هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 61    |    3 اسفند 1390

   


 

همایش بین المللی کالبدشکافی سیاست انگلیسیها در ایران (2012-1800م)


تاريخ‌نگاري محلي شعبه‌ای از تاريخ‌نگاری معاصر است


گفت‌وگو با نویسنده «شیخ شریف»


نبرد سمیرم


نقش مشهد در انقلاب اسلامی


گفت‌وگو با فرزانه بهزادی- مجله دانستنی‌ها


گفت‌وگو با استاد علی نصیریان


برداشت نادرست از تاریخ شفاهی بومیان


موزه ایلینویز غربی روایت کهنه سربازان جنگ های منطقه ای را در معرض دید عموم می گذارد


مشارکت محصلین در پروژه ملی تاریخ شفاهی منطقه ای


چشم اندازی دلچسب


وقتی جنی به خانه بر می گردد


تاریخ شفاهی جنوب شرق‌آسیا ـ40


 



نقش مشهد در انقلاب اسلامی

صفحه نخست شماره 61

دومین شماره ویژه‏نامه «نقش مشهد در انقلاب اسلامی» هم زمان با سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بیست و دوم بهمن ماه 1390منتشر و در اختیار علاقمندان به مباحث انقلاب قرار گرفت. این ویژه‏نامه با تلاش انجمن علمی گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، سازمان فرهنگی و تفریحی فرهنگ سرای بهشت، حوزه هنری خراسان رضوی، و خانه تاریخ مشهد منتشر شده است.
غلامحسین نوعی سردبیر ویژه‏نامه «نقش مشهد در انقلاب اسلامی» در دیباچه‏ای که نوشته است هدف از انتشار این ویژه‏نامه را چنین بیان کرده است:
«پژوهشگران بسیاری در زمینه انقلاب اسلامی مطالعه نموده و نظرات گوناگونی را دربارۀ زمینه‏ها وعلل و عوامل وقوع انقلاب 1357 ایران بیان نموده‏اند که در این میان نظریات ناصحیح بسیاری مطرح گردیده است. اما یک محقق منصف از میان همه این عوامل «اسلام» را به عنوان مهمترین و برترین عامل در میان سایر عوامل انتخاب خواهد کرد. چراکه جرقه‏های ‏اولیه این انقلاب تا زمان پیروزی نهایی این «اسلام» است که در همه جا نقش اول بازی می‏کند.
در هر حال پیامدها و آثار انقلاب عظیم و شکوهمند اسلامی به عنوان یک حرکت بی‏نظیر در تاریخ معاصر نیازمند پژوهش‏های دقیق است. هرچند تاکنون در این باره تلاش‏های فراوانی صورت گرفته و نتایج آن‏ها در قالب کتاب‏ها و مقالات در دسترس قرار دارد لیکن وسعت این پدیده همچنان بررسی و مطالعه بیشتر را طلب می‏کند. در این مجموعه سعی شده در حد توان به بررسی این رخداد بزرگ به صورت تخصصی در شهر مشهد پرداخته شود.»
ویژه‏نامه نقش مشهد در انقلاب اسلامی حاصل تلاش جمعی از محققان تاریخ معاصر مشهد است که بیشتر مقالات آن توسط پژوهشگران بخش تاریخ شفاهی سازمان کتابخانه‏ها موزه‏ها و مدیریت اسناد آستان قدس رضوی نگاشته شده است.

چکیده مقالات این ویژه‏نامه به شرح زیر است:
نقش حوزه علمیه مشهد در انقلاب اسلامی: غلامرضا جلالی (معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه)
در زمان حاکمیت محمدرضا پهلوی سنگری که مردم درتنگناهای حیات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود از آن بهره می‏بردند، حوزه کهن مشهد بود و رژیم با وجود درهم شکستن مقاومت مردم و بسیاری از علما هنوز از این کانون معنوی و فرهنگی دغدغه خاطر داشت. رابطۀ دین و سیاست پس از نهضت خرداد دچار تعارض های آشکاری شده بود و رژیم به صورت محسوس می‏کوشید زمام امور دینی شهر را به عهده گیرد و این راه از چند راه صورت می‏گرفت که در این نوشتار ضمن بررسی هر یک از این موارد به نقش حوزه مشهد در انقلاب اسلامی پرداخته می‏شود.

