شماره 201    |    2 ارديبهشت 1394

   


رونمایی از «انقلاب و دیپلماسی، خاطرات سیدمحمد صدر»

مراسم رونمایی از انقلاب و دیپلماسی، خاطرات سيد محمد صدر به همت انتشارات سوره مهر، در تاریخ 31/1/1394 در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد. مراسم در ساعت 16:15 با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی ایران آغاز شد. سپس مجری برنامه آقای حسن سلطانی، از گویندگان قدیمی و با سابقه تلویزیون، ضمن سلام و خوش آمدگویی، پاره ای از خاطرات سیدمحمد صدر را بازگو کرد. سپس از آقای هدایت الله بهبودی رییس دفتر ادبیات انقلاب اسلامی تقاضا کرد که پشت تریبون قرار بگیرند. آقای بهبودی در چند جمله بسیار کوتاه، مقدم مهمانان و جمعیت حاضر در مراسم رونمایی را گرامی داشت و خرسندی خود را از برپایی مراسم رونمایی در حضور اصحاب سیاست اعلام کرد.


نشست تخصصي تاريخ محلي در ايران با تأكيد بر محلي نگاري در قوچان

روز يكشنبه 30 فروردين ماه 1394به همت «انجمن ايراني تاريخ، شعبه خراسان رضوي» و مشارکت شهرداری و شورای شهر قوچان و دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، نشست تخصصی تاریخ محلی ایران با تأکید بر محلی نگاری در قوچان با حضور تعدادی از پژوهشگران، اساتید دانشگاه و مسئولان شهر قوچان در تالار شادروان دكتر احمد علي رجايي بخارايي برگزار شد.


«تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» منتشر شد

کتاب مجموعه مقالات نشست نهم تاریخ شفاهی با عنوان «تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» به چاپ رسید. نُهمین نشست تخصصی و کارگاهِ آموزشیِ «انجمن تاریخ شفاهی ایران» به درخواست «مرکز اسناد ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران» و با همکاری و حضور گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، حوزه‌ی هنری، سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران، موزه ومرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، سازمان کتابخانه‌ها ـ موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی در تاریخ 17 اسفندماه 1392 در مرکز فرهنگی سیدالشهدا (ع) بنیاد شهید با عنوان «تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» برگزار شد.


خاطرات فاطمه پاكروان

تاریخ معاصر ایران به ویژه تاریخ خاندان پهلوی، مملو از حوادث گوناگون با درجه اهمیت متفاوت است. صرف نظر از تحلیل‌ها و بررسی‌های موجود تاریخی، وقایع دوران پهلوی همانند بسیاری از مقاطع دور و نزدیک، دارای وجوه آشکار و وجوه پنهان است. وجوه آشکار این دوران را می‌توان در خلال وقایع و تحولات گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشاهده و پیگیری کرد. در حالی که اطلاع از وجوه پنهان نیازمند گذر زمان، شناخت دیدگاههای گوناگون و بررسی اسناد و مدارک تاریخی است که به مرور ایام آشکار می‌شوند.


تئوری‌پردازی در تاریخ شفاهی ایران؛ از امکان تا ضرورت

حسن آبادی شکل‌گیری تاریخ شفاهی در ایران بیشتر از آنکه مبتنی بر ضرورت و برنامه‌ریزی باشد، متکی به نیاز بوده است و همین امر باعث شده تا استفاده از روش آزمون و خطا در آن رایج باشد. دولتی بودن و نگاه سلیقه‌ای به تاریخ شفاهی که برای حیات خود نیاز مستقیم به بودجه‌های دولتی دارد، زمینه‌ی عدم دسترس‌پذیری برای نقدهای عالمانه درباره‌ی روش و محتوا را فراهم کرده است.


نوزدهمین نشست تاریخ شفاهی کتاب

مهدی نودهی راد، مدیر کتابفروشی فردوسی تجریش، در نوزدهمین نشست تاریخ شفاهی کتاب با بیان خاطراتی از شکل‌گیری کتابفروشی فردوسی و فعالیت‌های پدر در این عرصه، از چگونگی حفظ این کتابفروشی با همه مشکلات و هزینه‌های پیش رو سخن گفت. سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی کتاب به همت مرکز کتاب پژوهی موسسه خانه کتاب دوشنبه هر هفته با دبیری نصرالله حدادی در سرای اهل قلم برگزار می‌شود و هر هفته به تاریخچه فعالیت‌های یکی از ناشران یا کتابفروشان با سابقه و قدیمی در طول سال‌های متمادی و قدردانی از مدیر آن انتشارات اختصاص دارد.


