباره مطالعات سرطان تشکیل جلسه می‏داد.»
بروک مایر گفت: «این کمیته حدود یک سال پیش اعلام کرد که فراهم شدن امکان ضبط صحبت‏های افراد مسن فرصتی بسیارخوب خواهد بود. اما در این امر پیشرفت چندانی حاصل نکرد. او این فکر را با همقطار حرفه‏ای خود، یعنی رسنیک، درمیان گذاشت. رسنیک معتقد بود این ایده به اندازه یک رساله تحصیلی، کاربردی خواهد بود.»
بروک مایر افزود: «به رغم آنکه در این مطالعه هیچ ارتباطی بین سرطان و آلودگی آب‏های زیرزمینی بیمارستان نظامی فورت دتریک یافت نشد، مطالعه گروهی در مورد سرطان متوقف نمی‏شود. چراکه این مطالعه تنها به بررسی اطلاعات مربوط به سال‏های 1992 تا 2008 در منطقه ای به شعاع یک مایل پرداخته است.»
وی گفت: «هر اظهار نظری در مورد نتایج حاصل، محدود به آن دوره زمانی و شعاع یک تا دو مایلی و نیز شیوه دسته‏بندی سرطان از سوی ماست... و درست نیست که ادعا کنیم این نتایج در مورد تمام دوره‏ها و در تمام انواع سرطان مصداق دارد.»
او ادامه داد: «گام بعدی بررسی افزایش میزان ابتلا به لیمفوما (lymphoma) بین سال‏های 1992 و 2008 و عوامل دخیل در این امر است، البته اگر چنین عواملی وجود داشته باشد.»
برای اطلاعات بیشتر در مورد طرح‏ جانز هاپکینز از طریق شماره تلفن 5454-614-410 یا نشانی اینترنتی bresnick@jhsph.edu با رسنیک تماس بگیرید. اطلاعات بیشتری نیز در مورد مطالعه گروهی سرطان، در وب سایت  www.frederickcountymd.gov،صفحه اداره بهداشت وجود دارد. 

نوشته: کاترین هیربرانتKatherine Heerbrandt
kheerbrandt@gazette.net

ترجمه: اصغر ابوترابی

منبع: gazette


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.