ضرورت‏های محلی‏نگاری در پژوهش‏های انقلاب اسلامی در مشهد: دكتر ابوالفضل حسن آبادي (مدیر مرکزاسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی)
یکی از ویژگی‏های انقلاب اسلامی در ایران عمومی بودن و شرکت همه اقشار و گروه‏ها در سراسر کشور در پیروزی آن بوده است. سوال این جاست که ‏با توجه به سهم همگان، تحقیقات صورت گرفته تا چه حدی این عمومیت را پوشش می‏دهد؟ آیا ‏جایگاه همه مناطق به یک نسبت در آن دیده شده است؟ در این مقاله ابتدا با نگاهی به تحقیقات انجام شده در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی در مشهد به دسته‏بندی و تحلیل کلی محتوایی اطلاعات آن‏ها خواهیم پرداخت و سپس با استفاده از نتایج بدست آمده پیشنهاداتی در راستای اهمیت محلی‏نگاری و لزوم تقویت پژوهش‏های منطقه‏ای در راستای برجسته سازی کارکرد مناطق در پیروزی انقلاب ارائه خواهیم داد.
مدرسه علمیه نواب مشهد کانون مبارزه درانقلاب اسلامی: علی سکندری (مدیرگروه الهیات دانشگاه پیام نور مشهد و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی)
حوزه علمیه مشهد سالیان متمادی به عنوان یکی از فعال‏ترین مراکز علمی، فرهنگی و سیاسی نقش ارزنده‏ای را در راستای تحقق آرمان‏های دینی و مذهبی ایفا نموده است. حضور علما و بزرگان در حوزه علمیه مشهد، شاهدی ‏بر این پویایی است که در ادوار مختلف این حوزه به خوبی نمایان است.
مردم مشهد همگام با مردم سراسر ایران با پشتیبانی حوزه و علمای آن، همواره حضور باشکوهی در عرصه‏های سیاسی و اجتماعی و مبارزه علیه حکومت‏های جور، بویژه در دوران مبارزه ‏علیه رژیم پهلوی داشته‏اند.

انقلاب اسلامی و نقش گروه‏های اسلامی در دانشگاه مشهد: سکینه یوسفی (کارشناس ارشد تاریخ انقلاب اسلامی)
دانشگاه به عنوان نهادی متمدن دربردارنده قشر تحصیل‏کرده و روشنفکر یا همان طبقه متوسط جدید شهری جامعه است که خود مولد حوادث و وقایع خاص است. دانشگاه مشهد در اواخر دهه 20 شمسی پا گرفت و آغاز فعالیت دانشجویی آن از اواسط دهه 30 بود. نسل جدید جوانان از طبقات مختلف با تمایلات اجتماعی-سیاسی دنیای جدید وارد عرصه اجتماع آن روزگار مشهد شدند. با شرایط خاص جامعه دچار تنش¬هایی با نظام و نظم حاکم شدند.
این مقاله در پی شناسایی برخی گروه¬های اسلامی در دانشگاه مشهد در فاصله سال¬های منتهی به انقلاب اسلامی است.

كانون نشر حقايق اسلامي ‏و ارتباط آن با ‏روحانيت : رقیه فروهر(کارشناس ارشد تاریخ انقلاب اسلامی)
پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357 مرهون تلاش‏ها و خدمات همه جانبه احزاب و جمعیت‏ها و اقشار مختلف مردمی ‏بود. در بسياري از مواقع ‏فعاليت بسياري از اين گروه‏ها ‏در راستاي مبارزه هماهنگ و همه جانبه ‏عليه رژيم با يكديگر گره مي‏خورد. پژوهش حاضر قصد دارد ‏به ارتباط دو نماينده از قشر روشنفكران و ديگري روحانيت ‏يعني كانون نشر حقايق اسلامي ‏و آيت الله سيد محمد هادي ميلاني بپردازد.

مهدي عراقي و فداييان اسلام: امین عزیزی (کارشناس ارشد تاریخ ایران بعد از اسلام)
برنامه‌هاي نوسازي اقتدارگرايانۀ رضاشاه به ويژه سياست‌هاي وي در سكولاريزه كردن جامعه تبعات سياسي و اجتماعي مهمي را به دنبال داشت. نوسازي‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي رضاشاه موجب به حاشيه راندن مذهب و حاملان آن شد. در پي فروپاشي قدرت رضاشاه، گروه‌هاي متعددي آشکار شدند. برخي از آن‏ها به ايدئولوژي‌هاي احياگرانانه متوسل شدند و خواهان آرماني بودند كه دايرۀ مدار اصالت فرهنگي و اخلاقي باشد. جمعيت فداييان اسلام كه سيد‌مجتبي نواب صفوي (ميرلوحي) آن را بنيان گذاشت داراي چنين ويژگي بود. كه ‏از درون هيأت‌هاي مذهبي ايران سربرآوردند. مهدی عراقی از جمله افرادي بود که بعد از شکل‏گیری فداییان اسلام وارد این جمعیت شد .