خاستگاه راوی گری جنگ ایران و عراق - بخش اول

محمد درودیان؛ روایت جدید از جنگ یادداشت درباره سخنرانی برادر عزیزم گلعلی بابایی درباره روایتگری جنگ و نظراتی که درباره عنوان شد، با ارج نهادن به زحمات برادر عزیز جناب آقای قدمی، بیش از هر چیز ناظر بر ضرورت و تأکید بر بازتعریف مفهوم راوی است. با این توضیح، منظور از راوی، روایت و روایت گری چیست؟ فرض بر این است که مفاهیم، کارکرد دارند و به همین دلیل شکل می گیرند، صیقل می خورند و تغییر می کنند. بنابراین در این یادداشت، خاستگاه اولیه راوی گری و کارکردهای مفهومی آن در سه دهه گذشته، توضیح داده خواهد شد. هدف اصلی در این یادداشت، مصادره مفهوم «راوی- روایت» و یا محدود کردن آن به اشخاص یا نهادها و سازمانهای خاص نیست، بلکه کمک به فهم بهتر و بحث در این باره است.


گفت وگو با مسئول پروژه تاریخ شفاهی عصر پهلوی دوم ؛

اینکه بروی با سپهبدی که اموالش را مصادره کرده‌اند، فالوده بخوری مشکوک است چه برسد به اینکه با او دربارۀ گذشته تاریخی‌اش صحبت کنی/ دکتر نصر در ابتدا گفته بودند که کتاب را بعد از مرگ ایشان منتشر کنیم. اما بعد حاضر شدند که در زمان حیاتشان چاپ شود. هر موقع ایشان رسما نارضایتی خود را منتشر کردند ما هم متقابلاً سند کتبی موافقت ایشان را منتشر می‌کنیم.


جوشش درونی شهید آوینی سفارشی نبود

در این قسمت از «هفت» مریم امینی به واکاوی شخصیت شهید آوینی و دیدگاه‌های او پرداخت و فهیم و دوران دیگر مهمانان این برنامه بودند که به بررسی و تحلیل فیلم «استراحت مطلق» اثر عبدالرضا کاهانی پرداختند. محمود گبرلو تهیه‌کننده و مجری برنامه «هفت» در دقایق ابتدایی برنامه ضمن آرزوی موفقیت برای اهالی سینمای ایران، گفت: اهالی سینما با مشقت بسیار زیادی یک فیلم سینمایی را تولید می‌کنند و بهتر است فضا به گونه‌ای ایجاد شود که بینندگان و علاقمندان به هنر و هنرمندان بتوانند در پشت صحنه فیلم‌ها از نزدیک شاهد زحمات اهالی سینما باشند.


١٢ خاطره سياسي مهم كه بازتاب هاي متفاوتي يافتند

محسن هاشمي رفسنجاني، مديرمسوول دفتر نشر معارف انقلاب (ناشر كتاب كارنامه و خاطرات هاشمي رفسنجاني): گفته شده است كه آقاي هاشمي با مبهم نويسي خاطرات، سعي مي كند نقش محوري خود را به عنوان راوي و حق تفسير در انحصار خود نگه دارد. همگان مي دانند كه انتشار خاطرات سياستمداران در زمان حيات در كشور ما اقدامي غيرمعمول بوده است. آيت الله هاشمي رفسنجاني از معدود سياستمداراني است كه توانسته با وجود موقعيت بالاي سياسي و مشغله فراوان خود، فرصتي براي نگارش خاطرات روزانه خود اختصاص دهد.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 


 

◄ سازمان ارتباطات اسلامي، آماده انجام مصاحبه تاريخ شفاهي در سراسر جهان
◄ رونمایی از طرح جامع تاریخ شفاهی خوزستان
◄ برگزاری دومین دوره آموزشی تاریخ شفاهی در آذربایجان شرقی
◄ تاريخ شفاهي نيازمند اعتبار و جايگاه علمي است
◄ برپایی نهمین کارگاه تاریخ شفاهی در اصفهان
◄ لرستان، میزبان نشست یک روزه تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس
◄ انتشار نسخه الکترونیک کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر»
◄ افرادی که کمتر حاضر می‌شوند خاطرات خود را بازگو کنند
◄ دویست و پنجاه و ششمین شب خاطره



نظریه تاریخ شفاهی-۳۸
نویسنده: لین آبرامز
Lynn Abrams
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی


 کاربرد
برخوردهای بیناذهنی در مصاحبه

این احتمال وجود دارد که پژوهشگر حتی پیش از برگزاری مصاحبه، رگه‌هایی از «خود»ِ ذهنی‌اش را به مصاحبه‌شوندة احتمالی نشان دهد که قطعاً در شکل‌گیری تصور مصاحبه‌شونده از مصاحبه‌گر و نحوة ساخت یا اجرای داستان او مؤثر خواهد بود. فرقی نمی‌کند که ما دانشگاهی باشیم یا فردی از تشکل‌های مردمی، زیرا پاسخگوی ما مطابق با موضع ذهنی‌اش وجوه ملموس و مشهود رفتار ما را «می‌خوانَد» و تفسیر می‌کند. مثلاً دعوت‌نامه‌ای که روی کاغذ سربرگ‌دار دانشگاه برای مصاحبه‌شوندة احتمالی ارسال می‌شود ممکن است در ذهن او به عنوان نشانة اعتبار، مشروعیت رسمی یا شاید فاصلة سطح سواد بین او و مصاحبه‌گر تعبیر شود. در جلسة مصاحبه طبیعتاً جنیست، نژاد، لهجه، سن و سال، ظاهر، جایگاه اجتماعی و باورهای طرفین نیز در تعیین شکل و شمایل رابطة آنها مؤثر است اما نه به نحوی که قابل اندازه‌گیری یا ارزیابی در قالب اعداد و ارقام باشد و مسلماً اهمیتش در طول مصاحبه دچار نوسان می‌شود. بعضی از نشانه‌هایی که ما دربارة خودمان به دیگران می‌دهیم آگاهانه و عمدی است (مثلاً نوع پوشش). اما نشانه‌هایی هم از ما منتشر می‌شود که ناخودآگاه بوده و تعمدی در نمایش آنها نداریم. هر دو طرف به خوبی نشانه‌های عینی را می‌خوانند؛ نوع لباس، لهجه، طرز رفتار و زبان بدن در واقع علائمی هستند که هر دو طرف تفسیر خاص خود را از آنها می‌کنند. گاهی‌اوقات پاسخگویان با مقدماتی که از قبل چیده‌اند (یا حتی بدون چنین مقدماتی) نگرش خود را دربارة مصاحبه‌گر و فرایند مصاحبه به نحوی به زبان آورده یا منعکس می‌کنند. بسیار دیده شده است که مصاحبه‌شوندگان چیزهایی را تدارک می‌بینند (مثلاً تهیه غذا و نوشیدنی)؛ و به قول سامرفیلد با آوردن عکس‌های خانوادگی و یادگاری‌های شخصی یا فهرست‌بندی مطالب مورد نظرشان، «برای بیان خاطرات‌شان یک چارچوب طراحی کرده‌اند».(1) در چنین مواقعی مصاحبه‌شوندگان «خود»ِ خود را برای نمایش و ضبط شدن آماده کرده‌اند.
هر چقدر هم مقدمات از قبل محکم شده باشد، باز هم مصاحبه‌گران قادر نیستند تصور مصاحبه‌شونده از خود را آنطور که دلخواه‌شان است شکل دهند. مگدا میکیلسونز(2)  با جمعی از زنان بلغاری دربارة اوضاع زندگی‌شان قبل و بعد از تحولات سیاسی دهه 1980 و 1990 مصاحبه‌هایی انجام داد که برایش تجربه ناراحت‌کننده‌ای را رقم زد. وی متوجه شد که تقریباً همه زنان به او به دیدة یک زن فمینیست لیبرال‌اندیش غربی می‌نگرند، به عبارتی دوست داشتند داشته‌های او را داشته باشند، اما نمی‌توانستند؛ این مصاحبه‌گر در ذهن و خیال آنان تجسم یک زن موفق، ثروتمند و تحصیل‌کرده‌ای بود که صعود به جایگاه او را برای خود دست‌نیافتنی می‌دیدند. میکیلسون در این باره می‌نویسد:
«اصلاً نمی‌شد بین فمینیسم آنان و فمینیسم من هیچ زمینه مشترکی پیدا کرد. یک بار بین راه صوفیه و پلودیف گم شدم. در تلقی آنان امکان نداشت یک زن غربی با مشکل مواجه شود. پس حال که من مشکلی در زندگی‌ام ندارم، از داستان هم خبری نیست ... تصوری که از فوت و فن یک مصاحبة گفتگومحور داشتم در این ماجرا کاملاً فرو ریخت.»(3) 




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.