شماره 197    |    13 اسفند 1393

   


برگزاری کارگاه تاریخ شفاهی با محوریت تاریخ محلی

چهارشنبه 21 بهمن ماه 1393 کارگاه تاریخ شفاهی و تاریخ محلی در محل اتاق آموزش سازمان کتابخانه‏ها، موزه‏ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با حضور شماری از کارشناسان مصاحبه در مشهد برگزار شد. مدرس این کارگاه دکتر ابوالفضل حسن‏آبادی مدیر اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی بود. کارگاه تاریخ شفاهی با دو هدف اصلی و کلی برگزار شد. آنچه در چند سال گذشته در حوزه تاریخ شفاهی و تاریخ محلی انجام شد و دوم مسائل و مشکلات حاشیه‏ای که مصاحبه‏کنندگان در شهرستان‏ها با آن مرتبط هستند. همچنین تبیین مرز بین تاریخ شفاهی و تاریخ محلی و سنت‏های شفاهی مورد نظر بود.


خاطرات جنجال برانگیز رئیس جمهوری سابق کره جنوبی

لی میونگ باک رئیس جمهموری سابق کره جنوبی در کتاب خاطرات خود با عنوان «دوران رئیس جمهور»(3) که اخیراً در این کشور انتشار یافته است، اعلام کرد کره شمالی سال 2009 در ازای برگزاری اجلاس با سئول، ده میلیارد دلار و حدود یک میلیون تن کمک‌های غذایی از این کشور درخواست کرده بود. به نوشته «لی» کره شمالی در سال 2009 میلادی به عنوان پیش شرطی برای برگزاری نشست در سطح سران با کره جنوبی، 10 میلیارد دلار پول نقد و 500 هزار تن مواد غذایی درخواست کرده بود، اما وی به این کار مبادرت نکرده است.


نشست بررسی مجموعه «برنامه تاريخ شفاهی و تصويری ايران معاصر»

حسین دهباشی در نشست نقد و بررسی مجموعه «برنامه تاريخ شفاهی و تصويری ايران معاصر» گفت که صدا و سیما با کار غیرمتعهدانه واحد مرکزی خبر در پخش گزینشی بخش‌هایی از گفت‌وگوهای انجام شده با مسئولان رژیم سابق در قالب «برنامه تاريخ شفاهی و تصويری ايران معاصر»، آبروی کتابخانه ملی و موسسه تاریخ شفاهی را برد و ما به همین دلیل از این سازمان شکایت کرده‌ایم. دهباشی همچنین خود را متعلق به نسلی خواند که انبوهی سوال دارند و پروژه تاریخ شفاهی را برای یافتن پاسخی به این پرسش‌ها شروع کرده است.


پانزدهمین نشست تاریخ شفاهی کتاب

پانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های «تاریخ شفاهی کتاب» که هر هفته دوشنبه‌ها به همت «مرکز کتاب‌پژوهی» موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود، دوشنبه 11 اسفندماه، به گپ و گفت با پرویز علی‌بیک، یکی از مدیران انتشارات مروارید اختصاص داشت. در این جلسه علاوه بر مدیر انتشارات مروارید، امیر علی‌بیک پسر پرویز علی‌بیک نیز حضور داشت. دبیری این سلسله نشست‌ها که به صورت پرسش و پاسخ برگزار می‌شود به روال جلسه‌های گذشته، به عهده نصرالله حدادی بود که متن پرسش‌های حدادی و پاسخ‌های علی‌بیک را در ادامه می‌خوانید.


آخرین مهلت ارسال آثار به مرکز پژوهش تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا

آخرین مهلت ارسال آثار به مرکز پژوهش تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا برای انجمن تابستان ۲۰۱۵، بیستم فوریه است. مرکز پژوهش تاریخ شفاهی و مرکز میان‌رشته‌ای برای نظریه‌های نوآورانه و امپیریک(1)INCITEدر دانشگاه کلمبیا برگزار می‌کند: انجمن تابستان ۲۰۱۵- روایت بهداشت و سلامت جمعیت: تاریخ شفاهی، نابرابری و تغییر اجتماعی: اولویت با مقالاتی است که تا ۲۸ فوریه (۹اسفند۱۳۹۳) ارسال شده باشند. فقط به درخواست‌هایی که تا تاریخ ۱۵ آوریل (۲۶فروردین۱۳۹۴) ارسال شوند، ترتیب اثر داده خواهد شد. هزینة شرکت در این انجمن، ۲۲۰۰ دلار و کمک‌هزینة پژوهش نیز موجود است.


دست پنهان سیا در گروه‏های دموکراسی

خانه آزاديFreedom House و موقوفه ملي براي دموکراسيNational Endowment for Democracy، بر تعهد خود به آزادي‏انديشه و دموکراسي پافشاري می‏کنند، ولي بر اساس اسناد منتشر شده به وسيله کتابخانه رياست جمهوري رونالد ريگان، هر دو در عمليات تبليغاتي که سیا (سازمان اطلاعات مرکزی CIA: Central Intelligence Agency) سازماندهی در سال‏هاي دهه 1980 کرده بود، همکاري کرده‏اند.