آتش نشانی مشهد و حوادث سال 1357 (گزارشی از وقایع دی‏ماه و نقش شهرداری): غلامرضا آذری خاکستر (کارشناس مصاحبه بخش تاریخ شفاهی سازمان کتابخانه‏ها، موزه‏ها و مدیریت اسناد آستان قدس رضوی)
بررسی اسناد و مدارک انقلاب اسلامی اعم از منابع شفاهی و کتبی می‏تواند در تحلیل انقلاب اسلامی مفید و کارساز باشد. هرچند در برخی از موارد خاطرات و تاریخ شفاهی به تنهایی نمی تواند زوایایی از یک واقعه را بیان کند بلکه این اسناد، گزارش‏ها وحتی تصاویر می‏باشند که به جزئیات یک موضوع ‏می‏پردازند. آنچه مهم است، توجه و تأمل در گفتار و نوشتار دربارۀ حوادث انقلاب سبب می‏شود تا محقق با بررسی دیدگاه‏های مختلف به بطن وقایع نظر داشته باشد. اگر پژوهشگر انقلاب اسلامی بدون ارزیابی محتوای اسناد یا روایت‏های ثبت شده از تاریخ شفاهی بخواهد تحلیلی از هر آنچه به وقوع پیوسته است داشته باشد کار خاصی انجام نشده، بلکه یک موضوع پژوهشی ناقص شکل گرفته است. با توجه به وجود تحلیل‏ها و نظریات مختلف دربارۀ وقایع سال 1357 در شهر مشهد چنین نتیجه گرفته می‏شود ارزیابی هریک از حوادث این سال بدون در نظر گرفتن نقش اشخاص و سازمان‏های مختلف در این جریان متن‏ها و مأخذ تولید شده نمی تواند ارزش واقعی و اهداف انقلابیون را بیان کنند.
اسناد و مدارک بایگانی‏ها بخشی ارزنده هر پژوهش هستند. در این نوشتار به سندی پرداخته می‏شود که در آن به گوشه‏ای ازفعالیت‏های شهرداری مشهد در سال 1357 پرداخته شده است.

تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در مشهد : محمد نظرزاده (کارشناس مسئول بخش تاریخ شفاهی سازمان کتابخانه‏ها، موزه‏ها و مدیریت اسناد آستان قدس رضوی) ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏
 انقلاب اسلامي ايران يكي از بزرگ ترين وقايع اواخر قرن بيستم است كه در آن اكثر گروه‏ها، مناطق و شهرهاي كشور مشاركت گسترده‏اي داشتند. يكي از مراكز مهم و فعال در انقلاب، شهر مشهد بود.
وجود حرم مطهر حضرت رضا(ع) به عنوان یکی از مهمترین کانون‏های تجمعات مذهبی و سیاسی، گروه‏هاي سياسي و مذهبي مانند كانون نشر حقايق اسلامي و انجمن پيروان قرآن، ‏ ‏حوزه‏هاي علميه، اساتيد و علماي برجسته‏ای كه از رهبران فعال و تاثیرگذار انقلاب بودند، وضعيت شهر مشهد را نسبت به شهرهاي ديگر كه در انقلاب حضور داشتند متمايز مي‏كند.
روش تاریخ شفاهی برای بررسی تاریخ معاصر، به خصوص وقایع گسترده اجتماعی و انقلاب‏ها بسيار مؤثر است. از آن جایی که در این روش با انجام مصاحبه با تمامی لایه‏های اجتماعی دخیل در حوادث، از جهات مختلف وقایع را مورد توجه قرار می‏دهد از اهمیت خاصی برخوردار است. مصاحبه تاریخ شفاهی در زمره مصاحبه‌های عمیق و کیفی است. در این روش به گفتگوی شفاهی به عنوان سندی برای روایت و تحلیل تاریخ در کنار سایر اسناد مکتوب اصالت داده می‏شود.

