هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 68    |    13 ارديبهشت 1391

   


 

خاطرات جذاب و خواندنی در کتاب «وِری وقت جنگه»


چاپ هشتم جهنم تکریت و چاپ دوم مهمان صخره ها


«چه کسی قشقره‌ها را می‌کشد؟»


رونمایی از آثار جديد مركز اسناد مجلس شورای اسلامی


«بچه‌هاي كُفيشه» و «پرواز روی خاك» در نمایشگاه کتاب


پروژه تاريخ شفاهی براي آزادگان اجرا می شود


سبز و سپید و سرخ بر فراز ابوموسی


مجموعه مقالات «تاریخ شفاهی دفاع مقدس»


نیروی دلتا از پلی می تا طبس (Delta Force)


صنایع نظامی تهران در خاطرات محمد عرب


داستان «سگان»


کلیسای حضرت مریم در منطقه ریزرو به منبع الهام تاریخ شفاهی بدل می‏شود


به دنبال آرامش در دل شهری شلوغ


تاريخ شفاهی جنوب شرق‌آسيا ـ47


 



چاپ هشتم جهنم تکریت و چاپ دوم مهمان صخره ها

صفحه نخست شماره 68

کتاب «جهنم تکریت» به چاپ هشتم رسید

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ کتاب «جهنم تکریت» اثر برگزیده 20 سال ادبیات مقاومت در بخش خاطرات شامل خاطرات خودنوشت آزاده مجتبی جعفری (رئيس سازمان ايثارگران نيروي زميني ارتش) از روز های سخت اسارت توسط انتشارات سوره مهر به چاپ هشتم رسیده است.
این کتاب در 8 فصل روایتگر بخش اعظمی از خاطرات دوران اسارت آزاده مجتبی جعفری است، اسارتی که از سال های پایانی جنگ یعنی سال 67 تا سال 69 به طول انجامید. «از آتش بس تا العماره»، «بغداد، شهر هزار و یک شب»، «تکریت؛ آغازی بی پایان»، «کربلا؛ اسیری در خانه»، «عید اسارتی»، «در عزای امام»، «حزب اللهی ها» و «گامی به سوی ایران» از عناوین خاطرات درج شده در کتاب «جهنم تکریت» است. نویسنده که خود نیز راوی اثر است سعی کرده در سطر سطر کتاب به واقعیات دوران اسارت بپردازد و از شعاری بودن و دور افتادن از ماهیت اصلی و واقعیات آن دوران بپرهیزد. به همین دلیل در هرکدام از تجدید چاپ های این اثر با یادآوری بخش دیگری از خاطرات اسارت به صفحات  کتاب «جهنم تکریت» افزوده است.
جعفری می گوید: «هميشه نوشتن شيوه زندگي دوره اسارت برايم مهم و جذاب بود. چون اين نوع زندگي دور از ذهن مردم است. به همين خاطر سه ماه بعد از آزادی شروع به نوشتن کردم و حدود دو سال طول کشید. بعد از نگارش کتاب همه افراد هم اردوگاهی‌ام در اسارت آن را مطالعه کردند و کار تکمیل شد و سال 1375 توسط حوزه هنری به چاپ اول رسيد.»
وی در این اثر با اشاره به تلخ‌ترین و شیرین‌ترین حوادث دوران اسارت در بخشی از روایات خود درباره این اثر آورده است: «رحلت امام(ره) برای من دردناک بود. زیرا وابستگی شدیدی به ایشان به مناسبت دوران انقلاب و مبارزات داشتم. شنیدن خبر رحلت از زبان دشمن سخت بود. چون منافقین با الفاظ زشت و با شادی آن را بیان می‌کردند. همچنین فکر می‌کردیم با رحلت امام(ره) بحث آزادی ما در هاله‌ای از ابهام فرو می‌رود...»
جعفری در خاطرات خود اطلاعات دقیقی از اردوگاههای عراقی و وضعیت اسرای ایرانی در زمان جنگ و پس از اعلام آتش بس می دهد و به بیان دردها و مرارت های سال های اسارت خود و دیگر دوستانش می پردازد.
کتاب «جهنم تکریت» در۲۳۰ صفحه در قطع رقعی و با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه و بهای ۳۹۰۰ ریال توسط انتشارت سوره مهر به چاپ هشتم رسیده است.

