شماره 84    |    15 شهريور 1391

   


تسلیت

با خبر شدیم مادر بزرگوار همکار ارجمند، جناب آقای محمد مهدی موسی خان پس از تحمل یک بیماری سخت و طولانی دار فانی را وداع گفته اند. همکاران سایت و هفته نامه تاریخ شفاهی ایران این اندوه جانکاه را به ایشان و دیگر فرزندان، بازماندگان و بستگان آن شادروان تسلیت گفته و برایشان آرزوی صبر و سلامتی داریم. امید آنکه روح آن مادر فداکار در جوار حق آرام گیرد.


ترجمه کتاب «پایي كه جاماند» به زبان‌های عربی و انگلیسی

مقام معظم رهبري پس از مطالعه كتاب «پایي كه جا ماند» در تقریظی بر این اثر بر ترجمه سلیس اين كتاب به زبان‌هاي عربي و انگليسي تاكيد كرده‌اند. به گفته كارشناس روابط عمومي ناشر کتاب، چاپ بيست‌و‌دوم «پایي كه جا ماند» آماده انتشار است و ترجمه آن به زبان‌هاي عربي و انگليسي در دستور كار قرار گرفته است.


پایه اقدام رژیم پهلوی در 17 شهریور 57، وحشی گری و قلع و قمع مردم بود

قیام 17 شهریور سال 1357 به عنوان یک عامل شتاب‏زا در جریان پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و اگر این واقعه رخ نمی‏داد، امکان داشت جریان پیروزی انقلاب با شیب ملایمتری پیش برود. کتاب «تاریخ شفاهی قیام 17 شهریور 1357» اثری تحلیلی و توصیفی درباره این واقعه خونین است. به مناسبت سی و چهارمین سالروز جمعه سیاه واقعه خونین قیام 17 شهریور و کشتار مردم در میدان شهدا، با محمد طحان، نویسنده اثردرباره نحوه شکل گیری این قیام و جایگاه استفاده از روش تاریخ شفاهی در تدوین و گردآوری آثار مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی گفتگویی داشتیم که در ادامه آمده است:


سرگذشت رادیو، مبنایی برای تدوین تاریخ شفاهی صدا

گرچه پیشینه‏ی استفاده از رادیو ماشین ضبط صوت به اوایل دوران پهلوی یعنی دهه 1300 خورشیدی باز می‏گردد اما نخستین مرتبه میرزا عبدالحسین‏خان دیبا امتیاز تأسیس مرکز انتشار اخبار و اصوات را به وسیله دستگاه بی‏سیم از طرف وزارت فواید عامه دریافت کرد گرچه این امتیاز هیچگاه عملی نگردید.(1) «مقدمات ایجاد مراکز رادیو در 1316 فراهم شد ولی قبل از سال 1313 یکی از آسوری‏های ایرانی مقیم آمریکا به نام جیمس قهرمانیان به شاه پیشنهاد کرده بود که رادیو در ایران تأسیس شود. نخستین دستگاه‏های این مرکز را طوری در نظر گرفتند که هم برای پخش مطالب رادیو قابل استفاده باشد و هم جهت مخابرات تلگرافی و تلفنی. دستگاه پخش صدا در روز 15 ربیع الاول 1359(4 اردیبهشت 1319) افتتاح شد.»(2)


مصاحبه‏گر باید همان تدوینگر اثر باشد

در شماره پیش به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان، بخشی از خاطرات علی اصغر رباط‏جزی، آزاده و جانباز دورن دفاع مقدس را خواندید. در این شماره گفتگویی با جواد کامور بخشایش، تدوینگر خاطرات رباط‏جزی، و در حضور خود راوی صورت گرفته که می‏خوانیم. آقای رباط‏جزی نیز گاه در این گفتگو شرکت جسته است. در خاطرات رباط‏جزی لایه جدیدی از دوران اسارت مطرح شده، وی به واسطه سابقه شغلی که داشته است، به نوعی معلم عقیدتی آزادگان محسوب می‏شده است. تسلط بر قرآن و نهج‏البلاغه و حضور در مساجد در دوران قبل از اسارت باعث شد تا با ایفای همان نقش معلمی در دوران اسارت مباحث عقیدتی را به اسرای ایرانی در اردوگاه تدریس کند. یکی از ویژگی‏های شاخص خاطرات وی در دوران اسارت نیز همین فعالیت‏های فرهنگی و عقیدتی در اردوگاه‏ها بود.


