هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 66    |    23 فروردين 1391

   


 

دوره آموزشی «تدوین تاریخ شفاهی جنگ» برگزار می شود


تقدیر جایزه ادبی شهید آوینی از کتاب «پاسیاد پسر خاک»


مجموعه‌ای جدید از تاریخ شفاهی دفاع‌مقدس تدوین می‌شود


صیادشیرازی، صاحب‌دلی با یونیفرم نظامی


زیبایی خاطرات دفاع‌مقدس، حاصل ایثار است


اولویت نشر آثار جامع برای تاثیرگزاری به روز


«هنر انقلاب» با 57 پوستر منتشر شد


ترور سرلشگر فرسیو


مسافر مهتاب


مقایسه تحلیلی خاطره‌‌نگاری با تاریخ شفاهی-2


پاسداشت بیست و هفتمین سالگرد شهادت مرحمت بالازاده


مسافر «جاده‌های سربی» به مقصد رسید


سرداران امروز، فراموش شدگان فردا


شخصی‌سازی تاريخ


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ45


 



تقدیر جایزه ادبی شهید آوینی از کتاب «پاسیاد پسر خاک»

صفحه نخست شماره 66

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ جشنواره های ادبی با محوریت تدوین کتاب در حوزه ادبیات مقاومت و پایداری چند سالی است در میان اهالی فرهنگ و ادب جایی برای خود باز کرده است. پیش از این جشنواره های ادبی بسیاری به نام مفاخر و هنرمندان و نویسندگان در کشورمان برگزار می شد.  اوایل سال گذشته فراخوان نخستین  دوره انتخاب کتاب مقاومت به نام و یاد شهید سید مرتضی آوینی از سوی موسسه فرهنگی روایت فتح منتشر شد و بعد از بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره توسط  کارشناسان ادبیات مقاومت و پایداری، مراسم اختتامیه این جایزه ادبی در فروردین 1391 همزمان با ایام شهادت این شهید اهل قلم برگزار شد. این جایزه ادبی با هدف شناسايي و معرفي آثار ارزشمند مكتوب حوزه مقاومت و پايداري بنيان گذاشته شده است.
مراسم تقدیر و تجلیل از نویسندگان ادبیات مقاومت و پایداری با حضور بهمن دري، معاون فرهنگي وزير ارشاد، سردار نقدي، ریيس سازمان بسيج مستضعفين، سردار فضلی، ریاست فرهنگی سازمان بسیج مستضفین و جمعی از نویسندگان، پژوهشگران و شاعران در سالن اجتماعات پژوهشکده فرهنگ و هنر عصر روز دوشنبه (21 فروردین ماه 1391) با مشارکت سازمان بسیج مستضعفین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه روایت فتح، بنیاد شهید آوینی و خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
جایزه ادبی شهید آوینی 350  عنوان کتاب  را از میان 2 هزار اثر در حوزه ادبیات مقاومت، در 6 گروه داوری شعر، ادبیات داستانی، ادبیات مستند، هنر، نقد و پژوهش و ادبیات مقابله با جنگ نرم مورد بررسی قرار داد و 13 اثر(6 برگزیده و 7 تقدیری) را در نخستین دوره این جایزه ادبی معرفی کرد. 
یکی از انتخاب های هیات داوران گروه ادبیات مستند نخستین دوره انتخاب کتاب سال مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) با توجه به جریان داشتن عنصر مقاومت و برخورداری از شبکه استدلالی منسجم، کتاب «پاسیاد پسر خاک» اثر محمد قبادی بود که به عنوان کتاب برگزیده معرفی شد. این اثر از تولیدات واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری است. لازم به ذکر است که همزمان با دریافت جایزه ادبی شهید آوینی قرار است از سوی انتشارت سوره مهر با چاپ سوم منتشر شود.
این کتاب شامل زندگینامه مرحوم حجت الاسلام سیدعلی‌اکبر ابوترابی‌فرد که در قالب خاطرات شفاهی و مکتوب از سید آزادگان است که توسط محمد قبادی تهیه و تدوین شده است. این کتاب  پیش از این در بخش جنبی بیست و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران مورد تقدیر قرار گرفت.
قبادی، نویسنده این اثر در حاشیه مراسم  نخستین دوره انتخاب کتاب سال مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) درباره کسب این جایزه و رمز موفقیت  کتاب «پاسیاد پسر خاک» اظهار داشت: «زمانی که خاطرات شفاهی افراد مختلف که از دوستان و همرزمان زنده یاد ابوترابی بودند را جمع آوری می کردم، تمام سعی  ام بر این بود که بدون هیچ کمی و کاستی آنها را انتقال دهم.تلاش کردم آنچه را از شخصیت، منش و زندگی ایشان درک کردم را به طور غیر مستقیم ترسیم کنم و در این مسیر هیچ کوتاهی نکردم. به جرات می توانم بگویم که نفس زنده یاد ابوترابی در معرفی این اثر به جامعه فرهنگ و ادب جریان دارد، هربار که این کتاب در جشنواره  ای به عنوان اثر برگزیده معرفی می شود، باعث شده تا نام مرحوم ابوترابی بر سر زبان ها بیافتد و افراد بسیاری با شخصیت و منش او آشنا شوند.»
