هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 67    |    30 فروردين 1391

   


 

معیارهای تدوین اثر در تاریخ شفاهی را مشخص کنیم


20 عنوان کتاب از سوی دفتر مطالعات و ادبیات پایداری در نمایشگاه کتاب


تاریخ شفاهی دفاع مقدس شهر کلاته در کتاب «سنگرهای برفی»


مقایسه تحلیلی خاطره‌‌نگاری با تاریخ شفاهی-3


نگاهی به کتاب آن روزهای خاکستری


25 فروردین، درگذشت اسدالله علم


معرفي «صياد دل‌ها» و 110 فرمانده شهيد در يك اثر


رونمایی از 3 عنوان کتاب در سی‌امین سالروز آزادسازی خرمشهر


محمد قبادی: معرفی كتاب‌های برگزیده بهترین حمایت است


«نارگل» نقش زنان در دفاع‌مقدس را به تصویر می‌كشد


نسل کشی در رواندا


سخنرانی استاد تاریخ اجتماعی در مورد داستانسرایی دیجیتال


تقدیر فرماندار تگزاس از یک شفاهی کار


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ 46


 



20 عنوان کتاب از سوی دفتر مطالعات و ادبیات پایداری در نمایشگاه کتاب

صفحه نخست شماره 67

 انقلاب و جنگ تحمیلی دو رویداد تاریخی بودند که اقشار مختلف کشور را درگیر خود کردند، با پایان یافتن جنگ هنوز تبعات فرهنگی و اجتماعی آن برجاست، شاید در ظاهر در حال انقلاب و جنگ نباشیم، اما جریان‌های تاریخ‌ساز این دو رویداد مهم تاریخی کشورمان همچنان جاری است. افراد بسیاری در سراسر کشور حضور دارند که هرکدام به نوعی درگیر تبعات این دو رویداد تاریخی شده‌اند. به تعداد تمام این افراد، خاطرات شنیدنی و مستندی وجود دارد که بخشی از هویت تاریخی ملت‌مان را بیان می‌کند، بنابراین به تعداد تمام این خاطرات می‌توان آثاری در حوزه تاریخ شفاهی تولید کرد. دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری نیز با هدف جمع‌آوری خاطرات شاهدان عینی حوادث دوران انقلاب و جنگ تحمیلی در سراسر کشور  فعالیت می‌کند تا با انتشار آنها راهی برای تولید آثار هنری و ادبی دیگر باز شود.
محور اصلی فعالیت دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری، تاریخ شفاهی است و به همین منظور خاطرات بسیاری را با روش تاریخ شفاهی در استان‌ها جمع آوری کرده است. 70 طرح تاریخ شفاهی در قالب مصاحبه با افراد شاخص و صاحب خاطره از دوران انقلاب و دفاع مقدس در استان‌ها زیر نظر این دفتر برنامه‌ریزی شده که 25 مورد از آن در قالب کتاب منتشر شده و یا در دست چاپ است.
خاطرات حجت‌السلام موسوی، نماینده امام خمینی (ره) در کردستان، خاطرات آیت‌الله حائری شیرازی، خاطرات آیت‌الله الهی لاری، آیت الله جلیلی نمونه‌هایی ازطرح‌های در دست اقدام دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری است.
حسین زنجانی، مسئول این دفتر درباره انتشار تعدادی از آثار این این دفتر که قرار است در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شوند، اظهار داشت: اداره کل امور استان‌های دفتر مطالعات و ادبیات پایداری امسال با 20 عنوان کتاب در نمایشگاه 25 ام شرکت خواهد کرد. «طنز دوران پهلوی» نوشته محمد علومی، «سهم من از چشمان تو » خاطرات سردار حمید حسام، «آن روز سه و نیم بعد از ظهر» «پرواز از خاک» خاطرات خلبان شیر آقایی و  «برگی از تاریخ تشوین» نقش جمعیت حافظ وحدت قزوین نمونه‌ای از عناوین کتاب‌هایی هستند که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و به نمایشگاه کتاب امسال می‌رسند.
وی ادامه داد: دفتر مطالعات و ادبیات پایداری سال گذشته موفق به برگزاری  7 دوره آموزشی تاریخ شفاهی با سرفصل‌های شیوه مصاحبه، خلاقیت، تدوین ، ویرایش و اسناد را در استان‌هایی چون خراسان شمالی، سمنان، قم، فارس و... شد. در سال جاری نیز بنا داریم در 20 استان دیگردوره آموزشی تاریخ شفاهی برگزار کنیم. همچنین سال گذشته جلسه نقد کتاب «سفیر 7 هزار روزه» (خاطرات آیت الله تقی درچه ای) را در برنامه‌هایمان داشتیم که امسال جلسات نقد و بررسی آثار تولیدی این دفتر با روش تاریخ شفاهی را در دستور کار خواهیم داشت.

خبرنگار فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.