هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 62    |    10 اسفند 1390

   


 

وبلاگ تاریخ شفاهی دفاع مقدس راه‌اندازی شد


اعتبار تاریخ شفاهی به تکرار و تعداد راویان و ناقلان آن است


نقش ستاد مستشاري آمريكا در ارتش پهلوي را بررسي كنيم


برپايي دوره آموزش «ثبت خاطرات رزمندگان» در تيرماه 91


حجت‌الاسلام ابوالحسنی منذر درگذشت


طرح تدوین تاریخ شفاهی با همكاری رایزنان سابق فرهنگی اجرا می شود


تاریخ شفاهی انتخابات، یک پیشنهاد ضروری


اهمیت رابطه میان گفتار و نوشتار در تاریخ شفاهی


چیستی مسأله و اهمیت آن در تاریخ شفاهی-1


گفت‌وگوی پرویز ثابتی پس از 33 سال سکوت


«نبرد درالوک»؛ خاطرات فرمانده جنگ‌های پارتیزانی در دفاع مقدس


سفر به درگاه بهشت؛ زیارت اروند قبول!


نویسنده «پروانه در چراغانی»: كتاب‌ها را باید بدون اغراق نوشت


فراخوان برای تستیمونیوس، شماره 3


کاشت یک نهضت: کتابی که به بررسی کشاورزی ارگانیک در ساحل مرکزی کالیفرنیا می‏پردازد


موزه‏اي براي حفظ تاریخ جنبش کارگري سياهپوستان آمريکا


طرح حقوق مدنی در سایت کتابخانه دانشگاه ویرجینیا


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ41


 



تاریخ شفاهی انتخابات، یک پیشنهاد ضروری

صفحه نخست شماره 62

یکی از معدود طرح‏های پژوهشی تاریخ شفاهی که می‏تواند به نقش اساسی مردم در مسائل سیاسی بپردازد «تاریخ شفاهی انتخابات» است. پرداختن به موضوعی مهم در یکی از بزرگترین رقابت‏های سیاسی کشور که موجب می‏شود آراء و نظرات افرادی که در این امرنقش اساسی دارند روشن شده و تجربه‏ای تلقی شود برای حال و آینده.
تفاوت اساسی این موضوع تاریخ شفاهی با دیگر موضوعات انجام شده در موقعیت و زمان انجام طرح است. در دیگر طرح‏های تاریخ شفاهی معمولاً مدت زمانی از رویداد یا اتفاق مورد بررسی گذشته است و مصاحبه‏کننده احتمالاً آن شرایط درک نکرده و بر اساس مطالعاتی که داشته است به موضوع احاطه پیدا می‏کند. در طرح «تاریخ شفاهی انتخابات» مهمترین مسئله‏ای که جریان دارد این است که پژوهشگران می‏توانند در شرایط امروز نسبت به ثبت تاریخ برای آیندگان اقدام کنند. یعنی هم مصاحبه‏کنندگان و مصاحبه‏شوندگان در زمان حال به ریشه‏یابی و بررسی شرایط موجود می‏پردازند. هرچند این موضوع خالی از آسیب نیست و مسائل حاشیه‏ای می‏تواند اثرات نامطلوبی روی موضوعات ثبت شده داشته باشد، ولی قطعاً نگاه تاریخی و مستندسازی انتخابات در یک شهر می‏تواند پژوهشی جدید در مطالعات تاریخ شفاهی ایران محسوب شود. مسئله مهمی که تا کنون دور از دید آرشیوهای تاریخ شفاهی بوده است و شفاهی‏کاران چندان به آن نپرداخته‏اند. علیرغم ضرورت انکارناپذیر و اساسی این گونه طرح‏ها برای امروز، این پژوهش‏ها به خاطر روبرو بودن با محدودیت زمانی فرصت انجام طرح پژوهشی، با مشکلاتی خواهند بود.

نخست اینکه این طرح باید به صورت گروهی انجام شود یعنی عده‏ای از مصاحبه‏کنندگان درنقاط مختلف یک شهر نسبت به ثبت این موضوع در قالب طرحی مشترک اقدام به مصاحبه نمایند. انجام مصاحبه‏های مستمر با نامزدها و مسئولان ستادهای انتخاباتی می‏تواند موضوع مورد نظر را تبیین نماید.
آنچه در این طرح‏ها مورد نظر است نگاه جزئی به مسئله است و قطعا کلی گویی‏ها نمی‏تواند به اهداف طرح پژوهشی کمک نماید. مصاحبه‏کنندگان باید با خطوط کلی طرح آشنا شده و افراد مورد مصاحبه با اهداف و برنامه‏های «تاریخ شفاهی انتخابات» آشنا شوند. این موضوع موجب می‏شود تا هرآنچه در ذهن مصاحبه‏شوندگان وجود دارد ثبت شود و احیاناً صحبت‏هایی که جنبه شعاری دارد، مورد نظر مصاحبه کنندگان قرار نگیرند.