تاريخ شفاهي يکي از سخت‏ترين روزهاي چپل هيل

بيشتر مردم موقع قدم زدن در خيابان هندرسونHenderson ، يک ديوار سيماني می‏بينند که يک نقاشي مداد روي آن وجود دارد. ولي زير اين لايه‏ها‏ي رنگي، هنوز هم فرورفتگي‏ها‏ي عميق ناشي از سوراخ گلوله روي بتن قابل تشخيص هستند. اين سوراخ‏ها‏ي گلوله تنها شواهد فيزيکي از اتفاقي هستند که از حوادث اين 26 ژانویه در 20 سال پيش باقي مانده‏اند. روزي که دانشگاه کاروليناي شمالي و مردم چپل هيلChapel Hill، دچار شوک و ناباوري شدند. در 26 ژانويه 1995، يک دانشجوي حقوق به نام وندل ويليامسون Wendell Williamson در خيابان هندرسون، در حال عبور از کنار همان ديوار سيماني، با تفنگ نيمه خودکار شروع به تيراندازي کرد.


استفاده از نرم افزار تشخیص صدا در پیاده‏سازی تاریخ شفاهی

من در کنار سامانتا اسنایدر، دانشجوی دستیار آرشیو دانشگاه ویسکانسین-مادیسون Wisconsin Madison Archives نشسته ام تا درمورد کار او صحبت کنیم. هرچند وقت یک بار، این آرشیو از دانشجویان، می خواهد برنامه های مختلف تشخیص صدا بیازمایند و سامانتا در چند ماه گذشته برنامه نرم افزاری سخن عادی دراگون Dragon Naturally Speaking را به کار گرفته است. این موضوع یک روش نوآورانه در فرآیند کار تاریخ شفاهی است بنابراین، ما بسیار هیجان زده بودیم تا بدانیم کار چگونه پیش می‏رود.


سخنی دربارة تاریخ از پایین به بالا(1)

مطلب پیش روی شما در اصل مقاله‌ای است که در تمجید از دوست، همراه و همکارم، مرحوم «جرج روده»(2) برای درج در تجلیل‌نامه(3) او در سال 1985 نوشتم که در صفحة 13 تا 28 کتاب «تاریخ از پایین: تحقیقی پیرامون اعتراضات مردمی و ایدئولوژی مردمی»(4) به کوشش فردریک کرانتس(5) و توسط دانشگاه آکسفورد به چاپ رسیده است. البته متن مذکور را نخستین بار در قالب سخنرانی در دانشگاه کانکوردیای شهر مونترال کانادا، که محل تدریس «روده» بود، ایراد کردم.


مصاحبه گام به گام با استیوجابز (۴)

اپل رشد کرد و همان نگرش را حفظ کرد. وقتی من اپل را ترک کردم. یک شرکت دو میلیارد دلاری بود. ما به لحاظ رده بندی فورچون(Fortune) در رده 300 یا این حدود بودیم. یا در رده 350. وقتی مکینتاش به بازار عرضه شد شرکتی میلیارد دلاری بودیم. بنابراین ما از هیچ به شرکتی دومیلیارد دلاری بدل شدیم که من هم در آن دوره در آنجا بودم. این رشدی کاملاً قابل توجه است. پس از خروج من از شرکت رشد این شرکت به پشتوانه مکینتاش پنج برابر شد.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 

نظریه تاریخ شفاهی-۳۴
نویسنده: لین آبرامز
Lynn Abrams
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی


«خود» منسجم او سه بار در طول زندگی‌اش تخریب شده بود: بار نخست وقتی که فهمید فرزند تنی والدینش نیست؛ بار دوم وقتی پدر و مادر واقعی خود را شناخت و هویت دینی مادرش را فهمید، و سومین باز نیز وقتی که متوجه شد تلاش‌هایش برای نزدیک شدن به خانواده و مذهب واقعی‌اش سرانجامی ندارد. فرانسیس و انسان‌هایی با شرایط مشابه او پس از کشف واقعیات به یک نقطة پایان می‌رسند، اما این حس غالباً آنان را دچار بحران درونی یا عدم اطمینان خاطر می‌کند زیرا شناختی که از کیستی خود داشتند، متلاشی می‌شود. بازسازی و ترمیم «خود» بعد از آشکار شدن چنین واقعیاتی بسیار دشوار و زمان‌بر است.(1)
از این رو، ارائة یک روایت منسجم از خودشناسی برای بعضی‌ها به راحتی ممکن نیست. خاطره‌پردازی(2)  با سالمندان، به خصوص کسانی که از اجتماع منزوی شده یا در آسایشگا‌ه‌ها به سر می‌برند، از شیوه‌هایی است که به کمک آن می‌توان خودشناسیِ افراد آسیب‌دیده از اختلال اجتماعی، طرد از خانواده و دوستان و فقدان استقلال را به آنان بازگرداند. جوانا بورنات از تحقیقی می‌گوید که با کاربرد درمان به شیوه خاطره‌پردازی تلاش می‌کردند «حس ارزش فردی را در سالمندان احیاء نمایند». همچنین معلوم شده است که با بیرون کشیدن تاریخ زندگی از ذهن و حافظة مردم می‌توان آنان را تشویق نمود تا نیازهای فردی آینده خود را بر زبان بیاورند که بدین ترتیب کمک مؤثری به غنی‌سازی برنامه‌های مراقبتی و ارائة خدمات می‌شود.(3) قطعاً هر کسی با وقوف بر کیستی و اعتقاد به ارزشمندی خودش و برخورداری از توان ابراز این ارزش در میان مردم در واقع از یکی از ارکان رفاه و سلامت اجتماعی بهره‌منده شده است.