چگونگی شکل‏گیری شعر متعهد پس از انقلاب در مشهد: اسماعیل بختیاری (دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ انقلاب اسلامی)
همه آثار مکتوب دربارۀ شعر انقلاب، حتی آثار مستقل و تک‏نگاری شده، تحقیقی نا تمامند؛ یا همتشان به سمت ردیف کردن نظریه‏های ناهمگن رفته که عموماً نزاع‏های لفظی و قلمی تراشیده است و یا به دنبال توصیف و ارزیابی صرفاً ادبی آثار شعری خلق شده بوده‏اند و یا به تعریف کوتاه لغت‏نامه‏ای عبارت مستحدث در این موضوع قناعت کرده‏اند .
 ‏نوشتۀ پیش‏رو با مجال اندکش، به دنبال ترمیم همه گفته‏ها و نوشته‏های ناقص حول شعر انقلاب نیست. به دنبال مستعمل کردن و مجروح کردن کلمات در دایرۀ واژگانی این موضوع هم نیست. بیشتر از روزنه جامعه شناسی تاریخی– ادبی به شعر متعهد پس از انقلاب نظر دوخته است. گفتنی است از آن جا که موضوع پیش رو در محله و اقلیمی خاص نمی‏گنجد، مباحث در شکل عمومی طرح شده است. می‏توان این نوشته را بر رخدادهای شعری پس از انقلاب جغرافیای خراسان نیز حمل کرد ‏و نکته‏ها برگرفت.

انقلاب اسلامی در مشهد بنابر گزارش‏های روزنامه خراسان: نرگس فرهود (کارشناس ارشد تاریخ)
شکل‌گیری هر انقلابی مستلزم عوامل و مقدماتی است که در اشکال و زوایای گوناگون بروز می‌کند و بسیاری از اقشار و طبقات جامعه را در شگفت قرار می‌دهد.
در تفسیر انقلاب ایران، عده‌‌ای بروز انقلاب را به دلیل پیاده ‌نمودن اصول اسلامی عنوان کرده‌اند و برخی عامل اقتصادی را خاطر نشان ساخته و بر این نظرند که در آستانۀ انقلاب اوضاع داخلی ایران در بعد اقتصادی نامناسب بوده است و این در حالی بوده که درآمد نفت افزایش یافته و توقع مردم را بالا برده بود. اقشار رده‌پایین جامعه طبقۀ کارگر، مزدبگیران، دست‌فروشان و کارگران کارگاه‌های کوچک و کارگران فصلی از برنامه‌های رفاه اجتماعی بی‌نصیب مانده بودند و افزایش درآمد نفت نتوانسته بود به فقر این تودۀ عظیم جامعه خاتمه دهد. بحران و تورم اقتصادی بر جامعه حاکم بود. از طرفی فعالیت احزاب مختلف سیاسی سبب بسیاری از ناملایمات شده بود. در بین عوامل بروز انقلاب در ایران مسئلۀ براندازی حکومت دیکتاتوری پهلوی نیز عاملی است که مورد توجه واقع گردید.

دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مبدأ خیزش‏های انقلابی (انقلاب اسلامی از نگاه رضا عسل‏فروش): غلامرضا آذری خاکستر (کارشناس مصاحبه بخش تاریخ شفاهی سازمان کتابخانه‏ها، موزه‏ها و مدیریت اسناد آستان قدس رضوی)
دانشکده ادبیات مشهد جایی است که خیلی از انقلابی‏های مشهد از این کانون مبارزات خود را شروع کرده‏اند. در واقع حضور دکتر علی شریعتی در این دانشکده موجب می‏شود تا تفکرات وی سرآغاز باشد برای دانشجویانی که مبارزه علیه حکومت پهلوی آغاز کردند. فارغ التحصیلان دانشکده ادبیات مشهد که با اندیشه‏های انقلابی دکتر علی شریعتی آشنا شده بودند با حضور در جامعه و مشاغلی که اختیار کردند، به شکل‏های مختلف علیه حکومت پهلوی مبارزاتشان را ادامه دادند.
استاد رضا عسل‏فروش از جمله فارغ التحصیلان رشته جغرافیا دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در دهه چهل است. تا جایی که خودش هم اعتراف دارد آشنایی وی با شخصیت و آثار دکتر علی شریعتی موجب شده بود تا روحیه اعتراضی نسبت به ناملایمت دوره پهلوی داشته باشد.