6410 روز اسارت

كتاب «6410»، خاطرات امير خلبان حسین لشکری از دوران اسارتش است. این کتاب در قطع وزيري و 212 صفحه، با شمارگان 3000 نسخه و بهاي 17000 ريال،‌ سال 1383 توسط مديريت انتشارات معاونت فرهنگي سازمان عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران، منتشر شده است. امير خلبان حسين لشكري، در نهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس (24 آبان 1384)، به پاس روایت خاطراتش در كتاب «6410»، رتبه نخست گروه «خاطرات خودنوشت» را از آن خود كرد.


حضور 4ماهه امام‌خمینی(ره) در فرانسه موضوع پژوهش جدید دفتر تاریخ شفاهی

رئیس دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی از تازه‌ترین پروژه این دفتر با موضوع حضور 4 ماهه حضرت امام در نوفل لوشاتو و اتفاقات پیرامونی آن خبرداد. حجت‌الاسلام سعید فخرزاده رئیس دفتر تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره تهیه پژوهشی درباره امام خمینی(ره) اظهار داشت: پرژه‌ای تحقیقی با موضوع نوفل لوشاتو در دست دارم که در واقع بیان کننده حضور 4 ماهه حضرت امام خمینی در این شهر است که از زوایای مختلف موضوع را بررسی و اطلاعاتی پیرامون آن جمع‌آوری می‌کنیم.


«اوخشامالار» با موضوع دفاع‌مقدس رونمايي شد

به گزارش خبرنگار ايسنا،ذكی‌الله خوشبخت،مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان اردبيل در مراسم رونمایی از اين مجموعه گفت: اين مجموعه‌ حاوي تاريخ و فرهنگ شفاهي ارزشمند از سوگنامه‌های مادران شهيد آذربايجان و سوگنامه‌های عاشورايی آذربايجان است. وی «اوخشامالار» را مجموعه غنی از فرهنگ شفاهی زنان آذری دانست ...


باید فاصله جمع‌آوری و انتشار حداقل باشد

مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس استان گيلان گفت: امسال بنا داریم چند جلد کتاب تاریخ شفاهی استان را منتشر کنیم. به گزارش سرويس فرهنگ حماسه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سرهنگ رسول جلايي در گفت‌‌وگويي با بيان مطلب فوق افزود: در بحث جمع‌آوري تاريخ شفاهي باید کارگاه‌های آموزشی را رونق داده و تقويت كنيم چون نگاه‌مان‌ انجام مصاحبه توسط تدوين‌كنندگان قوي در اين بحث است.


روزشمار تسخير لانه جاسوسي منتشر شد

کتاب «روز خدا» روزشمار تسخير لانه جاسوسي(سفارت) آمریکا در 13 آبان سال 1358 را بر اساس خاطرات سيدمحمدهاشم پوريزدان پرست از دانشجويان مسلمان خط امام (ره) در بر دارد. اين اثر به تازگي از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شده است. به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،‌ «روز خدا: علل و خاطرات نخستين روز‌هاي تسخير لانه جاسوسي» توسط حسین نصرالله زنجانی تدوین شده و براي تكميل مطالب، اسناد و مدارك مرتبط با حوادث به صورت پاورقي آمده‌اند.


پزشكان كله قندی

روزگاری طبابت و داروسازی بهم نزدیك و درهم تنیده بود و طبیب یا به اصطلاح عوام حكیم هم بیماران را درمان می‏کرد و هم داروهای ایشان را تجویز می کرد؛ داروهایی متشکل از مواد گیاهی و كانی مختلف و یا بعضی فراورده‌های حیوانی كه همراه با پاره‌ای اعمال دیگر همچون حجامت، زالو انداختن، بادكش كردن، به عنوان جزیی از كار طبابت و درمان بیماران به کار گرفته می شدند.