خاتمه
نظریه‌های مربوط به «خود» و شناخت نحوه شکل‌گیری خودشناسی توسط انسان‌ها با توسل به داستان زندگی قید و بندهای زیادی را از دست و پای مورخان شفاهی گشوده است زیرا بستری تحلیلی فراهم می‌سازند که در محیط آن می‌توان بیوگرافی را با تاریخ و داستان فردی را با تفسیرهای کلی به هم آمیخت. اکنون می‌دانیم که هر گاه فردی ماجرای رویداد یا تجربه‌ای را برای ما نقل می‌کند احتمالاً در حال بیان مطلبی دربارة خود و جایگاهی است که برای خودش در جامعه تعریف کرده. از این پس، تشخیص جایگاه آن داستان در یک شِمای بزرگ‌تر برعهدة ماست زیرا به قول پورتِلی:«تاریخ بدون داستان‌هایش موجود بی‌محتوایی است».(4) بهترین راه راهیابی ما به خویشتن انسان‌ها توسل به داستان زندگی است، اما همواره باید بدانیم که هیچ داستان زندگی طبیعی یا لایتغیری وجود ندارد زیرا دائماً در حال آفرینش و بازآفرینی است. پس نقش پژوهشگر در آفرینش روایت «خود» که در مصاحبه تولید می‌شود، بسیار کلیدی و حساس است. در فصل بعدی جزئیات این رابطه را تشریح خواهیم کرد. 

 

فصل ۴


ذهنیت و بیناذهنیت


مقدمه
مصاحبة تاریخ شفاهی عملاً مکالمه‌ای است بین پژوهشگر و راوی که معمولاً راوی در آن به سؤالات مصاحبه‌گر پاسخ می‌دهد، لذا داستانِ نقل‌شده در این تعامل در واقع دستاورد ارتباط بین دو انسان است که هر کدام در این فرایند سهمی از خود را به میدان می‌آورند. امروزه در نظریة تاریخ شفاهی قائل به وجود دو ذهنیت(5) در مصاحبه هستند که طی تعامل با یکدیگر به تولید پدیده‌ای موسوم به بیناذهنیت(6) دست می‌یابند؛ پدیده‌ای که در کلمات راوی پدیدار می‌شود. در این فصل نظریه‌های مرتبط با این اندیشه را بررسی می‌کنیم.
مقصود از ذهنیت عبارت است از اجزاء تشکیل‌دهندة خودشناسی انسان، هویتی که به مدد تجربه در وجود او شکل گرفته است، ادراک، زبان و فرهنگ انسان-به عبارت دیگر خزانة عاطفی او (در مقابل عینیت(7) که مفهوم بی‌طرفی یا موضع بی‌غرض در آن مستتر است).(8) آنچه ما به طور خاص در بافت تاریخ شفاهی دنبال می‌کنیم این است که بدانیم مصاحبه‌شونده چگونه با تکیه بر ساخته‌های فرهنگی موجود در گفتمان عمومی می‌تواند برای خود هویت یا موضع فاعلی(9)  بسازد. مقصود ما از بیناذهنیت در بافت تاریخ شفاهی در واقع رابطة بین مصاحبه‌شونده و مصاحبه‌گر است یا دینامیک بینِ فردیِ(10)  موقعیت مصاحبه و همچنین فرایندی که بازیگرانِ صحنة مصاحبه به وسیلة آن با یکدیگر همکاری می‌کنند و روایت مشترکی(11)  را می‌آفرینند. مصاحبه‌گر با کلام، عمل و حالات بدن خود در مصاحبه از ذهن و حافظة راوی‌اش روایتی را بیرون می‌کشد؛ هر مصاحبه‌گری شگرد مخصوص به خود را دارد و طبیعتاً کلمات متفاوت و حتی شاید داستان متفاوتی را بر زبان مصاحبه‌شونده‌اش جاری سازد.




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.