هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 67    |    30 فروردين 1391

   


 

معیارهای تدوین اثر در تاریخ شفاهی را مشخص کنیم


20 عنوان کتاب از سوی دفتر مطالعات و ادبیات پایداری در نمایشگاه کتاب


تاریخ شفاهی دفاع مقدس شهر کلاته در کتاب «سنگرهای برفی»


مقایسه تحلیلی خاطره‌‌نگاری با تاریخ شفاهی-3


نگاهی به کتاب آن روزهای خاکستری


25 فروردین، درگذشت اسدالله علم


معرفي «صياد دل‌ها» و 110 فرمانده شهيد در يك اثر


رونمایی از 3 عنوان کتاب در سی‌امین سالروز آزادسازی خرمشهر


محمد قبادی: معرفی كتاب‌های برگزیده بهترین حمایت است


«نارگل» نقش زنان در دفاع‌مقدس را به تصویر می‌كشد


نسل کشی در رواندا


سخنرانی استاد تاریخ اجتماعی در مورد داستانسرایی دیجیتال


تقدیر فرماندار تگزاس از یک شفاهی کار


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ 46


 



معرفي «صياد دل‌ها» و 110 فرمانده شهيد در يك اثر

صفحه نخست شماره 67

چكيده‌اي از زندگينامه و خاطرات سپهبد علي صيادشيرازي و جمعي از فرماندهان شهيد جنگ در اثري با عنوان «به ياد صياد دل‌ها و 110 فرمانده شهيد دفاع‌مقدس» به كوشش ميثم نوروزيان گردآوري شده و توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس به چاپ رسيده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) كتاب «به ياد صياد دل‌ها و 110 فرمانده شهيد دفاع‌مقدس» كه به مناسبت سيزدهمين سالگرد شهادت سپهبد علي صيادشيرازي چاپ شده، خلاصه‌اي از زندگينامه و خاطر‌اتي كوتاه از شهداي سپاه و ارتش در سال‌هاي دفاع‌مقدس و فرماندهان شهيد پس از جنگ را شامل شده است.

اميران و سرداران شهيد «حسن آب‌شناسان»، «سيد نصرالله آسيايي»، «علي صيادشيرازي»، «مسعود منفرد نياكي»، «حميد باكري»، «حسين خرازي»، «محمدرضا دستواره»، «سعيد مهتدي جعفري» و «احمد متوسليان» برخي از شهداي نام معرفی شده در اين كتابند.

در بخشي از خاطرات مربوط به شهيد ذبيح‌الله عاصي‌زاده، فرمانده تيپ 18 الغدير آمده است: «شهيد عاصي‌زاده حدود 30 دستگاه لودر و بلدوزر به منطقه آورد كه شروع كردند به ايجاد خاكريز. در اين هنگام، سر و كله تانك‌هاي عراقي از دور پيدا شد و با گلوله‌هاي مستقيم لودرها و بلدوزرها را مورد حمله قرار مي‌دادند. با منهدم شدن چند دستگاه از وسايل ما، راننده‌ها دچار اضطراب شدند. پياده مي‌شدند و كسي جرات نمي‌كرد ساخت خاكريز را ادامه دهد. در اين هنگام شهيد عاصي‌زاده با عجله خودش را رساند بالاي يكي از لودرها و راننده را كه در حال پياده شدن بود نگه داشت. به راننده گفته بود بنشين و كارت را ادامه بده. مطمئن باش كه اگر تركش بيايد اول به من اصابت مي‌كند. راننده با قوت قلب بيشتري شروع به كار كرد. باقي هم وقتي اين منظره را ديدند، پشت دستگاه‌ها نشستند و خاكريز زدن را ادامه دادند.»

كتاب «به ياد صياد دل‌ها و 110 فرمانده شهيد دفاع‌مقدس» در قطع رقعي و 247 صفحه و با شمارگان 3هزار نسخه به همت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.