هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 74    |    24 خرداد 1391

   


 

شهدای انقلاب اسلامی، مظلوم‌ترین شهدای تاریخ ایران؛


پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی راه اندازی شد


بار دیگر صنعت خاطره (1)


«جنگ به روایت‌ فرمانده»؛ تاریخ نظامی جنگ به روایت دکتر محسن رضایی


تاریخ‌شفاهی جنبش دانشجویی مسلمانان


خاطرات حجره‏دار «سرای سلیمان‏خان‏» از جنگ تحمیلی


تاریخ نگاری انقلاب در گفت‌وگو با هدایت الله بهبودی(3)


خاطره و سفرنامه نویسی در میان ایرانیان


تاریخ شفاهی چیست؟ (3)


قهرمانان «كمین واژه‌‌ها» فركانس‌ شکار می‌کنند


داستان زندگي هريت تاپمن: حکايتي جذاب از چهره‏ای تاريخی


طرح تاریخ شفاهی جنگ جهانی دوم


 



پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی راه اندازی شد

صفحه نخست شماره 74

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در آستانه بیستمین بهار فعالیت خود «پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی» وابسته به این دفتر را باهدف استفاده پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی از نمایه‏های موضوعی و اطلاعاتی، روز دوشنبه (22 خرداد 1391) در تالار مهر حوزه هنری افتتاح کرد. آیین رونمایی از «پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی» با حضور محسن مومنی، رئیس حوزه هنری، هدایت الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر هنر و ادبیات مقاومت و پایداری، استاد حسنی گوهری زاد، کارشناس علوم ارتباطات و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه انقلاب اسلامی برگزار شد.

وظیفه اصلی حوزه هنری ترویج معانی و مفاهیم انقلاب اسلامی است
محسن مومنی، رئیس حوزه هنری در مراسم رونمایی از «پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی» ضمن تحسین کسانی که در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی بیش از 450 هزار متن وسند با محوریت انقلاب اسلامی را در طی این سال‏ها جمع آوری کرده اند، اظهار داشت: «این افراد اطلاعات را از حصر درآوردند و در اختیار فعالان و پژوهشگرانی گذاشتند که دغدغه کسب این اطلاعات را دارند. این اقدام قابل تحسین است، به امید آنکه این مقوله فرهنگی در دیگر نهادها و سازمان‏ها تسری پیدا کند. این اقدام باعث می‏شود که محققان و پژوهشگران انقلاب اسلامی به راحتی به اطلاعات دست اول دسترسی پیدا کنند.»
وی ادامه داد: «وظیفه اصلی حوزه هنری ترویج معانی و مفاهیم انقلاب اسلامی است و فعالیت‏های دیگری که صورت می‏گیرد باید در ادامه مسیر آرمان‏ها و ارزش‏های انقلاب باشند. در این پایگاه اطلاع‏رسانی ‏علاوه برای به نمایش گذاشتن اطلاعات در جریان تولید اطلاعات نیز فعالیت عظیمی صورت گرفته است.»
مومنی تصریح کرد: «البته در بخش تاریخ انقلاب کم‏کاری‏هایی صورت گرفته و همین موضوع باعث تحریک برخی رسانه‏های خارج از کشور شده است، که مباحث مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی را وارونه جلوه دهند و بعضاً آن را تحریف کنند. برخی از این اطلاعات می‏تواند نقطه جذب و جلب خوانندگان به شمار آید. اطلاعات مربوط به تاریخ و جریان دوران انقلاب به عنوان منبع و مرجع مهم برای تاریخ‏نگاران و انقلاب‏پژوهان به شمار می‏آید. بنابراین نباید با اجازه دهیم با تحریف‏هایی که صورت می‏گیرد به ساختار و محتوای تاریخ انقلاب خدشه‏ای وارد شود. انقلاب اسلامی از جهان‏بینی دین اسلام نشات گرفته و 8 سال دفاع مقدس نیز در همین جریان قرار داشت و هم اکنون بیداری اسلامی نیز در این مسیر است.»
وی گفت: «انقلاب اسلامی دارای مفاهیم و معانی بسیار با ارزش و گرانی است. پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی با آگاهی لازم نسبت به این مفاهیم، اطلاعات دست اولی را در اختیار علاقه‏مندان به تاریخ انقلاب و پژوهشگران می‏دهد. این پایگاه اطلاع‏رسانی ‏درصدد این است که با در اختیار قرار دادن این اطلاعات پژوهشگران را به فعالیت‏های ژرف در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی تشویق و جلب کند. مباحث نظری مربوط به انقلاب‏پژوهی را متناسب با معیار‏ها و آرمان‏های انقلاب اسلامی و فرهنگ ایرانی انتقال دهد. این پایگاه حاصل دو دهه فعالیت کسانی است که زیر نظر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی فعالیت کردند و حاصل این دو دهه را در اختیار عموم مردم و پژوهشگران قرار داده‏اند.

