هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 62    |    10 اسفند 1390

   


 

وبلاگ تاریخ شفاهی دفاع مقدس راه‌اندازی شد


اعتبار تاریخ شفاهی به تکرار و تعداد راویان و ناقلان آن است


نقش ستاد مستشاري آمريكا در ارتش پهلوي را بررسي كنيم


برپايي دوره آموزش «ثبت خاطرات رزمندگان» در تيرماه 91


حجت‌الاسلام ابوالحسنی منذر درگذشت


طرح تدوین تاریخ شفاهی با همكاری رایزنان سابق فرهنگی اجرا می شود


تاریخ شفاهی انتخابات، یک پیشنهاد ضروری


اهمیت رابطه میان گفتار و نوشتار در تاریخ شفاهی


چیستی مسأله و اهمیت آن در تاریخ شفاهی-1


گفت‌وگوی پرویز ثابتی پس از 33 سال سکوت


«نبرد درالوک»؛ خاطرات فرمانده جنگ‌های پارتیزانی در دفاع مقدس


سفر به درگاه بهشت؛ زیارت اروند قبول!


نویسنده «پروانه در چراغانی»: كتاب‌ها را باید بدون اغراق نوشت


فراخوان برای تستیمونیوس، شماره 3


کاشت یک نهضت: کتابی که به بررسی کشاورزی ارگانیک در ساحل مرکزی کالیفرنیا می‏پردازد


موزه‏اي براي حفظ تاریخ جنبش کارگري سياهپوستان آمريکا


طرح حقوق مدنی در سایت کتابخانه دانشگاه ویرجینیا


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ41


 



طرح تدوین تاریخ شفاهی با همكاری رایزنان سابق فرهنگی اجرا می شود

صفحه نخست شماره 62

تهران - معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از راه اندازی طرح تدوین تاریخ شفاهی خبر داد و گفت: این طرح با تلاش و همكاری رایزنان پیشین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور بزودی اجرا خواهد شد.
 
به گزارش روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد رضا دهشیری در چهارمین نشست دبیرخانه دائمی میثاق سفیران فرهنگی اظهار داشت: از آنجا كه باید از تجربیات رایزنان فرهنگی به عنوان نماینده‌های ایران در خارج از كشور استفاده كرد و یك طرح راهبردی برای استفاده آیندگان بدست آورد این سازمان تصمیم به تدوین این طرح كرده است.
وی به تبیین تاریخچه و اهمیت تدوین این طرح پرداخت و افزود: تاریخ شفاهی یكی از مردمی‌ترین شیوه‌ها و روش های مطرح برای تاریخ‌نگاری است؛ روشی كه ماده تاریخی آن در فرآیند مصاحبه فعال به دست آمده و سپس در سبك ها و قالب های متفاوت به جامعه عرضه می‌‌شود.
دهشیری ادامه داد: این روش تاریخ‌‌نگاری با استفاده از تكنیك ضبط صوت و مصاحبه آغاز به كار كرده و سپس بسط و گسترش یافته است و امروزه پژوهشگران و مراكز پژوهشی ترجیح می‌دهند علاوه بر ضبط صدا، چهره، تغییرات رفتار و حالات راویان را نیز به تصویر بكشند از این رو فن تصویربرداری نیز به عرصه تاریخ شفاهی راه گشوده است.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین از انتشار جدیدترین شماره ماهنامه علمی و تحلیلی روابط فرهنگی از سوی این سازمان خبر داد و گفت: این ماهنامه به بررسی موضوعاتی از جمله تحلیل گفتمانی اسلام سیاسی در عصر جهانی شدن، شكل گیری بیداری اسلامی و انسانی در دوره معاصر و اسلام سیاسی در آسیای مركزی و روابط بین الملل پرداخته است.
وی رونمایی از كتاب دانستنی های یك رایزن با همكاری رایزنان فرهنگی ایران در خارج از كشور را از دیگر فعالیت های این سازمان برشمرد و از امضای تفاهم نامه همكاری با دانشگاه علمی كاربردی در مقطع كاردانی و كارشناسی در رشته مدیریت دیپلماسی و روابط فرهنگی برای رایزنان و كاركنان سازمان و راه اندازی سایت ساماندهی نسخ خطی خبر داد.
دهشیری گفت: هدف معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان از اجرایی كردن این طرح ها، شناساندن فرهنگ ایران و ادبیات زبان فارسی و داشتن بانك اطلاعاتی است.

منبع: IRNA


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.