یادگاری در خاک (گزیده‏ای ازمتن مصاحبه با مبارز سیاسی زکیه لسانی): شکوه السادات سمیعی (کارشناس مصاحبه بخش تاریخ شفاهی سازمان کتابخانه‏ها موزه‏ها و مدیریت اسناد آستان قدس رضوی)
«گرچه اعتراف شایسته و مصلحت‏آمیزی برای یک مصاحبه‏کننده نیست؛ اما باید اقرار کنم شخصیت واقعی زکیه لسانی را تا قبل از آغاز چهارمین جلسۀ مصاحبه با او، که برای اولین بار در منزل شخصی‏اش برگزار می‏شد، به درستی نشناختم.
 ‏ ‏ نمی‏دانم آن روز کدام یک از عوامل زیر، مرا به شناخت و قضاوت تازه‏ای دربارۀ او واداشت؟ ‏سادگی دلچسب فضا و چیدمان خانه که تقیّد و اعتقاد کاملش را به آن چه که ادعا می‏کرد، برایم مسجّل می‏ساخت، یا صمیمیت و راحتی در رفتار و پوشش میزبان که طبیعتاً رسمیّت و محدودیّت خارج از منزل را نداشت. شاید هم وجود تغییر و تحولاتی که گذر زمان به شکل طبیعی در دیدگاه و نوع نگاه همۀ ما ایجاد می‏کند؟ هرچه که بود احساس عطش و اشتیاقی که آن روز برای دانستن در حضورش تجربه می‏کردم، در کمتر مصاحبه‏ای شاهدش بودم. و این یعنی یک شروع دوباره برای ایجاد رابطه و گفتمان موفق که گرچه دیر هنگام محقق شد، اما همان موقعیّتی بود که از نظر مصاحبه‏کننده تعامل و تفاهم را در فضای مصاحبه به اوج خود می‏رساند.»
 ‏ ‏زکیه لسانی متولد سال 1322در شهر نیشابور است. او مبلّغ و سخنوری باسابقه است که در سال‏های پیش از انقلاب به علت فعالیّت‏ها و سخنرانی‏های گستردۀ مبارزاتی‏اش بارها توقیف شده، و حضور در زندان‏های بسیاری ازشهرستان‏های خراسان را در پروندۀ سیاسی خود به همراه دارد. همچنین مدت‏ها در متن مبارزه بودن، او را به نیرویی قابل‏اعتماد و با تجربه مبدل ساخته بود تا در سال‏های اولیۀ پیروزی انقلاب برای احراز سمت‏های مهم و حساس اجرایی و امنیتّی، انتخاب شایسته‏ای باشد، و همین امر خاطرات وی را از نظر تاریخی ارزشمند و ‏خواندنی ساخته است.

آفتاب شرق و سپیده دم انقلاب اسلامی، گذری بر اخبار روزنامه آفتاب شرق مشهد در سال 1357: پیمان ابوالبشری (کارشناس ارشد تاریخ ایران بعد از اسلام)
شوربختانه یکی از منابع فوق‏العاده مهمی که غالباً از چشم مورخان ایرانی دور می‏ماند، روزنامه‏ها هستند. تقریباً یک دهه پیش بود که ماشاء ا.. آجودانی با خوانش مجدد روزنامه قانون، تصویر متفاوتی از میرزاملکم خان ارائه داد که یکسر دیدگاه‏های فریدون آدمیت را در این باب زیروزبرکرد و ضعف برخی از مورخان معاصر را که مرتباً ‏دیدگاه‏های ایشان را تکرار می‏کردند به همگان نشان داد. آشنایی دانشجویان با منابع اصلی و به ویژه روزنامه‏ها برای مطالعه و پژوهش در حوزه ‏تاریخ معاصر قطعاً ضروری به نظر می‏رسد. تکلیف به این عمل، ظاهراً به عهده اساتید فرهیخته تاریخ در دانشگاه‏ها ست که دانشجو را به لحاظ علمی کم بضاعت و تک‏بعدی تربیت نکنند. در این نوشته کوتاه تلاش بر این است که حتی‏الامکان پیگیری تیترهای روزنامه به صورتی مسلسل‏وار و خام به خواننده عرضه شود تا ارزش خودِ مطالب نمود بیشتری داشته باشد و خیزش یک حرکت اعتراضی که در نهایت تبدیل به یک انقلاب بزرگ که تمامی طبقات در آن شرکت داشتند به خوبی نشان داده شود.

غلامرضا آذری خاکستر



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.