متولیان فرهنگی در آینده به همین پایگاه اطلاع‏رسانی ‏اکتفا می‏کنند
حسنی گوهری‏زاد، کارشناس علوم ارتباطات و استاد دانشگاه نیز یکی از مدعوین این مراسم بود. وی با اشاره به گسترش جامعه اطلاعاتی در دنیا اظهار داشت: «با وجود اینکه در دنیای امروز پایگاه‏های متعددی در زمینه ارایه اطلاعات وجود دارد، اما هنوز دریافت اطلاعات به‏روز مصرف‏کننده خود را دارد. صاحب‏نظران اطلاعات پیش‏بینی کرده‏اند که در زمانی بسیار نزدیک به یک دهکده جهانی در دنیای اطلاعات و داده‏ها خواهیم رسید. از میان 136 کشور در جهان، کشور، ایران دارای رتبه 126ام سواد رسانه‏ای است. در حقیقت کسانی که با دنیای مجازی و دیجیتال امروز آشنایی ندارند در حقیقت از حقوق اولیه خودشان محروم هستند. متولیان فرهنگی در آینده به همین پایگاه‏های اطلاعاتی اکتفا می‏کنند. اگر در بسیاری از جاهای دنیا کشور ما را هنوز نمی شناسند به خاطر این است که در حوزه دیجیتال و مجازی خودمان را معرفی نکرده‏ایم.»
وی ادامه داد: «پایگاه‏های اطلاع‏رسانی ‏کمک می‏کنند تا افراد از اطلاعات به‏روز در سطح جهان مطلع شوند. سازمان و نهادی که در دنیای امروز از جدیدترین اطلاعات روز دنیا استفاده نکند در میان رقبای خود حذف می‏شود. ما باید از بازار‏های موجود اطلاعاتی در جهان به نحو احسن استفاده کنیم. آنچه می‏توان با استفاده از آن آینده را ساخت همین اطلاعات و داده‏ها هستند. رسیدن به یک وحدت و همبستگی ملی در رشد و پیشرفت و جمع‏آوری اطلاعات تاثیرگذار است و تک‏تک نیرو‏های سازمان باید از این پایگاه‏ها حمایت کنند.»
حسنی گوهری‏زاد درباره کیفیت این پایگاه‏های اظهار داشت: «در این پایگاه‏ها باید اطلاعات قابل پردازش، کاربردی بوده و به موقع جمع‏آوری شوند از طرفی اهداف این فرآیند باید از قبل مشخص شده باشد. تهیه و تولید اطلاعات، تنظیم، تدوین، تبیین و توزیع آن نیز به نحو احسن انجام گیرد.»
وی افزود: «دفتر ادبیات انقلاب اسلامی نیز امروز با راه‏اندازی این پایگاه اطلاع‏رسانی ‏پا به فضای مجازی گذاشته است. این پایگاه از نمونه پایگاه‏هایی است که اطلاعات خود را از انحصار خارج کرده و محل رجوعی برای علاقه‏مندان به دنیای ارتباطات و اطلاعات دست اول درباره تاریخ انقلاب اسلامی کشور شده است. با ورود به این فضا باید حرکت صعودی و با تداوم و ژرف برای به ثمر رسیدن این بانک اطلاعاتی وجود داشته باشد.»