بخش اول مصاحبه‏ها باید در روزهای تبلیغات انجام شود و تلاش در این راستا باشد که از تمام قابلیت‏های موجود در جهت مستند نمودن انتخابات در یک شهر استفاده شود.
مهمترین اهداف «تاریخ شفاهی انتخابات» عبارتند از:


1- جمع آوری سخنرانی نامزدهای انتخاباتی
در هر دوره از انتخابات صدها ساعت سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ در گوشه و کنار شهرها انجام می‏شود. جمع‏آوری و آرشیو این موارد می‏تواند کمک مهمی به طرح نموده و پژوهشگر را با زوایای مختلف انتخابات آشنا نماید.

2- آرشیو عکس و پوسترهای انتخاباتی
عکس و پوستر‏های تبلیغاتی، بخصوص شیوه‏های تبلیغات در داخل شهر می‏تواند موضوع مهمی باشد تا با جمع‏آوری آن به جزئیات تبلیغات بخصوص شعارها و زندگینامه نامزد‏های انتخابات آشنا شد.

3- مصاحبه با نامزدهای انتخابات و تحلیل آنها دربارۀ شرایط موجود
یکی از قسمت‏های اصلی طرح «تاریخ شفاهی انتخابات»، مصاحبه با نامزدها و ثبت نظرات آنها دربارۀ موضوع انتخابات است. اگر شرایط موجود ایجاب کند می‏توان به تحلیل‏های قابل توجهی نیز دست یافت.

4- مصاحبه با مسئولان ستادهای انتخاباتی
مسئولان ستادهای انتخاباتی و مشاوران تبلیغاتی می‏توانند دیدگاه کلی و اتفاقاتی که در ستادهای انتخاباتی به وقوع پیوسته است را بیان نموده و مصاحبه کنندگان آن را ثبت نمایند.

5- مصاحبه با عموم مردم
از جمله مواردی که می‏تواند به دیدگاه گروه‏های مختلف بپردازد مصاحبه با بخشی از مردم دربارۀ انتخابات و جریان تبلیغات در یک شهر است. ثبت نظرات گوناگون این امکان را به پژوهشگر تاریخ شفاهی می‏دهد تا با افکار متفاوت آشنا شده و در تحلیل موضوع بهتر ارائه نظر نماید.

6- گردآوری و تحلیل نشریات در موضوع انتخابات
با توجه به اینکه موضوع انتخابات دور از دید رسانه‏ها نیست، جمع‏آوری بریده جرائد دربارۀ انتخابات می‏تواند موضوع را از نگاه نشریات مورد بررسی قرار دهد.

محورها و مداخل کلی مصاحبه را می‏توان در موارد زیر خلاصه نمود.
- ثبت نظر مردم نسبت به انتخابات
- بررسی ائتلاف‏ها، احزاب موثر در انتخابات، نحوه ورود افراد به ائتلاف‏ها و حمایت‏ها
- آگاهی ازهزینه‏های انتخابات
- ثبت شعارهای انتخاباتی و وعده‏ها

هر یک از افرادی که بعنوان نامزد انتخاباتی حضور دارند تلاش می‏کنند با طرح شعارهای زیبا به اهداف و برنامه‏های خود اشاره کنند. شعارهای انتخاباتی برگرفته از طرز بینش و تفکر فرد نسبت به یک موضوع خاص است.

در مرحله دوم طرح که بعد از انتخابات و نهایی شدن نتایج انتخابات شکل می‏گیرد، پژوهشگر به سراغ دو گروه از افراد مورد نظر می‏رود: نخست افرادی که بیشترین رای به خود اختصاص داده و در واقع پیروز انتخابات هستند و دوم گروهی که ناکام بوده و نتوانسته‏اند پیروز باشند. تحلیل‏ها و نگاه این دو گروه می‏تواند به نتایج طرح کمک کند.

فوائد طرح: با توجه به اینکه موضوع در زمان حال انجام می‏شود به بسیاری از جزئیات هم پرداخته می‏شود. اما عمده مشکل این گونه طرح‏ها شعارگونه بودن و حواشی موضوع است که با توجه به محدود بودن زمان اجرای طرح، قطعاً  با آسیب‏هایی همراه خواهد بود.

غلامرضا آذری خاکستر



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.