هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 57    |    5 بهمن 1390

   


 

آخرین اطلاعات و توصیه‌ها برای هفتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی(11 بهمن 1390)


برپایی هفتمین نشست تاریخ شفاهی در ساختمان مشروطه


«گزارش روزانه جنگ» شهيد حسن باقري رونمايي مي‌شود


«سفير 7هزار روزه» به نقد گذاشته مي‌شود


مجموعه تاریخ شفاهی سازمان ملل راه اندازی شد


نوارهای بلفاست


رشد چشمگير كيفيت نوشته‌هاي مطبوعاتي درباره دفاع مقدس


روایتی از انقلاب


یادداشتی بر نبرد کرخه کور


دستورالعمل‌هایی برای پیاده کردن نوار مصاحبه، ویرایش متن و آماده‌سازی نهایی


کشاکش میان شاه و آمریکا در فصل سقوط


کتاب چهار سال در سرزمین تیمور


درنگی بر سفرنامه‌نویسی در تاریخ ایران


اوسوالدو بلند شو، فیدل آمده! (2)


اسناد داخل صندوقچه خانه فروغی


تاريخ شفاهي جنوب شرق‌آسيا ـ36


 



رشد چشمگير كيفيت نوشته‌هاي مطبوعاتي درباره دفاع مقدس

صفحه نخست شماره 57

دبير دوازدهمين جشنواره خبرنگاران و مطبوعات دفاع‌مقدس گفت: هيأت داوران به اتفاق آرا آثار اين دوره را از نظر كيفيت و محتوا داراي رشد چشمگيري دانستند كه جز در سايه اعتقاد و ايمان به راه شهدا امكان‌پذير نيست.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اختتاميه دوازدهمين جشنواره خبرنگاران و مطبوعات دفاع‌مقدس به ياد سردار سرلشكر شهيد غلامحسین افشردی (حسن باقري)ش خبرنگار و فرمانده نخستين سال‌هاي دفاع مقدس، عصر امروز چهارشنبه (28 دي‌ماه) با حضور کبري افشردي بهروز، مادر اين سردار شهيد، سردار محسن انصاري، قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران، سردار فتح‌الله جعفري، رييس موسسه شهيد حسن باقري و حجت‌الاسلام سعيد فخرزاده، دبير دوازدهمين جشنواره خبرنگاران و مطبوعات دفاع‌مقدس در سالن سوره برگزار شد.

سردار محسن انصاري، قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران در اين مراسم، انتقال فرهنگ دفاع‌مقدس به نسل‌هاي آينده را با ايجاد يك جريان مستمر فرهنگي ضروري دانست و گفت: بايد اين حماسه را به آيندگان منتقل كنيم و نگذاريم كه وقايع انقلاب و دفاع مقدس در گذر زمان از ياد برود و تبديل به افسانه شود.

وي ادامه داد: بايد از همه ظرفيت‌ها و امكانات جديد در تمام عرصه‌ها براي ايجاد اين جريان فرهنگي استفاده كرد و نوآوري داشت. اگر توليد كتاب و فيلم بدون نوآوري باشد راه به جايي نخواهيم برد. همچنين بايد از فضاي مجازي، هنر و افراد نخبه انقلابي و فعاليت‌ همه نهاد‌هاي فرهنگي بهره جست كه رسيدن به آن وضعيت به هم‌پوشاني و اتفاق نظر نياز دارد.

قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران با اشاره به ارايه سند راهبردي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در آينده نزديك توسط اين بنياد و تشكيل بانك جامع اسناد ايثارگران افزود: بايد مشخصه‌هاي فكري و اعتقادي شهدا را بشناسيم و از آثار به جاي مانده مانند وصيت‌نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها، عكس‌ها و فيلم‌ها بهره گرفت. وصيت‌نامه شهدا حاوي مقتضيات اجتماعي، سياسي و عرفاني رزمندگان است كه مي‌توانيم با استخراج مفاهيم آن‌ها به مباحث فرهنگي و ادبي و اجتماعي كاربردي براي نسل امروز دست پيدا كنيم.

حجت‌الاسلام سعيد فخرزاده، دبير دوازدهمين جشنواره خبرنگاران و مطبوعات دفاع‌مقدس در ادامه آيين اختتاميه اين جشنواره با اشاره به بررسي 624 عنوان اثر ارسالي از سوي خبرنگاران و نويسندگان مطبوعات گفت: اين آثار از نظر محتوا و كيفيت نسبت به آثار سال گذشته ارتقا پيدا كرده بودند.

وي ادامه داد: هيأت داوران به اتفاق آرا آثار امسال را از نظر كيفيت و محتوا داراي رشد چشمگيري دانستند كه جز در سايه اعتقاد و ايمان به راه شهدا امكان‌پذير نيست. رشد و پويايي آثار در اين زمينه توجه مسوولان و علاقه‌مندان را مي‌طلبد تا هر ساله شاهد رشد كمي و كيفي آثار درباره دفاع مقدس باشيم.

سپس سردار فتح‌الله جعفري، رييس موسسه شهيد حسن باقري يكي از امتيازات بزرگ اين شهيد را اهل قلم و نوشتن بودن دانست و به خبرنگاران پيشنهاد داد نوشته‌هاي شهيد حسن باقري را بخوانند. زيرا وي با دقت سوال مي‌كرد و اطلاعاتش را با دقت ثبت مي‌كرد و مي‌نوشت و حاصل اين روش در فرماندهي دفاع مقدس و بازتاب آن 40 هزار برگ سند شده است. 