وی در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره ها و جوایز ادبی از این دست هیچ وقت نمی تواند آن سختی و مشقت هایی که نویسنده در مسیر تدوین اثر متحمل می شود را پاسخگو باشد، افزود: «این جشنواره ها و جوایز ادبی می تواند مشوق و دلگرمی برای اهالی قلم و ادب باشند تا در مسیر که در آن گام نهاده اند، ثابت قدم و محکم تر باشند.»
قبادی خاطر نشان کرد: «منابع این کتاب در دو بخش خاطرات شفاهی که به شیوه تاریخ شفاهی به نگارش درآمده و بخش دیگر با استفاده از منابع و اسناد کتابخانه تدوین شده است. نشستن پای صحبت کسانی که از نزدیک با مرحوم ابوترابی خاطره داشتند برایم لذت بخش بود. کار خاطرات شفاهی و ثبت و ضبط خاطرات شاید در نگاه اول کار راحتی به نظر برسد اما هرچه در این مسیر پیش می روی، سختی و دردسر ها تازه خودشان را نشان می دهند. در این اثر از چندین فایل صوتی که شامل مصاحبه های مرحوم ابوترابی بود استفاده کردم. مصاحبه هایی که پیش‌تر در مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سازمان اسناد ملی با ایشان انجام داده بودند. حتی از مصاحبه ای استفاده کردم که تا به حال در هیچ کتابی منتشر نشده بود، این مصاحبه مربوط به بهار سال 58  در قم می شد که مرحوم ابوترابی درباره شهید اندرزگو صحبت کرده بودند.»
نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک» با تاکید بر اینکه مرحوم ابوترابی را با زبان خودشان به خواننده معرفی کردم، اظهار داشت: «خاطراتی که برگرفته از مصاحبه شخصی مرحوم ابوترابی بود را بدون تغییر و با نقل قول مستقیم از زبان خودشان روایت کردم. خاطراتی را که دیگران از مرحوم ابوترابی روایت می کردند را برای رسیدن به صحت و سقم آن محک می زدم. برای مثال مرحوم ابوترابی نقل قول مستقیمی از وقایع اوایل دهه 40، آغاز نهضت امام خمینی (ره) داشتند که در هیچ کتاب نیامده بود، اما از آن جهت که این خاطره به نقل از خود ایشان بود را در کتاب آوردم و ضرورت دانستم که در پی نوشت اثر برای خواننده این موضوع را بازگو کنم. در این اثر بیش از هر چیزی سعی کردم با خواننده صادق باشم و صداقت کلام و بیان مرحوم سید علی اکبر ابوترابی را برای خواننده بازگو کنم و شاید این یکی از دلایل موفیت این اثر باشد.»
محمد قبادی در حال حاضر خاطرات شفاهی آزاده علی محمد احدی، از رهبران اردوگاه موصل در دوران اسارت بعثی های متجاوز را در دست چاپ دارد. همچنین خاطرات سید محمد صدر، معاون آسیایی و آفریقایی وزارت امور خارجه در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی را در دست تدوین دارد. این خاطرات به دوران کودکی محمد صدر، تحصیلات، فعالیت های سیاسی قبل از انقلاب وی در دانشگاه تهران، پیروزی انقلاب اسلامی و تا سال 1364 می پردازد. قبادی سعی دارد در این اثر از به کار گیری روایت خطی اجتناب کرده و خاطرات را به صورت گفت وگو محور  و سوال و جوابی برای خواننده به نگارش درآورد. چرا که معتقد است این شیوه به لحاظ ظاهری خاطرات را متفاوت و برای خواننده جذاب می کند. در حقیقت سعی دارد حدود مصاحبه کننده و تدوین گر را در این اثر مشخص کند.
دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و دفتر ادبیات و هنر مقاومت  حوزه هنری سال های بعد از جنگ از فعالان در حوزه ثبت و ضبط خاطرات شاهدان عینی رویداد ها و وقایع دوران انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی هستند. آثار بسیاری از سوی این دو دفتر در طی این سال ها تدوین و منتشر شده است، از طرفی آثار بسیار دیگری در خارج از کشور ترجمه شده اند. بسیار از کتاب های این دو دفتر در جشنواره ها و جایزه ادبی کشورمان حائز مقام و رتبه شدند، انتخاب کتاب «پاسیاد پسر خاک» در نخستین دوره انتخاب کتاب مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) یکبار دیگر به افتخارات این دو دفتر افزود.

گزارش از فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.