هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 74    |    24 خرداد 1391

   


 

شهدای انقلاب اسلامی، مظلوم‌ترین شهدای تاریخ ایران؛


پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی راه اندازی شد


بار دیگر صنعت خاطره (1)


«جنگ به روایت‌ فرمانده»؛ تاریخ نظامی جنگ به روایت دکتر محسن رضایی


تاریخ‌شفاهی جنبش دانشجویی مسلمانان


خاطرات حجره‏دار «سرای سلیمان‏خان‏» از جنگ تحمیلی


تاریخ نگاری انقلاب در گفت‌وگو با هدایت الله بهبودی(3)


خاطره و سفرنامه نویسی در میان ایرانیان


تاریخ شفاهی چیست؟ (3)


قهرمانان «كمین واژه‌‌ها» فركانس‌ شکار می‌کنند


داستان زندگي هريت تاپمن: حکايتي جذاب از چهره‏ای تاريخی


طرح تاریخ شفاهی جنگ جهانی دوم


 



تاریخ‌شفاهی جنبش دانشجویی مسلمانان

صفحه نخست شماره 74

مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می کند

كتاب «تاریخ‌شفاهی جنبش دانشجویی مسلمانان» اثر مشترك محمد‌حسن روزی‌طلب و امیرحسین ثابتی با نگاهی به روند فعالیت این جنبش دانشجویی بین سال‌های 1356 تا 1388 توسط مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.

 محمدحسن روز‌ی‌طلب در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، اظهار كرد: تاریخ‌شفاهی یكی از مهم‌ترین رشته‌های تاریخ نگاری انقلاب است كه با دو گرایش اشخاص و موضوعات نوشته می‌شود. ما در كتاب «تاریخ‌شفاهی جنبش دانشجویی مسلمانان» سعی كردیم با دانشجویان و سران تشكل‌های دانشجویی از سال 1356 تا 1388 كه اندیشه اسلامی را در مقابل اندیشه های التقاطی به ویژه چپ ترویج می‌كنند، گفت‌وگو داشته باشیم. این اثر مجموعه این گفت‌وگوها را در بر دارد.

روزی‌طلب با اشاره به این‌كه برای تكمیل این كتاب با 30 نفر مصاحبه شده، گفت: از جمله این افراد «دكتر ابراهیم اسرافیلیان» رییس دانشگاه علم و صنعت در ابتدای پیروزی انقلاب، «صادق واعظ زاده»، «دکتر غلامحسین الهام»، «دکتر کامران باقری لنکرانی»، «مهدی فضایلی»، «فاطمه رجبی» و «سید نظام الدین موسوی»اند. پایان این گفت‌وگو‌ها به ماجراهای فتنه 88 و انتخابات دهم ریاست جمهوری گره می‌خورد. در كنار این گفت‌و‌گوها مقاله‌های منتشر شده و یادداشت‌های سعید زیبا كلام یكی دیگر از فصل‌های این مجموعه است.

وی درباره تفاوت این اثر با سایر كتاب‌هایی كه در این زمینه نوشته شده‌اند، افزود: در حوزه جنبش دانشجویی كتاب‌های خوبی منتشر شده‌اند اما با محوریت تاریخ‌شفاهی كتابی نداشته‌ایم كه در ‌آن از تشكل‌های مسلمان دانشجویی، بسیج دانشجویی و انجمن مستقل دانشجویان و جامعه اسلامی به صورت یك جا صحبت شده باشد. زیرا در 30 سال گذشته کمتر از فعالیت‌های این تشکل‌ها سخن گفته شده است.

روزی طلب دراین باره كه آیا «تاریخ‌شفاهی جنبش دانشجویی مسلمانان» پیشنهاد مركز اسناد انقلاب اسلامی (ناشر کتاب) بود؟ گفت: نوشتن این كتاب سوژه پیشنهادی ما (نویسندگان کتاب) بود زیرا یكی از مسایل مهم و مورد بحث در دانشگاه‌ها مساله ریشه جریان‌ها و تشكل‌های دانشجویی در دانشگاه‌هاست. سعی ما در این كتاب نشان دادن این روند تاریخی به صورت تاریخ شفاهی است.

وی ادامه داد: این اثر می‌توانست بهتر و كامل‌تر از این که ارایه شده باشد زیرا ما در برهه‌ای از زمان خلاء‌های تاریخ نگاری داریم مانند نخستین سال‌های بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران كه ضعف اطلاعات تاریخی آن دوره به این كتاب هم سرایت كرده است.

روزی‌طلب درباره ویژگی «تاریخ‌شفاهی جنبش دانشجویی مسلمانان» گفت: اطلاعات این كتاب برخی از گره‌های تاریخی را باز و سوال‌های مهمی را مطرح می‌كند؛ نظیر چرایی حذف جناح لیبرال در سال 1360 كه باید بازتابش را در تمام ابعاد بررسی كرد یا ماجرای انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها و وضعیت دانشگاه‌ها در دوران هشت سال دفاع‌مقدس و دوران اصلاحات.

وی درباره نحوه تدوین این كتاب افزود: این كتاب تاریخ شفاهی است و عملا منابع آن افرادند. اصل كار بر همین مبنا گذاشته شده است.

روزی طلب درباره چگونگی رسیدن به صحت وقایع شرح داده شده توسط افراد، گفت: این ضعف‌ها در تاریخ شفاهی وجود دارند كه هر فرد جریانی را از دیدگاه خود شرح می‌دهد و در بیشتر موارد محور قرار می‌گیرد و تاریخ را از انتها به ابتدا تعریف می‌كند. این نقاط ضعف عمومی تاریخ شفاهی است اما نقاط مثبت آن بیان ناگفته‌ها و شکستن حصارهای تاریخ‌‌‌‌نگاری رسمی است.

كتاب «تاریخ‌شفاهی جنبش دانشجویی مسلمانان» اثر مشترك محمد‌حسن روزی‌طلب و امیرحسین ثابتی در 700 صفحه تدوین و برای چاپ به مركز اسناد انقلاب اسلامی سپرده شده است.

پیش از این از محمد حسن روزی طلب کتاب «تکیه‌گاه» و از امیرحسین ثابتی کتاب «هشت ماه نبرد مقدس» منتشر شده است.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.