در ادامه سعيد علاميان، دبیر داوران دوازدهمین جشنواره خبرنگاران و مطبوعات دفاع مقدس و مجمع خبرنگاران و نويسندگان مطبوعاتي اين حوزه بخش‌هايي از مقالات و گزارش‌هاي منتشر شده از شهيد حسن باقري را در مطبوعات خواند و درباره توانايي‌هاي او در آثارش توضيح داد.

سپس با تجليل از مادر سردار سرلشكر شهيد غلامحسین افشردی (حسن باقري) بيانيه داوران دوازدهمين جشنواره خبرنگاران و مطبوعات دفاع مقدس قرائت و نويسندگان آثار برگزيده جوايز خود را دريافت كردند.

در بخش مصاحبه، رتبه اول به مصاحبه‌اي پيرامون پژوهش جنگ ايران و عراق با عنوان «اين جاده يك طرفه نيست» اثر «محسن حسام مظاهري» از دو ماهنامه «هابيل» اختصاص داده شد.

مصاحبه با خانم كونيكو يامامورا، مادر شهيد دفاع مقدس اثر «زهرا شهبازي» از خبرگزاري فارس حايز رتبه دوم و گفت‌وگو با كاك عزيز حياك، رهبر پيشمرگ‌هاي كُرد مسلمان سردشت با عنوان «گمنام نامدار» اثر «فاطمه دوست كامي» و منتشر شده در مجله فكه سوم شد.

هيات داوران گزارش «مرثيه‌اي براي يك آمرزيده» اثر «بنفشه سام گيس» و منتشر شده در روزنامه شرق را حائز رتبه نخست شناخت و رتبه دوم اين بخش به گزارش «خون خنده (روايتي متفاوت از جلسه نقد كتاب شنام)» نوشته «محسن كاظمی» در هفته‌نامه الكترونيكي تاريخ شفاهي تعلق گرفت.

گزارش «ننه علي صدا كن مرا» از مادري كه 20 سال كنار مزار شهيدش زندگي كرد، نوشته «رحمت رمضاني» از خبرگزاري فارس نيز رتبه سوم را به خود اختصاص داد و گزارش «ممد نيستي ببيني» نوشته «زينب كريميان» از خبرگزاري مهر شايسته تقدير دانسته شد.

در بخش گزارش خبري هيچ اثري حائز رتبه اول شناخته نشد و رتبه دوم به گزارش «فرهنگ ايثار و شهادت پشت ويترين‌ خاطره‌ها خاك مي‌خورد» نوشته «معصومه خداورديان» از خبرگزاري فارس تعلق گرفت.

هيات داوران گزارش «كتاب‌ها نقش مسجد در دفاع مقدس را نديده‌اند» اثر «مريم اسدی جعفری» از خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) را به عنوان رتبه سوم برگزيد.

از ميان مقالات، مقاله نگاهي ديگر پيرامون خاطره، خاطره‌نگاري و تاريخ شفاهي جنگ و دفاع‌مقدس» نوشته «عليرضا كمری» و منتشر شده در نشريه كتاب ماه تاريخ و جغرافيا حائز رتبه نخست شد.

رتبه دوم اين بخش به مقاله «حافظان آسمان» با محتواي بررسي عملكرد پدافند هوايي ارتش در جنگ تحميلي نوشته «رضا جهان‌فر» منتشر شده در مجله صف ارتش جمهوري اسلامي ايران تعلق گرفت.

هيت داوران مقاله «ترميم جراحات رزمندگان توسط فرشته‌هاي كوچك درون» نوشته «مهدي عامري فرد» از روزنامه خراسان را به عنوان رتبه سوم برگزيد.

از ميان يادداشت‌ها، يادداشت‌ منتشر شده در روزنامه رسالت با عنوان «قرآن مونس هماره رزمندگان» نوشته «كامران شرفشاهي» را حائز رتبه اول شناخته شد و رتبه دوم اين رشته به يادداشتي از «محمدرضا بايرامي» با عنوان «مي‌توان تنها رفت» چاپ شده در نشريه شبكه هنر اختصاص يافت.

يادداشت «مرتضي، 18 سال بعد» نوشته «مهدي عجم» منتشر شده در مجله آرمان‌گرا نيز رتبه سوم اين بخش را به خود اختصاص داد.

هيات داوران همچنين يادداشت‌هاي منتشره در هفته‌نامه «فوتباليست‌ها» در خصوص معرفي ورزشكاران شهيد و ايثارگر را قابل تقدير دانست و لوح سپاس خود را به «يعقوب سالكي‌نيا» سردبير اين نشريه تقديم كرد.

در رشته خاطره اثر «يك صبح تا ظهر جنگ» نوشته «احمد دهقان» منتشر شده در مجله همشهري داستان حائز رتبه نخست دانسته شد و رتبه دوم اين بخش به اثر «روايت مقاومت سوسنگرد و 2 سال اسارت» نوشته «محمد جواد رنجبر» از روزنامه خراسان تعلق گرفت.

هيات داوران رتبه سوم اين رشته را به خاطره نوشته «تنبيه رضا زاغي، تنبيه حزب بعث» اثر «علي اشرف خانلري» چاپ شده در مجله جوانان اختصاص داد.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.