کتاب «مهمان صخره ها» به چاپ دوم رسید
کتاب «مهمان صخره‌ها» خاطرات خلبان محمد غلامحسینی که به قلم راحله صبوری تهیه و تدوین شده توسط انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسیده است. از این نویسنده پیش از این کتاب «کوچه نقاش ها» خاطرات سید ابوالفضل کاظمی منتشر شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
کتاب «مهمان صخره ها» درباره زندگی محمد غلامحسینی از خلبانان جنگ است. غلامحسینی در عملیات والفجر 2 وظیفه حفاظت از پوشش هوایی کرمانشاه را برعهده داشته است که در اواسط این عملیات در آسمان با چند جنگنده عراقی درگیر می شود و تعقیب و گریز اینها در آسمان شروع می شود که طی این تعقیب و گریز مجبور می‌شود به سمت کردستان و مرز آذربایجان غربی برود و در آنجا توسط جنگنده‌های عراقی مورد اصابت موشک قرار می گیرد و جلوی هواپیما دچار آتش سوزی می شود و کمک خلبان غلامحسینی به نام سعید هادی هم مورد اصابت ترکش قرار می گیرد و بعد هم دیگر معلوم نمی شود که چه سرنوشتی پیدا می‌کند. خلبان غلامحسینی که به شدت مجروح شده بود مجبور به ایجکت( فرود اضطراری) می شود. ایجکتی که به شدت خطرناک بوده است. غلامحسینی بعد از اینکه ایجکت می کند ناخواسته وارد حوزه استحفاظی حزب دموکرات کردستان می شود و توسط این گروه به اسارت در می آید. بخش عمده ای از خاطرات کتاب به روایت این دوران اختصاص دارد.
روایت کتاب «مهمان صخره ها» به صورت روایت تاریخ شفاهی محض نیست. روایت به صورت اول شخص است و خواننده از زبان خود غلامحسینی با خاطرات این خلبان آشنا می شود.
راحله صبوری نویسنده کتاب «مهمان صخره ها» دربار بیان اصطلاحات خلبانی  در این اثر اظهار داشت:  «ابتدا تصمیم گرفتم که عین اصطلاحات را بیاورم و بعد در پاورقی کتاب این اصطلاحات را توضیح دهم، بعد در بازنویسی دوم احساس کردم که نیازی نیست که مخاطب برود پاورقی ها را بخواند تا معنی اصطلاحات را بداند. برای همین تصمیم گرفتم این اصطلاحات را به زبان فارسی ساده برگردانم و در متن بیاورم که برای این کار به فرهنگ لغت مراجعه کردم و برخی از اصطلاحات را هم از خود غلامحسینی می پرسیدم و همچنین از راهنمایی‌ها و کمک های آقای مهرنیا هم خیلی استفاده کردم.»
وی درباره انتخاب عنوان کتاب حاضر گفت: «عنوان «مهمان صخره ها» را از میان تعداد زیادی اسامی دیگر از همان ابتدا که کار مصاحبه خاطرات را با غلامحسینی انجام می دادم به ذهنم رسید و انتخاب کردم. این اسم دارای تناقض و ایهام است. به هر حال خلبان غلامحسینی روی صخره ها فرود می‌آید و مهمان آنها می شود ولی این مهمانی به شدت خطرناک و ناخوشایند بوده است.»
کتاب «مهمان صخره‌ها» اولین اثر از مجموعه خاطرات خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی است که در 372 صفحه در قطع رقعی، با شمارگان2500 نسخه و بهای 6900 ریال توسط انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسیده است.

خبرنگار فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.