هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 6    |    1 دی 1389

   


 

پا به پای ياران


تبریک میلاد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال نو


شمس اهل فرهنگ


گفت و گو با شمس آل احمد و کتابشناسی


شمس آل احمد: كاش به جاي جلال من مرده بودم


زندگی نامه شمس


بازنویسی تاریخ(جنگ ایران و عراق، 30 سال بعد)


گاهشمار حملات شيميايي عراق در هشت سال دفاع‌مقدس منتشر شد


نمایه هزار کتاب و هفت‌هزار مقاله در اختیار پژوهشگران انقلاب است


با ابوالفضل حسن آبادی در حاشیه دومین همایش تاریخ شفاهی


«مسلمانان و نگارش تاريخ»، پژوهشي در تاريخ‌نگاري اسلامي


تاريخ شفاهي جنگ عراق عليه ايران -2(در آمدی بر چند و چون مصاحبه با نخبگان مشاغل)


روزنامه حبل المتين به روايت محمد گلبن


جنگ های ایران و روس


نيروي هوايي در دفاع‌مقدس


فراخوان دومين نشست تخصصي تاريخ مجلس


از جبهه‌ها تا کربلا


تاریخ نگاری یا تاریخ سازی


سند بين‌المللي حقانيت ايران در انتظار نويسندگان


"نگاهي نو به هشت سال دفاع‌مقدس"


توصيف، تبيين و تفسير در تحقيقات تاریخی


کتابخانه انقلاب اسلامی مجلس به دنبال تکمیل منابع نایاب در زمینه انقلاب در مجموعه خود است


هشت سال اینگونه گذشت


مهم‌ترین کارکرد تاریخ شفاهی بیان ناگفته‌ها است


 



"نگاهي نو به هشت سال دفاع‌مقدس"

صفحه نخست شماره 6

جلد اول از مجموعه كتاب‌هاي نگاهي نو به هشت سال دفاع‌مقدس با عنوان "جنگ تحميلي: فرصتي براي احياي عزت و شرف ايران اسلامي" نوشته محمدحسن باقري و شاداب عسگري، به اهتمام مركز پژوهش‌هاي دفاع‌مقدس سازمان ايثارگران نزاجا و انتشارات انديشه عصر چاپ شده است.

جنگ و تاريخچه آن در زندگي بشر، اختلافات مرزي ايران و عراق در طول تاريخ و قرارداد 1975 الجزاير، در فصل اول كتاب بررسي شده‌اند تا مخاطب با علل آغاز جنگ تحميلي عراق عليه ايران آشنا ‌شود.

شرح عملكرد رژيم بعث عراق از چند ماه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي تا سال 1359، نقش آمريكا در تشديد بحران بين 2 كشور عراق و ايران، عمليات ناكام "پنجه عقاب" و زمين‌گير شدن نيروهاي آمريكايي در صحراي طبس، علل سياسي آغاز جنگ عراق عليه ايران و ديدگاه‌هاي صاحب‌نظران دراين‌باره و همچنين ميزان آمادگي نيروهاي مسلح ايران در شهريور 1359، در بخش‌هاي دوم و سوم اين اثر تبيين شده‌اند.

گوشه‌هايي از حمايت‌هاي نظامي آمريكا از عراق در زمان درگيري با ايران و شرح تجاوز هواپيماهاي آمريكايي به حريم هوايي ايران و مشاركت برخي از كشورهاي اروپايي در تقويت بنيه نظامي ارتش صدام نيز در بخش چهارم كتاب "جنگ تحميلي: فرصتي نو براي احياي عزت و شرف ايران اسلامي" به چشم مي‌خورند.

در پايان اين كتاب نيز برخي از پديده‌هاي مهم جنگ مانند نقش مهندسي، رزمي جهادسازندگي در روند دفاع‌مقدس و اقدامات آنان، حضور دانشگاهيان در اجراي طرح‌هاي پشتيباني و عملياتي رزمندگان‌ و شرح فعاليت‌هاي ستاد امداد و درمان جنگ و همچنين به‌كارگيري سلاح‌هاي شيميايي توسط عراق عليه ايران، واكنش سازمان ملل متحد و ايران در مقابل اين جنايت جنگي بررسي شده‌اند.

در صفحه 291 كتاب "جنگ تحميلي: فرصتي براي احياي عزت و شرف ايران اسلامي" و در تشريح دلايل آغاز سلسله عمليات‌هاي برون مرزي آمده است: پس از فتح خرمشهر به فاصله يك ماه،‌ نيروهاي ايران در تاريخ 23/4/1361 عمليات رمضان را در شرق بصره آغاز كردند. گسترش منطقه عمليات تا 1600 كيلومتر مربع و ورود به خاك عراق در واقع، پاسخ عملي ايران به صدام و حاميان منطقه‌اي او بود. اين حركت از نقطه‌نظر تاريخي و روابط بين‌المللي يك عبرت مهم به شمار آمد: «اگرچه متجاوز مي‌تواند زمان شروع جنگ را تعيين كند، اما تعيين زمان پايان جنگ با او نيست.»

اين كتاب در قطع رقعي و 379 صفحه، با شمارگان 3 هزار نسخه و بهاي 60 هزار ريال، به اهتمام مركز پژوهش‌هاي دفاع‌مقدس سازمان ايثارگران نزاجا و انتشارات انديشه عصر منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.