هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 67    |    30 فروردين 1391

   


 

معیارهای تدوین اثر در تاریخ شفاهی را مشخص کنیم


20 عنوان کتاب از سوی دفتر مطالعات و ادبیات پایداری در نمایشگاه کتاب


تاریخ شفاهی دفاع مقدس شهر کلاته در کتاب «سنگرهای برفی»


مقایسه تحلیلی خاطره‌‌نگاری با تاریخ شفاهی-3


نگاهی به کتاب آن روزهای خاکستری


25 فروردین، درگذشت اسدالله علم


معرفي «صياد دل‌ها» و 110 فرمانده شهيد در يك اثر


رونمایی از 3 عنوان کتاب در سی‌امین سالروز آزادسازی خرمشهر


محمد قبادی: معرفی كتاب‌های برگزیده بهترین حمایت است


«نارگل» نقش زنان در دفاع‌مقدس را به تصویر می‌كشد


نسل کشی در رواندا


سخنرانی استاد تاریخ اجتماعی در مورد داستانسرایی دیجیتال


تقدیر فرماندار تگزاس از یک شفاهی کار


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ 46


 



محمد قبادی: معرفی كتاب‌های برگزیده بهترین حمایت است

صفحه نخست شماره 67

محمد قبادی، برگزیده جایزه ادبی شهید آوینی معتقد است: معرفی كتاب‌های برگزیده به مخاطبان بهترین حمایت است؛ زیرا كتاب‌ها در سطح جشنواره‌ها باقی می‌مانند و اگر برگزاری این نوع جشنواره‌ها فقط برای رفع تكلیف باشد بازخوردی در جامعه نخواهد داشت.

قبادی كه اثر او با نام «پاسیاد پسر خاك» برگزیده شده، در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا) اظهار كرد: این كتاب زندگینامه كاملی از مرحوم حجت‌الاسلام علی‌اكبر ابوترابی‌فرد را در بر دارد. در بیشتر كتاب‌های با این موضوع  تنها به یك بخش از زندگی وی اشاره شده و در بیشتر موارد مباحث به صورت جسته و گریخته آمده‌اند، اما این كتاب حاصل توجه به مباحثی است كه از دل خاطرات و در 80 ساعت مصاحبه در مشهد، قم، قزوین و تهران به دست آوردم.

وی ادامه داد: در كتاب «پاسیاد پسر خاك» نگاه واقع‌بینانه‌‌تری به شخصیت ابوترابی دارم و در عین حال از معیار‌های پژوهشی و علمی بهره گرفته‌ام. در این كتاب ابوترابی، فردی دست نیافتنی نیست و براساس شناختی است كه خودم از مرحوم ابوترابی به دست آوردم.

قبادی درباره نخستین دوره انتخاب كتاب سال مقاومت گفت: هر اتفاقی كه در حوزه نشر و معرفی كتاب به مخاطبان روی دهد مبارك است، زیرا نویسندگان و پژوهشگرانی كه در این حوزه كار می‌كنند مورد تشویق قرار می‌گیرند و عزم خود را جزم می‌كنند كه كار‌های جدی‌تری را به فضای فرهنگی كشور تزریق كنند.

وی افزود: معرفی كتاب‌های برگزیده به مخاطبان بهترین حمایت از برگزیدگان جایزه ادبی شهید آوینی است؛ زیرا به نظر می‌رسد برای آثار برگزیده هیچ مسیر مشخصی در حوزه نشر وجود ندارد. به نحوی كه كتاب «پاسیاد پسر خاك» سال گذشته در بخش جنبی جشنواره كتاب سال جمهوری اسلامی ایران قدردانی شد اما یك نسخه از چاپ جدید این كتاب به بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران نیامد.
 
قبادی با تاكید بر این كه باید در شهرستان‌ها درباره این كتاب‌ها كار تبلیغاتی‌ انجام شود، گفت: كتاب‌ها در سطح جشنواره‌‌ها باقی می‌مانند. اگر برگزاری این نوع جشنواره‌ها فقط برای رفع تكلیف باشد بازخوردی در جامعه نخواهد داشت.

اختتامیه نخستین دوره انتخاب کتاب سال مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) 21 فروردین ماه برگزار شد و در گروه ادبیات مستند این جشنواره، كتاب‌های «پاسیاد پسر خاك» نوشته محمد قبادی و «ستاد دزلی» اثر حسن رضایی خیرآبادی به صورت مشترك رتبه برگزیده این گروه را از آن خود كردند.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.