هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 68    |    13 ارديبهشت 1391

   


 

خاطرات جذاب و خواندنی در کتاب «وِری وقت جنگه»


چاپ هشتم جهنم تکریت و چاپ دوم مهمان صخره ها


«چه کسی قشقره‌ها را می‌کشد؟»


رونمایی از آثار جديد مركز اسناد مجلس شورای اسلامی


«بچه‌هاي كُفيشه» و «پرواز روی خاك» در نمایشگاه کتاب


پروژه تاريخ شفاهی براي آزادگان اجرا می شود


سبز و سپید و سرخ بر فراز ابوموسی


مجموعه مقالات «تاریخ شفاهی دفاع مقدس»


نیروی دلتا از پلی می تا طبس (Delta Force)


صنایع نظامی تهران در خاطرات محمد عرب


داستان «سگان»


کلیسای حضرت مریم در منطقه ریزرو به منبع الهام تاریخ شفاهی بدل می‏شود


به دنبال آرامش در دل شهری شلوغ


تاريخ شفاهی جنوب شرق‌آسيا ـ47


 



«بچه‌هاي كُفيشه» و «پرواز روی خاك» در نمایشگاه کتاب

صفحه نخست شماره 68

راوی «بچه‌هاي كُفيشه» از محاصره آبادان می‌گوید

کتاب «بچه‌هاي كُفيشه» شامل خاطرات شفاهي مكي يازع به قلم سيدقاسم ‌ياحسيني از سوي انتشارات سوره مهر در بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران منتشر می‌شود. روايت يازع، از وضعيت مردم در محاصره آبادان توسط ارتش صدام، مطالب جديد و دسته اولي دارد.

ياحسيني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: سرهنگ پاسدار، مكي يازع كه در محله كُفيشه آبادان زندگي مي‌كند، خاطرات خود را از انقلاب و جنگ تحميلي عراق عليه ايران و محاصره يك ساله آبادان توسط نيروهاي عراقی بيان كرده است.

وی با اشاره به این که يازع و 24 نفر از اعضاي خانواده او به صورت مستقيم درگير جنگ بوده‌اند، گفت: آنان از كساني‌اند كه زير بمباران هواپيماهاي دشمن و خمپاره باران آبادان در شهر محاصره شده مانده‌اند.

يا حسيني ادامه داد: یکی از لايه‌هاي پنهان روايت يازع، وضعيت مردم كوچه و بازار و زنان و مردان عادي ساكن در شهر محاصره شده آبادان است كه مطالب جديد و دسته اولي را ارايه مي‌دهد.

وي گفت: اسفند ماه سال 1386 در سفر به آبادان با مكي يازع آشنا شدم. حدود 12 جلسه و از ساعت 23 تا 1 بامداد به محل اقامتم در آبادان ‌آمد و خاطرات خود را كه نتيجه آن 25 ساعت صدا شد، روايت كرد.

ياحسيني ادامه داد: در سال 1387 اين اثر را در قالب روايت اول شخص تنظيم و تحويل انتشارات سوره مهر دادم كه بالاخره در سال 1391 با چندين سال تأخير منتشر می‌شود.

وي درباره علت انتخاب عنوان «بچه‌هاي كُفيشه» براي نام كتاب گفت: «كُفيشه» شكل تغيير يافته واژه كافي شاپ در زبان انگليسي است. زيرا در دوران رضا خان انگليسي‌هاي ساكن در پالايشگاه آبادان در منطقه‌اي از اين شهر، براي تفريح و استراحت كافي شاپي برپا كردند كه كم‌كم اطراف آن كافي شاب، خانه‌هایي ساخته شد و محله به نام كُفيشه مشهور شد.

ياحسيني ادامه داد: مكي يازع ساكن محله كُفيشه است. وي و عموزادگانش در آبادان يك دسته نظامي 20 و چند نفره داشته‌اند كه خط 11 يكي از جبهه‌هاي آبادان به آنان سپرده می‌شود. به همين دليل كه حجم عظيمي از خاطرات او در محله كُفيشه اتفاق افتاده‌اند، نام كتاب را «بچه‌هاي كُفيشه» قرار دادم.

وي گفت: با گذشت سال‌ها از پايان دوران دفاع‌مقدس هنوز منابع چنداني از وضعيت آبادان در يك سال محاصره آن نداريم كه با نگاهي جامعه‌‌شناختي و انسان‌شناسانه به وضعيت زندگي مردم در آن ايام پرداخته باشند.

چاپ نخست کتاب «بچه‌هاي كُفيشه» در 270 صفحه در بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه مي‌شود.


چاپ نخست کتاب «پرواز روی خاك» با خاطرات شفاهی خلبان منوچهر شیرآقایی به قلم سیدقاسم یاحسینی، از سوی انتشارات سوره مهر در بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران عرضه می‌شود.

یاحسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، اظهار كرد: ویژگی این كتاب، صداقت و صمیمیت و لحن غیر رسمی راوی در بیان خاطراتش است. خلبان شیر آقایی در طول دوران هشت سال دفاع‌مقدس حدود 3 هزار ساعت پرواز داشت و در این زمان هواپیمایش دچار حادثه خاصی نشد.

وی با تاكید بر این كه تاكنون كمتر آثاری مشابه‌ کتاب «پرواز روی خاك» نوشته شده‌اند افزود: شیرآقایی در این كتاب با بیان رشادت‌ها و دلیری‌های دیگر خلبانان همرزمش، تصویری جالب و عینی از موقعیت خلبانان در پایگاه ششم شكاری بوشهر در سال‌های قبل و بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ارایه می‌دهد؛ تصویری كه تا اندازه بسیار زیادی نو و تازه است.

این نویسنده درباره انتخاب سوژه كتابش گفت: همیشه در نگارش آثارم خودم سوژه را انتخاب می‌كنم و پس از پایان با ناشر قرارداد می‌بندم.

وی درباره چگونگی آشنایی با خلبان شیر آقایی گفت: زمانی برای استقبال یكی از دوستانم به فرودگاه بوشهر رفتم. طبق معمول پرواز تهران به بوشهر تاخیر داشت، در همین فرصت با منوچهر شیر آقایی كه در فرودگاه بوشهر مشغول به كار بود آشنا شدم و دریافتم كه وی خاطرات ارزشمندی از دوران دفاع‌مقدس در سینه دارد كه اگر آن را روایت كند برای آیندگان یادگاری مفیدی خواهد بود.

یاحسینی افزود: چند هفته بعد با وی قرار گذاشتم و طی 2 ماه 40 ساعت از خاطرات شیر آقایی را ضبط كردم كه حاصل كار كتاب «پرواز روی خاك» شد.

وی درباره همكاری شیرآقایی برای بیان خاطراتش گفت: راضی كردن این خلبان كار زیاد سختی نبود و در دو جلسه گفت‌وگو، راضی به بیان خاطراتش شد. راضی كردن این افراد یكی از هنر‌های مورخ شفاهی است.

این نویسنده درباره انتخاب نام «پرواز روی خاك» برای عنوان كتاب توضیح داد:‌ این اسم دولایه دارد. خاك در اینجا نشان از وطن و ایران است و دوم به روایت خاطره‌ای از شیر آقایی باز می‌گردد كه در نزدیكی سوسنگرد برای آن‌كه در رادار دشمن دیده نشود در ارتفاع كمتر از 2 متر و تقریبا روی خاك پرواز كرده است.

یاحسینی در پایان گفت: چاپ نخست «پرواز روی خاك» در 300 صفحه قطع رقعی با شمارگان 1200 نسخه از سوی انتشارات سوره مهر به بیست و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران می‌رسد.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.