هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 72    |    10 خرداد 1391

   


 

15 خرداد 1342


عکسی که جان صدها عراقی را نجات داد


تاریخ نگاری انقلاب در گفت‌وگو با هدایت الله بهبودی (1)


جایگاه عليت در تاريخ


دو نیمه سیب روی پرده تاریخ ایران


مصاحبه‌ها و خاطراتی از جنس تاریخ شفاهی (نگاهی به کتاب دایره‌المعارف نامداران ورزش خراسان)


«دختر ايران» چرا ؟


ویژگی خاطره‌نگاری‌های نوین، در نگاهی به کتاب «دا»


نقد و بررسی كتاب «در دامگه حادثه»


راوي جنگ از نقش لشكر 27 در عمليات كربلاي 5 نوشت


عرضه خاطرات آزادگان در كتابخانه ديجيتال پيام آزادگان


تاریخ شفاهی چیست؟ (1)


تاريخ شفاهي احداث پل گلدن گيت منتشر شد


 



عرضه خاطرات آزادگان در كتابخانه ديجيتال پيام آزادگان

صفحه نخست شماره 72

سرپرست موسسه فرهنگي پيام آزادگان گفت: خاطرات بسياري از آزادگان را جمع‌آوري كرده‌ايم. بخش عمده آن‌ها به كتاب تبديل شده‌اند و بخش ديگري هم به صورت مواد خام وجود دارند كه آن‌ها را در قالب كتابخانه ديجیتال و كتاب‌هاي مرجع عرضه می‌کنیم.

علي‌محمد احدي، سرپرست موسسه فرهنگي پيام آزادگان، ششم خرداد در نشست خبري اعلام برنامه‌های مربوط به سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام سيد علي‌اكبر ابوترابي‌فرد گفت: این موسسه وظيفه خود را ترويج و پاسداري از تجربيات صبر و استقامت، شيوه مبارزه و مقاومت و حفظ ارزش‌هاي آزادگان مي‌داند.

احدي ادامه داد: گام نخست ما در اين زمينه ثبت خاطرات و تجربيات دوران اسارت آزادگان و در راس آنان مرحوم حجت‌الاسلام سيدعلي‌اكبر ابوترابي است كه با این رویکرد، كتاب «منشور پاكي و خدمتگزاري» با موضوع پيام‌ها و سخنراني‌هاي وي كه به كوشش عبدالمجيد رحمانيان جمع‌آوري شده، رونمايي خواهد شد.

وی افزود: اين كتاب در حقيقت مصداق فرمايشات مقام معظم رهبري در جمع ايثارگران است كه فرمودند: «شما كه در دوران دفاع مقدس مسووليت‌های مهم و حساسی بر عهده داشتيد، بدانيد پس از جهاد اصغر، نوبت به جهاد اكبر رسيده كه به‌مراتب دشوارتر و سخت‌تر است.» عنوان «پاكي» در اين كتاب همان جهاد اصغر و «خدمتگزاري» همان جهاد اكبر است.

سرپرست موسسه فرهنگي پيام آزادگان با ابراز اميدواري به معرفي كتاب «منشور پاكي و خدمتگزاري» به جامعه گفت: اگر اين كتاب به خوبي معرفي شود جايگاه خود را در جامعه مي‌يابد زيرا اخلاقيات و معنوياتي كه ابوترابي از آن‌ها سخن گفته نياز امروز ماست و مي‌تواند در تقويت اخلاق و معنويت سرلوحه بسياري از كارها باشد.

وي درباره برنامه‌هاي دیگر موسسه براي مكتوب كردن خاطرات آزادگان توضيح داد: خاطرات بسياري را به صورت تك نويسي و مصاحبه‌هاي شفاهي و كتبي با آزادگان جمع‌آوري كرده‌ايم كه بخش عمده آن‌ها به كتاب تبديل شده‌اند و بخش ديگري هم به صورت مواد خام وجود دارند كه آن‌ها را در قالب كتابخانه ديجیتال در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌دهيم. اين اطلاعات همچنين به صورت كتاب‌هاي مرجع ارایه خواهند شد.

احدي درباره نحوه جمع‌آوري خاطرات افزود: ساليانه سه تا چهار همايش برگزار مي‌كنيم و آزادگان را بر اساس اردوگاهي كه در ‌آن دوران اسارت خود را گذرانده‌اند گردهم مي‌آوريم. در اين همايش‌ها بخش عمده خاطرات اين افراد توسط موسسه فرهنگي پيام آزادگان جمع‌آوري و ضبط مي‌شود.

وي درباره برنامه‌هاي سال جاري گفت: امسال دو همايش براي آزادگان ارودگاه موصل يك در تبريز و اردوگاه رمادی 10 در مازندارن داريم. تاكنون از اين آزدگان بيش از هزار برگ خاطره جمع‌آوري شده كه در آينده به كتاب تبدیل مي‌شوند.

مراسم گرامیداشت مرحوم حجت‌الاسلام علی‌اکبر ابوترابي‌فرد با عنوان «غروب پسر خاك» ساعت 17 دهم خرداد ماه در تالار اندیشه واقع در ساختمان اصلی حوزه هنري برگزار مي‌شود. آیین رونمايي از كتاب «منشور پاكي و خدمتگزاري» در همین برنامه برگزار خواهد شد.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.