تاریخ‌ شفاهی جنبش دانشجویی مسلمان

جنبش دانشجویی در ایران قدمتی به اندازه عمر دانشگاه و نهاد آموزش عالی دارد و نتیجه‌ی واكنش دانشجویان به مشكلات جامعه و بازتاب دغدغه‌های آنان در قبال حل معضلات است. از آنجایی كه دانشجویان به‌عنوان قشر تحصیل‌كرده و فرهیخته جامعه به مناسبات اقتصادی، سیاسی ـ اجتماعی حاكم بر جامعه حساس‌اند و به علت قرار گرفتن در دوران جوانی و اقتضائات این دوره، آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی از مشخصه‌های ویژه این جنبش شده است كه در طول تاریخچه نسبتاً طولانی این جنبش همواره مطرح است.


خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین حسین آقاعلیخانی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین آقاعلیخانی در سال 1323 متولد شد و بعد از تحصیلات ابتدایی به حوزه‌ی علمیه‌ی قزوین رفت و به تزكیه‌ی نفس و تعلیم علوم دینی پرداخت. وی در قزوین به همراه استادان بزرگ آن حوزه، از جمله حضرت آیت‌الله سیدابوالحسن رفیعی قزوینی به تبلیغ و روشنگری پیرامون اهداف نهضت امام‌خمینی همت گماشت.


خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین محمد افشاری

تبیین و تدوین تاریخ انقلاب اسلامی و روشن ساختن علل و عوامل چرایی و چگونگی این نهضت عظیم اسلامی، از اهداف مهم مركز اسناد انقلاب اسلامی است. در مسیر دستیابی به این هدف و بررسی این علل و عوامل، همواره به شخصیت‌های تأثیرگذاری در حوزه‌ی اندیشه و عمل برمی‌خوریم كه در كنار امام حضور داشته و نقش ایفا كرده‌اند.


راهنمای تاریخ شفاهی نیروی زمینی آمریکا(3)

مورخ پیش از مصاحبه باید از همراه داشتن تمام وسایل و تجهیزات مورد نیاز و سالم بودن آنها اطمینان یابد و طرز کار با هر یک را کاملاً یاد گرفته باشد تا در هنگام شروع مصاحبه به مشکلی برنخورد. اقلامی که مصاحبه‌گر برای انجام مصاحبه نیاز دارد بدین شرح است: ضبط صوت (مکانیکی یا دیجیتالی) به همراه میکروفون و سیم‌های رابط؛ آداپتور و سیم سیار؛ باتری؛ نوار صوتی یا دستگاه‌های حافظه‌دار؛ کاغذ و قلم؛ فهرست سؤالات؛ موافقت‌نامه دسترسی؛ و هر گونه اسناد مکمل مانند نقشه یا عکس. بهتر است مصاحبه را به طور همزمان با دو دستگاه ضبط کنید تا در صورتی که احیاناً یکی از دستگاه‌ها دچار اشکال فنی شد، دستگاه دیگر به کار خود ادامه دهد و در مصاحبه وقفه‌ای ایجاد نشود.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 


 

برگزاری سلسله نشست‌هاي «گفتمان جنگ و دفاع مقدس» از سوی پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي از سه‌شنبه 14 شهريور 1391 آغاز شد. در نشست اول با عنوان «نشانه شناسي جنگ» دكتر مسعود كوثري درباره  شناسايي نشانگان كلامي– ديداري در نشانه شناسي جنگ، دكتر فرهاد ساساني درباره چيستي نشانه شناسي با تاكيد بر نشانه شناسي جنگ و دكتر مصطفي مهرآيين درباره‌ نشانه و فرهنگ با تمركز بر پيوند اين دو در جنگ سخن گفتند.