باید با نگاه آزمون و خطا، به تولید هرچه بیشتر اطلاعات بپردازیم
در ادامه مراسم هدایت الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، راه‏اندازی پایگاه اطلاع‏رسانی انقلاب اسلامی را مرهون زحمات و علاقه کسانی دانست که در این مجموعه فعالیت می‏کنند، همانطوری که با علاقه سایت تاریخ شفاهی ایران و سایت 15 خرداد 1342 را راه‏اندازی کردند. وی در ادامه اظهار داشت: «به هر حال وضعیت تاریخ‏نگاری در کشور، وضعیت مطلوبی ندارد اما آنچه که الان صورت می‏گیرد واقعا افق امیدوارکننده‏ای را ترسیم می‏کند. همانطوری که وضعیت کنونی ما با 10 سال گذشته قابل مقایسه نیست، ما در این بخش به صورت تصاعدی پیش می‏رویم و جای امیدواری دارد.»
بهبودی افزود: «در حال حاضر هر سازمان و دستگاهی زمانی که به جایی می‏رسد احساس می‏کند باید پایگاهی داشته باشد؛ نمی خواهم بگویم ما به طور کامل به دور از این حس و حال بودیم، در حقیقت تا حدی سعی کردیم از این قضیه عبور کنیم و بیش از آن که به ظاهر موضوع توجه کنیم به محتوای آن پرداختیم. همانطور که در عرصه اقتصادی برای امرار معاش و تهیه مایحتاج اولیه، ناچار به تولید هستیم، در بخش فرهنگی و اطلاع‏رسانی ‏نیز ناچار به تولید هستیم، قبل از اینکه با نقادی‏های تیز بخواهیم جلوی این کارها را سد کنیم، باید مشتاقانه و با نگاه آزمون و خطا به تولید هرچه بیشتر اطلاعات در عرصه پایگاه‏های اطلاع‏رسانی ‏بپردازیم تا بتوانیم جایگاه خوبی پیدا کنیم. خوشبختانه حس و حال انحصارگرایی هم تا حدی در این دهه اخیر از بین رفته است. دسترسی به اطلاعات و داده‏های موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه ملی ایران گواه این موضوع است.»
 
پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی

این پایگاه از جمله پایگاه‏های ارائه اطلاعات و داده‏های تحقیقاتی در ابعاد مختلف انقلاب اسلامی است. این پایگاه به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری بعد از 2 سال کار و تلاش و به کارگیری تجارب و تخصص‏های مختلف، راه‏اندازی شده است. حجم عظیم منابع و داده‏های اطلاعاتی موجود در این پایگاه در بخش‏های مختلف معرفی شده است. این پایگاه به تدریج محل رجوع و مورد توجه عموم علاقه‏مندان به تاریخ انقلاب اسلامی خاصه انقلاب‏پژوهان واقع خواهد شد تا بدین وسیله بخشی از اهداف مرکز در مسیر فراهم‏سازی زمینه‏ها و بستر‏های مناسب تحقیقاتی درباره تاریخ معاصر، نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی محقق شود.
صفحات اصلی و آشکار پایگاه اطلاع‏رسانی ‏انقلاب اسلامی شامل؛ صفحه نخست (با بخش‏های مختلف گفت‏وگو، معرفی کتاب، خبر، خاطرات، مقاله، تقویم تاریخ انقلاب و...)، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی (تاریخچه تاسیس و فعالیت‏های مرکز در 20 سال گذشته)، راهنمای جستجو (هدایت و راهنمایی درست و دقیق مراجعه‏کنندگان به پایگاه با اطلاعاتی درباره اعلام، ناموران، مشاهیر، مقالات، دانشنامه و تصاویر) و تماس با ما است.
منابع اطلاعاتی موجود در این فضای مجازی براساس بیش از 450 هزار برگه تحقیقاتی (درباره دوره‏های تاریخی 1340-1343 و 1356-1357)، بیش از 13 هزار قطعه عکس از این شخصیت‏ها، زندگینامه 60 هزار نفر از رجال و شخصیت‏های تاریخ معاصر، حدود 6 هزار 150 ساعت مصاحبه با 850 نفر از مشاهیر و رجال سیاسی و فرهنگی معاصر و بیش از هفت هزار عنوان مقاله خارجی تدوین شده است.

گزارشگر فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

23 خرداد 1391
علیان نژاد
با تبریک به مدیر محترم پایگاه، آقای تکلو، برایتان آرزوی توفیق میکنم.

24 خرداد 1391
کبیری
سایتتان خوب بالا نمی اید ان شالله مبارکه

24 خرداد 1391
عباس نژاد
با تبریک به مجموعه دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، برایتان آرزوی موفقیت دارم.

24 خرداد 1391
اسماعیلی
عالیست اما چه دیر!

24 خرداد 1391
موسی خان
به همه دست اندر کاران راه اندازی این سایت و همه اعضا دفترادبیات تبریک می گویم.امید که در کنار اسناد،ترجمه کتاب های خارجی نیز در سایت قرار گیرد

25 خرداد 1391
محمدی
ما به سایت مراجعه کردیم اما 13 هزار قطعه عکس ،زندگینامه 60 هزار نفر از رجال و 6 هزار 150 ساعت مصاحبه با 850 نفر از مشاهیر و بیش از هفت هزار عنوان مقاله خارجی هیچ اثری نبود!

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.