هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 69    |    20 ارديبهشت 1391

   


 

کانون خاطره‌نگاران جنگ


تسلیت


نگاهی به کتاب «شاید فراموش‌ات کنم...» از منظر نویسندگان و پژوهشگران ادبیات پایداری


برپایی دوره آموزشی تاریخ شفاهی جنگ در سازمان اسناد


تاريخ‌شفاهی، ظرفيت‌ مناسبی برای انتقال ارزش‌هاست


«لشکر آچار به دست» به بازار کتاب آمد


شیوه های گویا سازی در خاطرات شفاهی


چگونگی تأسیس سپاه از زبان رفیق‌دوست


تقدیر دومین جشنواره کتاب سال تبریز از نویسنده کتاب «جای امن گلوله‌ها»


سفرنامه برادران امیدوار


خودکشی رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی روسیه


نقد محمودفروغی بر کتاب از سیدضیا تا بختیار


تاريخ شفاهی جنوب شرق‌آسيا ـ48


 



تاريخ‌شفاهی، ظرفيت‌ مناسبی برای انتقال ارزش‌هاست

صفحه نخست شماره 69

محسن كاظمی در نشست «چند و چون تاريخ‌شفاهي ايثار و شهادت» گفت: انقلاب و دفاع‌مقدس در پيشانی تاريخ‌شفاهي در كشور ما قرار دارند. ارزش‌هایي از درون انقلاب و دفاع مقدس شكل گرفته كه تاريخ‌شفاهي، ظرفيت‌ مناسبي براي انتقال آن‌هاست.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نشست «چند و چون تاريخ‌شفاهي ايثار و شهادت»، (نوزدهم ارديبهشت ماه 91) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين سعيد فخرزاده، محسن كاظمي و امير رزاق‌زاده، در سالن ياس بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد.

فخرزاده در آغاز اين نشست اظهار كرد: حوادث و وقايعي كه بر انقلاب اسلامي گذشته، نه تنها براي ايرانيان باعث افتخار بوده، بلكه اكنون الگوي كشورهاي اسلامي هم شده است. تاريخ شفاهي هم يكي از روش‌هاي ثبت و ضبط اطلاعات تاريخي با جزييات بيشتر محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد:‌ تاريخ‌شفاهي براي ارزيابي عكس‌العمل مردم در حوادث اجتماعي و سياسي هم كارايي دارد و عمق مطالعات تاريخ‌ اجتماعي و علوم انساني را بازگو مي‌كند. اكنون مردم مي‌توانند در تدوين تاريخ خود مشاركت داشته باشند و عمق اطلاعات تاريخي خود را افزايش دهند.

مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه‌هنري با اشاره به اين‌كه خاطرات تاريخ‌شفاهي، كتاب‌هاي مورد پسند مردم هستند، يادآور شد: علاقه‌ به مطالعه كتاب‌هاي اسناد و مدارك محدود است، اما مردم براي شنيدن خاطرات اشتياق دارند.

فخرزاده در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: وقتي مصاحبه كننده در زمان ضبط خاطرات، اطلاعات را راستي آزمايي كند، متن توليد شده به حقيقت و در نهايت به متن تاريخي نزديك‌تر مي‌شود. اگر مصاحبه كننده در تاريخ‌نگاري شفاهي به موضوع اشراف داشته باشد و مصاحبه فعال صورت گيرد، حاصل كار رضايت‌بخش تر خواهد شد.

سپس محسن كاظمي با اشاره به گذشت نيم قرن از عمر تاريخ‌شفاهي اظهار كرد: تاريخ‌شفاهي بعد از جنگ جهاني دوم شكل گرفت و اكنون در ايران در حال نضج است. انقلاب و دفاع‌مقدس، در پيشاني تاريخ‌شفاهي در كشور ما قرار دارند. تاريخ‌‌شفاهي، روشي است كه زواياي مختلف انقلاب و جنگ را معرفي مي‌كند.

وي ادامه داد: تاريخ شفاهي از مسير شكل‌گيري به صورت تجربي، آرام آرام وارد مجامع علمي و آكادميك شده است. اگر نگاهي دقيق به جريان تاريخ شفاهي در كشورهاي مختلف داشته باشيم،‌ متوجه مي‌شويم كه تاريخ شفاهي در كشورهاي مختلف، متاثر از بحران‌، انقلاب، جنبش‌ها و حركت‌هاي سياسي و اجتماعي و جنگ است. گرچه اكنون شاهد ورود تاريخ‌شفاهي به حوزه‌هايي همچون هنر و ادب نيز هستيم، اما انقلاب و دفاع‌مقدس، نقطه ثقل آن در حوزه انقلاب و دفاع‌مقدس است.

كاظمي در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: ارزش‌ها و هنجارهايي از درون انقلاب و دفاع مقدس شكل گرفت كه تاريخ‌شفاهي، ظرفيت‌ مناسبي براي انتقال اين ارزش‌ها و هنجارها به جامعه و نسل‌هاي آينده فراهم كرده است.

بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 23 ارديبهشت ماه 91 در مصلاي امام خميني (ره) برپاست.

خبرنگار : مريم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.