هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 6    |    1 دی 1389

   


 

پا به پای ياران


تبریک میلاد حضرت مسیح(ع) و آغاز سال نو


شمس اهل فرهنگ


گفت و گو با شمس آل احمد و کتابشناسی


شمس آل احمد: كاش به جاي جلال من مرده بودم


زندگی نامه شمس


بازنویسی تاریخ(جنگ ایران و عراق، 30 سال بعد)


گاهشمار حملات شيميايي عراق در هشت سال دفاع‌مقدس منتشر شد


نمایه هزار کتاب و هفت‌هزار مقاله در اختیار پژوهشگران انقلاب است


با ابوالفضل حسن آبادی در حاشیه دومین همایش تاریخ شفاهی


«مسلمانان و نگارش تاريخ»، پژوهشي در تاريخ‌نگاري اسلامي


تاريخ شفاهي جنگ عراق عليه ايران -2(در آمدی بر چند و چون مصاحبه با نخبگان مشاغل)


روزنامه حبل المتين به روايت محمد گلبن


جنگ های ایران و روس


نيروي هوايي در دفاع‌مقدس


فراخوان دومين نشست تخصصي تاريخ مجلس


از جبهه‌ها تا کربلا


تاریخ نگاری یا تاریخ سازی


سند بين‌المللي حقانيت ايران در انتظار نويسندگان


"نگاهي نو به هشت سال دفاع‌مقدس"


توصيف، تبيين و تفسير در تحقيقات تاریخی


کتابخانه انقلاب اسلامی مجلس به دنبال تکمیل منابع نایاب در زمینه انقلاب در مجموعه خود است


هشت سال اینگونه گذشت


مهم‌ترین کارکرد تاریخ شفاهی بیان ناگفته‌ها است


 



فراخوان دومين نشست تخصصي تاريخ مجلس

صفحه نخست شماره 6

به گزارش مرکز اسناد مجلس، زمان دومین نشست تخصصی تاریخ مجلس با عنوان «نگاهی به کارکرد و ساختار مجلس شورای ملی در دوره پهلوی اول (1300 تا 1320خورشیدی)» که قرار بود اردیبهشت سال 1390 برگزار ‌شود، بنا بر گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تمديد شد.
علی ططری در گفتگو با ایبنا گفت: مهلت ارسال اين مقالات تا پايان ارديبهشت‌ماه است. وی با اشاره به انتشار گزيده و مجموعه مقالات اين همايش در قالب دو اثر مجزا، گفت: زمان برپايي اين سمينار يك روزه نيز تا اواخر خرداد ماه به تعويق افتاد.

طي مذاكرات انجام شده ميان رئيس همايش، رسول جعفريان و دبير همايش، علي ططري دومين نشست تخصصي تاريخ مجلس اين همايش مباحث مربوط به دوره اول مجلس شوراي ملي(مجلس چهارم تا دوازدهم) را بررسي مي كند.

علاقه مندان براي شركت در اين همايش مي توانند چكيده مقالات خود را در محورهاي زير به دبيرخانه همايش ارسال كنند.

‌اين محورها عبارتند از:

دولت ها و مجلس، تجددگرایی و مجلس
انتخابات و مجلس
ادوار مجلس
مجلس و مطبوعات (کتاب و نشریات)
نظام قضایی و مجلس
سیاست خارجی و مجلس
نفت و مجلس
عشایر و مجلس
بحران‌های سیاسی و مجلس
مأخذ شناسی مجلس
مجلس و مسائل اجتماعی و فرهنگی
مردم و مجلس

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را به دبیرخانه همایش به نشانی میدان بهارستان، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، از طریق پست الکترونیکی asnadlib@yahoo.com این آدرس ایمیل در مقابل هرزنامه‌ها محافظت می شود-برای مشاهده آن نیاز به فعال کردن جاوا اسکریپت دارید- ارسال کنند و یا با شماره تلفن 33125515  ـ 021 تماس حاصل کنند.

دبير «نخستين نشست تخصصي تاريخ مجلس» با بيان اين كه تاكنون بيش از 30 مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شده، علي ططري، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، توضيح داد: اين برنامه نخستين گام‌هاي خود را در راستاي شناسايي محققان فعال اين حوزه و ترسيم خط‌مشي‌هاي ادوار آتي طي مي‌كند. تاكنون بالغ بر 90 مقاله را با موضوعات تعيين شده به پژوهشگران اين حوزه سپرده‌ايم تا هريك در تكميل اطلاعات و توليد محتواي اين همايش گام‌هاي مثبت و جهت‌دهي شده‌اي بردارند.

وي با اشاره به اين كه بجز پايگاه اطلاع‌رساني كتابخانه مجلس و تعداد معدودي از خبرگزاري‌ها، اين همايش را در ابعاد وسيعي رسانه‌اي نكرده‌ايم، گفت: هدف اصلي اين همايش اين است كه با شناسايي و معارفه پژوهشگران عرصه مجلس، تاريخ‌نگاري نمايندگان و مجلس قانون‌گذاري به يكديگر و آشنايي اين مركز با آنها و توانمندي‌هايشان، از اين ظرفيت‌ها استفاده كنيم. بر اين اساس و با استفاده از اطلاعات به دست آمده، بانك اطلاعاتي را فراهم و از يكايك فعالان اين عرصه دعوت كرديم تا براي هرچه بهتر برگزار شدن اين همايش ما را ياري رسانند.

دبير همايش با اشاره به آگاهي از ضرورت‌هاي علمي تاليفات و پژوهش در حوزه مجلس و تاريخ‌نگاري پارلمان در ايران، تشريح كرد: در اين باره تحقيقات و فعاليت‌هاي اندكي صورت گرفته است كه درصدديم با برپايي چنين برنامه‌هايي و شناسايي مولفان، پژوهشگران و حتي مترجمان، زمينه‌هاي گسترش اين حوزه را فراهم سازيم.

وی گفت: برپايي اين همايش نيز به هفته پاياني خرداد ماه موكول شد تا پژوهشگران فرصت بيشتري براي ارسال مقالات خود داشته باشند. همچنين علاوه بر گزيده مقالات اين همايش كه به صورت كتابچه‌اي به چاپ خواهد رسيد، مجموعه مقالات نيز در قالب كتابي مجزا تا پايان تابستان سال جاري منتشر خواهند شد.

علاقه‌مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به پايگاه اطلاع‌رساني كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي به نشاني اينترنتي www.ical.ir مراجعه كنند.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.