هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 73    |    17 خرداد 1391

   


 

خاطرات «اميرسرلشكر حسين حسني سعدي» به چاپ مي‌رسد


انتشار روایت «گوهر» از نگاه مردم «اشكذر» به جنگ


تاریخ نگاری انقلاب در گفت‌وگو با هدایت الله بهبودی(2)


«صنعت» خاطره نگاری در ایران


بررسی یک ادعا


تبیين در تاریخ *


پشت خطوط دشمن


«دختر شینا»؛ دختری که جنگ بزرگش کرد


مردی که شاه نفس خود را مهار کرده بود


گفت‌وگو با نوشیروان کیهانی‌زاده


خدا از سر تقصیرات من بگذرد


گفت‌وگو باسید احمد سام مدیر مسؤول و سردبیر


روزهای انقلاب در یادداشت‌های منتشرنشده شاهرخ مسکوب


تاریخ شفاهی چیست؟ (2)


تاریخ شفاهی در آمریکای لاتین


 



خاطرات «اميرسرلشكر حسين حسني سعدي» به چاپ مي‌رسد

صفحه نخست شماره 73

محسن صادق‌نيا مشغول ضبط خاطرات اميرسرلشكر حسين حسني سعدي، معاون هماهنگ‌كننده ستاد كل نيروهاي مسلح از دوران فرماندهي در جبهه‌هاي جنگ‌تحميلي است. سازماندهي دانشجويان دانشكده افسري در آغاز جنگ در بخشي از خاطرات اين فرمانده ارتشي‌ تشریح شده است.

صادق‌نيا، اميرسرلشكر حسين حسني سعدي را تاريخ زنده جنگ خواند و افزود: وي تا پيش از اين، حاضر به مصاحبه براي تدوين كتاب نشده بود اما پس از پيگيري‌هاي مستمر، سلسله جلسه‌هاي ضبط خاطرات را با همراهي سرهنگ مجتبي جعفري، رييس سازمان ايثارگران نزاجا و سرهنگ علي سجادي شروع كرديم و تاكنون 13 نشست با اميرسرلشكر حسني سعدي داشته‌ايم.

وي با اشاره به اين‌كه كتاب خاطرات اين فرمانده ارتشي از دوران كودكي تا زمان حال را دربرخواهد گرفت، اظهار كرد: حسني سعدي، يكي از نيروهاي مومن و انقلابي در ارتش بود كه در مقابل عضويت در سازمان ضد اطلاعات ارتش شاه مقاومت كرد.

نويسنده كتاب «تاوان شيرين» ادامه داد: او كه در لشكر 81 زرهي كرمانشاه بود خاطراتي از آن دوران و نیروهای گارد شاه دارد كه در كتاب خاطراتش منتشر خواهند شد.

محسن صادق‌نيا از دوستي شهيدان سيد موسي نامجو و يوسف كلاهدوز با حسين حسني سعدي در دوران قبل از انقلاب در ارتش ياد و اظهار كرد: پس از پيروزي انقلاب كه شهيد نامجو، رياست دانشكده افسري را برعهده مي‌گيرد، حسني سعدي هم فرمانده تيپ دانشكده مي‌شود.

وي با تاكيد بر نقش اميرسرلشكر  حسني سعدي در سازماندهي دانشجويان افسري و اعزام آن‌ها به جبهه‌هاي جنوب کشور اظهار كرد: حسني سعدي، شخصاً سازماندهي قرارگاه اروند رود و آبادان را برعهده گرفت. مقاومت دانشجويان دانشكده افسري در سه ماه اول جنگ، نقش موثري در كُند شدن سرعت پيشروي ارتش عراق داشت.

مدير مسوول انتشارات سوره‌سبز يادآور شد: اميرسرلشكر حسين حسني سعدي در طول سال‌هاي دفاع‌مقدس، فرماندهي لشكر 21 حمزه سيدالشهدا (ع) و فرماندهي نيروي زميني ارتش پس از شهيد صيادشيرازي در دوران جنگ را برعهده داشته است.
 
محسن صادق‌نيا ادامه داد: وي با فرماندهي قرارگاه نصر در عمليات‌هاي سرنوشت‌ساز فتح‌المبين و بيت‌المقدس نيز منشا اثر بوده است. او در چندين عمليات، همرزم شهيد حسن باقري بوده و خاطرات جذابی از آن مقطع دارد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا درباره وضعيت كنوني كتاب خاطرات اميرسرلشكر حسين حسني سعدي گفت: خاطرات مربوط به دوران كودكي، خدمت در ارتش قبل از انقلاب، آغاز جنگ‌تحميلي تا اجراي عمليات بيت‌‌المقدس را ضبط كرده‌ايم.

نويسنده مجموعه كتاب‌هاي «چهره‌هاي ماندگار» در پايان گفت: تاريخ‌شفاهي و خاطرات اميرسرلشكر حسين حسني سعدي در قالب طرح جديد سازمان عقيدتي ـ سياسي ارتش براي ثبت و ضبط تاريخ‌شفاهي فرماندهان شاخص ارتش از دوران دفاع‌مقدس نوشته و به صورت مشترك، توسط نشر آجا و انتشارات سوره‌سبز وارد بازار کتاب مي‌شود.

خبرنگار : مريم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.