هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 76    |    7 تير 1391

   


 

هفتم تیر 1360؛ روزی که یک ملت شهید شد


کتاب «سهم من از چشمان او»؛ اثری از نویسنده ای که راوی کتابش شد


کتاب «شیخ المعاونین ما کجاست؟» تاریخ‏پژوهی است نه تاریخ شفاهی


کتاب «شیخ المعاونین ما کجاست؟» اثری کامل درباره تاریخ شفاهی محلی شمیرانات است


مجلد دیگری از «روزشمار 15 خرداد» به چاپ می‌رسد


مراحل خاطره نگاری شفاهی جنگ تحمیلی


جنبش دانشجویی در دو دهه‏ 1330 و 1320


جانز هاپکینز تاریخ شفاهی مطالعات سرطان را گردآوری می‏کند


طرح تاریخ شفاهی در هانوور اجرا می‏شود


طرح تاریخ شفاهی «مردم بزرگ، حکایت‏های بزرگ» جایزه گرفت


حفظ «سرگذشت‏های گوناگون» سربازان بازگشته از عراق و افغانستان


ثبت تاریخ امروز برای آینده


 



مجلد دیگری از «روزشمار 15 خرداد» به چاپ می‌رسد

صفحه نخست شماره 76

جلد تازه‌ای از «روزشمار 15 خرداد» که نخستین مجلد این مجموعه درباره وقایع سال 1343 محسوب می شود تا دو ماه آینده توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد. تاکنون سه جلد از این روزشمار که وقایع سال 1340 را دربر دارند، منتشر شده‌اند.

محمدصادق فیض، ‌نویسنده این مجلد از «روزشمار 15 خرداد» در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، اظهار كرد: این اثر از مجموعه كتاب‌های دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری است. «روزشمار 15 خرداد» از سال 1340 آغاز می‌شود و در آن با هدف معرفی زمینه‌ها و بازتاب نهضت امام خمینی(ره) حوادث سال‌های 1340 تا 1343 بررسی می‌شوند.

وی ادامه داد: كتابی از این مجموعه كه به قلم بنده تالیف شده، وقایع اول فروردین تا 15 اردیبهشت سال 1343 را که با مبارزات امام خمینی (ره) و حوادث سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی آن دوره مرتبطند، در بر دارد.

فیض با اشاره به این‌كه تاكنون كتاب‌های مشابه‌ این مجموعه منتشر نشده است، درباره ضرورت تالیف مجموعه «روزشمار 15 خرداد» گفت: معمولا تاریخ انقلاب اسلامی ایران را از 15 خرداد سال 1342 مد نظر قرار می‌دهند، در حالی که پیشینه آن به رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی در فروردین سال 1340 باز می‌گردد. این روز شمار از فروردین سال1340 آغاز و با ترور حسنعلی منصور در سال 1343 به پایان می‌رسد. البته منصور در بهمن آن سال ترور شد اما این مجموعه كتاب‌ها سیر حوادث را تا اسفند سال 1343 شامل می‌شوند.

این نویسنده درباره منابع مجلدی از این روزشمار که نوشته، توضیح داد: روزشمار وقایع اول فروردین تا 15 اردیبهشت سال 1343 برگرفته از منابع مکتوب داخلی و خارجی و روزنامه‌ها و نشریات و بولتن محرمانه‌ای از آن دوره است. جلدی بعدی این اثر شامل وقایع 16 اردیبهشت تا 31 خرداد 1343 است.

جلد تازه‌ «روزشمار 15 خرداد» که نخستین مجلد این مجموعه درباره وقایع سال 1343 محسوب می‌شود در 575 صفحه به انتشارات سوره مهر سپرده شده است.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.