هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 61    |    3 اسفند 1390

   


 

همایش بین المللی کالبدشکافی سیاست انگلیسیها در ایران (2012-1800م)


تاريخ‌نگاري محلي شعبه‌ای از تاريخ‌نگاری معاصر است


گفت‌وگو با نویسنده «شیخ شریف»


نبرد سمیرم


نقش مشهد در انقلاب اسلامی


گفت‌وگو با فرزانه بهزادی- مجله دانستنی‌ها


گفت‌وگو با استاد علی نصیریان


برداشت نادرست از تاریخ شفاهی بومیان


موزه ایلینویز غربی روایت کهنه سربازان جنگ های منطقه ای را در معرض دید عموم می گذارد


مشارکت محصلین در پروژه ملی تاریخ شفاهی منطقه ای


چشم اندازی دلچسب


وقتی جنی به خانه بر می گردد


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ40


 



وقتی جنی به خانه بر می گردد

صفحه نخست شماره 61

 

 

سروان گابریلا اوردونز-مککیGabriela Ordonez-Mackey، ارتش آمریکا، 2008، عکس از ساشا فلیگینگ  Sascha Pflaeging

 

نمایشگاه جدید عکاسی، «وقتی جنی به خانه بر می گردد»، در مرکز مطالعات اسناد دانشگاه دیوک برپا می شود

يک گالري عکس شامل تصاويري که به تازگي از پروژه تاريخ شفاهي کهنه سربازان کاروليناي شمالي به دست آمده با نام وقتي جني Janey به خانه برمي گردد: تصاویر زنان رزمنده در مرکز مطالعات اسناد (CDS: Center for Documentary Studies) دانشگاه دیوکDuke برپا می شود.

تعداد 40 تصوير رنگي بزرگ از چهره‌ي سربازان در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده اند که اندازه يکي از اين تصاوير 50 در 60 اينچ و بقيه 30 در 40 اينچ مي باشد. همچنين تاريخ شفاهي مربوط به هر يک از سربازاني که عکسشان گرفته شده در کنار تصاوير در اين گالري قرار داشته شده است. اين زنان از هر پنج رسته مختلف ارتش ايالات متحده هستند که در افغانستان و عراق خدمت کرده اند. اين در حالي است که قانون ايالات متحده به زنان حضور در رزم نيروهاي مسلح آمريکا را نمي دهد ولي عدم وجود جبهه يا خط مقدم در اين دو کشور باعث شده تا اين منع قانون در عمل بي اثر شود.
اين نمايشگاه که شامل کتابي با همين نام (چاپ شده توسط انتشارات دانشگاه کاروليناي شمالي در سال 2010) به طور مشترک توسط ساشا فليگينگ  Sascha Pflaeging (عکاس) و لورا برودر Laura Browder (نويسنده کتاب)، تايلر Tyler  و آليس هاينس Alice Haynes  (استاد مطالعات آمريکا در دانشگاه ريچمند Richmond) هماهنگ شده است. در زمان گرفتن عکس¬ها فليگينگ سعي کرده اسناد تصويري مربوط به اين زنان را تا موقعي که شرايط محيا بوده و احساسات آنها همچنان دست نخورده و واقعي بود تهيه کند. در نتيجه اين اقدام تصاوير و متون به دست آمده داستان هايي را در بر داشتند که هر کدام به نوبه خود تأثيرگذار، خنده آور، اندوه آور و  تفکرانگيز هستند.
نمايشگاه وقتي جني به خانه بر مي گردد تا 21 آوريل سال 2012 در گالري هاي ليندهرست Lyndhurst، در پورچ Porch  و گالری های دانشگاه در مرکز مطالعات اسناد در  شهر دورهامDurham  در کاروليناي شمالي دایر خواهد بود.

اين نمايشگاه حاصل کمک هاي سخاوتمندانه بنياد علوم انساني ويرجينيا  Virginia Foundation for the Humanities، سازمان اهداي هنر (National Endowment for the Arts) و دانشکده علوم انساني دانشگاه ويرجينيا است. همچنين مرکز هنر هاي تجسمي ريچمند در این برگزاری نقش داشته است. لازم به ذکر است که اين نمايشگاه براي اولين بار در سال 2008 توسط ريچمند برگزار شد. يک تور جنبي نيز در کنار اين نمايشگاه تنظيم شده است که حمايت مالي آنرا گالري اندرسون Anderson ، مدرسه هنر، دانشگاه ويرجينيا و همچنين بنياد علوم انساني ويرجينيا بر عهده گفته اند.

ترجمه: عباس حاجی هاشمی

منبع: Center for Documentary Studies


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.