هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 60    |    26 بهمن 1390

   


 

در باب نشست هفتم


یاحسینی با ضبط صوت تاریخ شفاهی جنگ را می‌نویسد


تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر در شیراز پیگیری می شود


عصر خمینی آغاز می‌شود


اعدام اولین امیران ارتش شاه: نصيری، رحيمی، خسروداد و ناجی


بررسی سقوط شاه در گفت‌وگو با علی مطهری


شیوه‌های تدوین تاریخ شفاهی در ایران


عینیت و جایگاه امر واقع در تاریخ


تأملات کتابدارانه پیرامون تاریخ شفاهی (3)


كتاب‌ها در دامنه شخصیت‌شناسی «مهدی باكری» نوشته می‌شوند


یادداشتی بر چهره‏های ماندگار


«خورشیدواره»؛ خاطرات خانم طاهره سجادی


خاطرات رجال در کتابخانه‌های دیجیتال ـ 3


دانشگاه نیکلز خاطرات کهنه سربازان را ضبط می‏کند


تاريخ شفاهي جنوب شرق‌آسيا ـ 39


 



دانشگاه نیکلز خاطرات کهنه سربازان را ضبط می‏کند

صفحه نخست شماره 60

دانشگاه ایالتی نیکلز  در پی کهنه سربازان اهل لوئیزیانا است که تمایل دارند داستان خود را به عنوان بخشی از یک طرح پژوهشی تاریخ شفاهی بازگو نمایند.
نیل گیلبو Nail Guilbeau بایگان کتابخانه یادبود الندر Ellender است و این طرح پژوهشی را رهبری می‏کند. او گفت: «این طرح پژوهشی موقعیتی بی نظیر را فراهم می‌کند تا گذشته دور و نزدیک را، هم از لحاظ منطقه‏ای و جهانی، از دیدگاه کسانی که بازبینی وقایع را ارزشمند می‏دانند ببینیم.» وی افزود: «قصد من گرامیداشت جنگ نیست، بلکه می‌خواهم از آنهایی که به فراخوان دفاع از ملت و حقوق شان در اواسط قرن بیست پاسخ گفتند تجلیل کنم.»
گیلبو تا جایی که مجال بیابد با بسیاری ازکهنه سربازان درباره تجاربشان در جنگ به مصاحبه می نشیند. او در پی حفظ خاطرات نبردها، راهپیمایی‌های دشوار و دیگر خاطرات دوران جنگ است.
در این طرح پژوهشی سربازان از تمامی رده‌های نظامی در نظر گرفته می‌شوند. او در پی سربازان عادی نیز هست تا هر نبردی که سربازان آمریکایی در آن جنگیده‌اند، بازگو کنند.
تاکنون 70 کهنه سرباز داوطلب شده‌اند . نمونه ای از جواب های آنها در صفحه you tube  دانشگاه نیکلز یافت می‏شود.

بسیاری از سربازان در رویدادهای بسیار مهمی مشارکت داشته‏اند و یا شاهد آن بوده اند؛ مثل جیمز ووماک James Womack  یکی از کهنه سربازان جنگ جهانی دوم.
جیمز ووماک در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده است. او گفت: «هنگامی‌که پرل هاربرPearl Harbor  را بمباران کردند، ما اولین کشتی بزرگی بودیم که موفق شدیم از بندر خارج شویم.» او در خاطراتش می‏گوید: «هی پسر، اینجا دیگه جنگه! هی پسر، اینجا دیگه جنگه! این دیگه مشق نظامی نیست. همه مون فکر می‌کردیم که آن انفجارها مشق نظامی بودند.»
آنهایی که به  تازگی از عراق و افغانستان بازگشته اند، می‌دانند زندگی در اردوگاه‌های کسل کننده و محیطی خصمانه که هر لحظه احتمال حمله وجود دارد چه معنایی دارد.
ران تیبادو Ron Thibodaux گفت: «وقتی به اردوگاه پایگاه مان خمپاره پرتاب کردند، معلوم بود که یک نفر در همان نزدیکی دارد خمپاره می اندازد»،  هرجا که در طول روز در آن جمع می‏شدیم، هدف قرار می‏گرفتند.»
گیلبو گفت در این طرح دستورکارش سیاسی نیست و فقط قصد دارد خاطرات افراد درباره اینکه جنگیدن  چیست، بیان کند.
او گفت: «اگر چه در این طرح حس میهنی غالب است، اما در وهله اول خواهان به تصویر کشیدن زندگی افراد است و نه  ایدئولوژی سیاسی.»
گیلبو در نظر دارد به محض اینکه دانشگاه مجموعه ارزشمندی را گرد آوری کرد، این طرح پژوهشی را در دسترس عموم قرار دهد تا از طریق بایگانی‌های دانشگاه نیکلز و نیز شبکه کتابخانه لوئیز لوئیزیانا از آن دیدن نمایند. او همچنین قصد دارد کپی نوارهای ویدئویی را برای طرح ملی تاریخ کهنه سربازان  به کتابخانه کنگره آمریکا اهدا کند.

در صورت علاقمندی با نیل گیلبو با نشانی neil.guilbeau@nicholls.edu   تماس بگیرید.

 متیو البرایت Matthew Albright
 matthew.albright@dailycomet.com

مترجم : کیمیا خشائی

منبع: dailycomet


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.