 

خـاطـرات احمـد احمـد (۱)
به کوشش: محسن کاظمی
انتشارات سوره مهر
دفتر ادبيات انقلاب اسلامى


اشاره
انقلاب اسلامى ايران مرهون مجاهدتها و تلاشهاى انسانهاى بى‏شمارى است كه سكوت شامگاهى را با خروش و بانگ ظلم‏ستيز خود شكستند و با خون خود، خواب مستانه را از چشمان نظام شاهنشاهى ربودند.
اين كتاب نقل وقايع و خاطراتى آشنا و غريب است از كسانى كه به دنبال نور رفتند و براى آن بهايى سنگين پرداختند. و نيز صحبت از كسانى است كه در مه گرفتار آمدند و به بيراهه رفتند و سر به سراب گذاشتند.
روايت حاضر، خاطراتى تلخ و شيرين از آقاى «احمد احمد» است كه بيش از هفتاد ساعت مصاحبه كرد و بيش از دو سال رفت و آمدهاى وقت و بى‏وقت و تماسهاى مكرر و گاه و بى‏گاه ما را تحمل كرد و به پرسشهاى روا و نارواى ما پاسخ گفت.
براى احمد در سن پيرى دشوار بود با رجوع به بايگانى ذهن خود خاطرات چهل سال پيش را بازگو كند.اما با صرف وقت، بحث و گفت‏وگوهاى فراوان و مراجعه به برخى كتب تاريخى و دوستان، اين راه هموار شد. او بارها اذعان مى‏كرد كه مصاحبه‏ها برايش صحنه‏هاى بازجويى گذشته را تداعى مى‏كند. چه سخت و طولانى بود ساعت اول مصاحبه و يافتن راهى به انبان ذهن احمد! نمى‏دانيم عرقى كه بر پيشانى وى نشسته بود از گرماى تابستان سال 76 بود يا از اكراهى كه در بازگو كردن خاطراتش داشت؟

