هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 56    |    28 دي 1390

   


 

«سهم من از چشمان او» به دست اهل مطالعه مي‌رسد


كارگاه تاريخ شفاهي در سازمان اسناد و كتابخانه ملي


كنگره ملي خاطره‌نويسي 20 اثر برتر را معرفي مي‌كند


قاسم‌پور: نگاه نقادانه به نفع پژوهشگر است


اسماعيل زاده: تحلیل خاطرات انقلاب، پاسخگوی سوال‌های جوانان است


نعلبندي: هنوز به منابع دست اول نياز داريم


چگونه زندگی‌نامه بنویسیم؟


نگاهی به خاکریزهای دوره گرد


مصاحبه با آرمان بندریان


«پنهان زیر باران»؛ خاطرات مردی که نیزارهای هور او را می‌شناسند


آخرین روزهای شاه


روزشمار تاریخ معاصر ایران


اوسوالدو بلند شو، فیدل آمده! (1)


از اسرای ایرانی درس‌ها آموختم


فدائیان اسلام در خاطرات


تاريخ شفاهي در جنوب شرق‌آسيا ـ35


 



نعلبندي: هنوز به منابع دست اول نياز داريم

صفحه نخست شماره 56

مهدي نعلبندي، يكي از نويسندگان خاطرات انقلاب گفت: هنوز در بخش تاليف تاريخ مبارزات مردم ايران به منابع دست اول براي دست يابي به نزديك‌ترين سند وقايع نياز داريم. بيشتر خاطرات انقلاب به صورت تك‌گويي بيان مي‌شوند. نگاه تك‌بعدي به خاطرات باعث مي‌شود كه اطلاعات ديگران با غفلت مواجه شود.

نعلبندي، نويسنده خاطرات محمدحسن عبدیزدانی در قالب اثري با عنوان «اعدامم كنيد» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، خاطرات انقلاب را جزو منابع دست اول تاريخي خواند و گفت: درست است كه خاطرات وقايع تاريخي را به طور مستقيم شرح نمي‌دهند اما با مقايسه و كشف صحت همين خاطرات مي‌توان به تاريخ شفاهي و در پس آن به تاريخ مكتوب دست يافت.

وي افزود: هنوز در بخش تاليف تاريخ انقلاب و مبارزات ديني مردم ايران به منابع دست اول براي دست يابي به نزديك‌ترين سند وقايع نياز داريم چرا كه بيشتر خاطرات انقلابي افراد به صورت تك گويي و گاهي با خود سانسوري بيان مي‌شوند.

نعلبندي با اشاره به كاستي‌هاي موجود در نگارش و ثبت خاطرات تاريخ انقلاب گفت: نگاه تك‌بعدي و توجه به خاطرات شخصيت‌هاي رده اول در دوران انقلاب باعث مي‌شود كه گفته‌هاي افرادي كه در لايه‌هاي زيرين‌ جامعه وجود داشته‌اند با غفلت مواجه شوند.

نويسنده كتاب «حنجره عاشق» كمبود آثار پژوهشي درباره خيانت‌هاي خاندان پهلوي را يكي از خلاءهاي موجود در ثبت تاريخ انقلاب خواند و اضافه كرد: بيشتر خاطرات چاپ شده از خاندان پهلوي يا خود نوشتند يا توسط كساني كه ميانه‌اي با كليت نظام جمهوري اسلامي ايران ندارند، نوشته‌ شده‌اند. اطلاعات دقيق‌تر و واقع‌ بينانه‌ را مي‌توان از افرادي كه هنوز زنده‌اند جمع آوري كرد.

نعلبندي، نبود نهاد‌هاي خصوصي براي انتشار كتاب در حوزه خاطرات انقلاب را يكي ديگر از معايب اين حوزه خواند و گفت: متاسفانه ديدگاه غلطي در جامعه نسبت به ناشران خصوصي وجود دارد كه اگر آن‌ها كتاب‌هايي را با اين مضامين چاپ كنند سنديت كمتري دارند در حالي كه اين ناشران مي‌توانند ضعف ناشران ديگر را كه گاهي بخشي از مطالب خاطرات بسته به نوع و سليقه آن‌ها حذف مي‌شود، جبران كنند. 

وي در پايان افزود: از ميان رفتن اين چالش‌ها در نگارش تاريخ انقلاب اسلامي نيازمند نگاهي تخصصي و پژوهشي است كه اگر براي آن برنامه‌ريزي دقيقي صورت بگيرد بسياري از خلاء‌هاي موجود از ميان مي‌روند.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.