هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 67    |    30 فروردين 1391

   


 

معیارهای تدوین اثر در تاریخ شفاهی را مشخص کنیم


20 عنوان کتاب از سوی دفتر مطالعات و ادبیات پایداری در نمایشگاه کتاب


تاریخ شفاهی دفاع مقدس شهر کلاته در کتاب «سنگرهای برفی»


مقایسه تحلیلی خاطره‌‌نگاری با تاریخ شفاهی-3


نگاهی به کتاب آن روزهای خاکستری


25 فروردین، درگذشت اسدالله علم


معرفي «صياد دل‌ها» و 110 فرمانده شهيد در يك اثر


رونمایی از 3 عنوان کتاب در سی‌امین سالروز آزادسازی خرمشهر


محمد قبادی: معرفی كتاب‌های برگزیده بهترین حمایت است


«نارگل» نقش زنان در دفاع‌مقدس را به تصویر می‌كشد


نسل کشی در رواندا


سخنرانی استاد تاریخ اجتماعی در مورد داستانسرایی دیجیتال


تقدیر فرماندار تگزاس از یک شفاهی کار


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ 46


 



سخنرانی استاد تاریخ اجتماعی در مورد داستانسرایی دیجیتال

صفحه نخست شماره 67

یک استاد آموزش شهری و مسئول ارشد فن آوری دانشگاهی در دانشگاه سیتی نیو یورک، طی سخنانی در دانشگاه لیهایLehigh  از تجارب شخصی خود در مورد کار با داستانسرایی دیجیتال و ارتباط آن با تاریخ شفاهی گفت.

سخنرانی استاد استفان بریر Stephen Brier  اولین بخش از رشته سخنرانی‏ها در مورد توسعه داستانسرایی دیجیتال است که در لیهای انجام خواهند شد.

بریر در این سخنرانی خود را یک داستانسرای دیجیتال تازه کار معرفی کرد و دلیل آنرا اینطور عنوان کرد که بیشتر کار او در حیطه تاریخ شفاهی تعریف می شود.

او گفت: «من بیش از 35 سال از زندگی حرفه ای خود را صرف جمع آوری و در دسترس قرار دادن تاریخ افراد عادی کردم. »

یک استاد روزنامه نگاری با نام جک لول Jack Lule در مورد بریر می گوید:‌ «پروفسور بریر یک مورخ اجتماعی با وجهه جهانی است که روشهای داستانسرایی دیجیتال را وارد تاریخ نگاری کرده است.» لول ریاست این سری سخنرانی های در لی های را بر عهده دارد.

با این که داستانسرایی دیجیتال و تاریخ شفاهی دقیقا یکسان نیستند، ولی بریر معتقد است که فعالیت های او در زمینه تاریخ شفاهی می تواند این رشته سخنرانی ها را وارد دنیای داستانسرایی دیجیتال کند. به گفته وی،‌ کار روی گفته های افراد می تواند به طرق بسیار متنوعی صورت گیرد.

در ادامه این سخنرانی،‌ بریر تعدادی از درسهایی را که خود در طول فعالیت هایش در تاریخ شفاهی فراگرفته بود و فکر می کرد که می توانند به داستانسرایی دیجیتال مرتبط باشند را به حضار ارائه کرد.

اول گفت:‌ اولین درس در انجام مصاحبه های تاریخ شفاهی این است که شما به عنوان مصاحبه کننده سوژه خود را بشناسید. این کار باعث می شود که شما به پرسش های خود شکل دهید و بدانید که از چه چیزی می خواهید سوال کنید.
او گفت: «این موضوع نوع پرسش هایی را که می خواهید مطرح کنید قالب بندی کرده و شکل می دهد.»
«دومین درسی که باید بدانید این است که شما هیچ گاه نمی توانید بفهمید که کار و داستانهای شما توسط دیگران مفید و مهم تلقی خواهد شد یا نه و یا اینکه اگر مفید هستند تا چه اندازه مفید خواهد بود.»
بریر همچنین در مورد اهمیت ایجاد ارتباط با مصاحبه شونده و نیز به سرعت در دسترس عموم قرار دادن داستان ها توضیحاتی ارائه کرد.

«ما نباید در داستانسرایی دیجیتال به دنبال روشی برای اخذ تإیید برای دانسته های خود و یا فهمیدن یک رشته از حوادث باشیم. در داستانسرایی دیجیتال باید به دنبال فهمیدن این باشیم که افراد چطور معنا را خلق می کنند.»

مخاطبان حاضر در جلسه سخنرانی بریر درسهای زیادی از گفته ها و تجربیات وی گرفتند. مگان بارویک Meghan Barwick دانش آموز 15 ساله گفت که خیلی چیزها از سخنرانی بریر عایدش شد مخصوصا وقتی فهمید که هر محصول فرهنگی تولید شده بعد از سال 1923 مشمول قانون کپی رایت می شود. «به عنوان یک دوستدار فیلم و مستند، سخنران یک جنبه تازه از داستانسرایی دیجیتال را به من نشان داد که من تا به حال به آن فکر نکرده بودم.»

به گفته لول،‌ کارکنان و دانشجویان دانشگاه لی های همگی می دانند که داستان دنیای ما را تغییر می‏دهد، چه این داستان ها آنهایی باشند که مذاهب بزرگ به ما یاد داده اند و یا داستانهایی باشند که رهبران بزرگ و سیاست مداران آنها را ساخته و پرداخته اند و یا حتی یک کودک آنرا نقل کرده باشد. داستانسرایی دیجیتال توانایی دسترسی به داستان ها را گسترده تر می کند و دانشگاه‏ها بایستی مطالعات بیشتری را برای فهم و درک بهتر این مقوله به راه اندازند.

سخنران بعدی لی های لورا تاب پرویزپور  Lora Taub-Pervizpourاز کالج مولنبرگ Muhlenberg College خواهد بود. این سخنرانی در 19 آوریل برگزار خواهد شد.

نویسنده: لورا کسیل  Laura Casale،
روزنامه نگار نشریه براون اند وایت

ترجمه:‌عباس حاجی هاشمی

منبع: lehighvalleylive


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.