مقدمه چاپ دهم
هفت سال پيش وقتى چاپ اول اين كتاب منتشر و به جامعه عرضه شد؛ انتشارات خاطرات مبارزان سياسى رژيم پهلوى، گسترده و ژرفاى امروزى را نداشت. چنان‏كه در سايت اينترنتى «مركز اسناد انقلاب اسلامى» در معرفى كتاب (دست‏نوشته‏هاى) حسين احمدى روحانى نوشته شده است: «انتشار خاطرات احمد احمد دريچه تازه‏اى به روى تحقيقات مربوط به سازمان مجاهدين خلق گشود»، و به عبارتى ديگر رهيافتى نو در رسيدن به برشهايى از وقايع تاريخى و شناخت جريانهاى سياسى دهه 1340 و 1350 ايجاد كرد. از آن پس خاطرات محسن نجات حسينى، لطف‏الله ميثمى، سيدكاظم موسوى بجنوردى، مرضيه دباغ، طاهره سجادى، عزت شاهى و... منتشر شد. دامنه تحقيقات درباره سازمان به قدرى وسعت يافت كه مؤسسه مطالعات و پژوهشهاى سياسى كتاب سه جلدى سازمان مجاهدين خلق را روانه بازار كرد و حتى كوس فرجام آن را نيز به صدا درآورد.
در چنين فضايى كتاب خاطرات احمد احمد جايگاه ويژه‏اى دارد و هنوز دست به دست مى‏گردد و مخاطبين بسيارى را به دنبال خود مى‏كشد. اين ادعا از نقدها و نامه‏هاى رسيده و منتشر شده در مطبوعات، برگزارى جلسات نقد و بررسى و مسابقه‏ها و نيز حجم زياد جملات مخاطبين در سايتها و وبلاگهاى اينترنتى قابل اثبات است.
طى سالهايى كه از انتشار خاطرات احمد مى‏گذرد شاهد درخواستهاى بسيارى از سوى مردم بودم و هستم كه مى‏خواستند و مى‏خواهند قهرمان كتاب را از نزديك ملاقات كنند. احمد نيز تا جاى ممكن آنها را در منزل ميزبان بود و يا تا چندى پيش كه به كمك عصا و چوب زيربغل به سختى پاى رفتن داشت در نشستها و برنامه‏هاى آنها در مراكز دانشگاهى و فرهنگى در تهران و شهرستانها حضور مى‏يافت. در تمامى اين مدت احمد روز را بدون تماس تلفن و يا ملاقات حضورى در بيان خاطراتش نگذرانده است. نامه‏هاى بسيارى كه در استقبال از اين كتاب نوشته شده در آرشيو «واحد تاريخ شفاهى دفتر ادبيات انقلاب اسلامى» موجود است.
خشنودى و اقبال جامعه ايرانى از كتاب خاطرات احمد احمد نقطه مقابلى نيز داشت و آن ناراحتى و عصبانيت مخالفين نظام جمهورى اسلامى بويژه سازمان مجاهدين خلق بود كه حملات بسيارى به آن كردند، و كسى چون نادره افشارى، از اعضاى سابق شوراى ملى مقاومت در نوشته پرخاشگرانه تندى با عنوان «آن خودسوزى دلسوزى ملى!!» در اينترنت منتشر كرد و هادى شمس حائرى، عضو بريده از سازمان مجاهدين در سالهاى اخير، نقدى ناراحت، مفصل و طولانى نگاشت.
همچنين اين كتاب دست‏مايه‏اى شد براى هنرمندان، چنان‏كه در بهمن 1385 دو قسمت از مجموعه مستند «زيادهاى خاموش» به زندگى و مبارزات احمد اختصاص يافت.
از زيباترين و جذاب‏ترين تبعات انتشار كتاب، نشانى يافتن از دوستان و هم‏رزمان قديمى بود. كسانى كه ساليان سال دست روزگار آنها را از هم دور كرده بود. كسى چون دكتر يونس محمدى يا همان قهرمان پرتاب نيزه‏اى كه قهرمان تحمل شكنجه نيز بود و احمد با نقل خاطره‏اى زيبا از او، اسمش را به ياد نمى‏آورد و در چاپهاى قبلى نيز نام و نشان و اطلاعى از وى پانوشت نشد. ولى امروز از او در اين كتاب نشان بسيار است.
هنگامى كه براى اولين‏بار در سال 1379 اين كتاب در دست خوانندگان قرار گرفت، هيچ‏گاه تصور نمى‏كردم كه چنين بازتابهايى را در پى داشته باشد. پاره‏اى از نامه‏هاى رسيده را در چاپ سوم به كتاب افزودم و از انتشار بازتابهاى بعدى به سه دليل باززدم؛ يك اينكه حجم كتاب اجازه چنين كارى را نمى‏داد. دوم، نامه‏هاى بعدى هم جنس افزوده‏هاى قبلى بود و آخر اينكه از غلبه حاشيه بر متن ابا داشتم.
وقتى قرار شد براى چاپ دهم، كتاب را دوباره ويرايش كنم، در ابتدا متأثر از شرايط و فضاى زمانه تصميم گرفتم كه نثر آن را تغيير دهم تا شايد بهتر و نياز بيشترى از مخاطبين را پاسخ بگويم. ده صفحه‏اى پيش نرفته بودم كه انديشيدم و از خود پرسيدم چه ضرورتى دارد كه نثر و ادبيات خاطرات را تغيير دهم. اين كتاب، زاده شرايط و فضاى دهه 1370 است و براى شناختن آن فضا و شرايط، حفظ نثر به روال قبل لازم است، گرچه بسيارى از الفاظ و ادبيات پاره‏اى از جملات، امروز به مذاقم خوش نمى‏آيد؛ اما اين امر دليلى بر مخدوش كردن نشانه‏هاى آن زمان نمى‏شود، پس تمام آن صفحات را پاره كرده دور ريختم و به نثر قبلى بسنده كردم. اما غلطهاى تايپى و برخى اشتباهات محتوايى در پاورقيها را مانند مناصب نظامى سرتيپ طاهرى و يا نام حسينى شكنجه‏گر را اصلاح كردم و يافته‏هاى جديد سرگذشت آن قهرمان پرتاب نيزه را به پاورقى كتاب افزودم.

دى 1386
محسن كاظمى
mkazemi69@yahoo.com

اولين آموزه ‏ها

تولد و خانواده
در يكى از روزهاى فصل بهار سال 1318، در روستايى به نام ايرين نزديك اسلام شهر در استان تهران و در خانواده‏اى مذهبى به دنيا آمدم. من سومين فرزند خانواده بودم. در دامان مادرى پرمهر و مؤمن به نام طوبى حاجى تهرانى تربيت شدم. در سايه پدرم حسين احمد كه مردى زحمتكش، ساده و بود پرورش يافته و بزرگ شدم.




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.