شماره 194    |    15 بهمن 1393

   


تدوین در تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی

همه انقلاب‏ها براي مستندسازي تاريخ خود و ارائه تصوير صحیح از گذشته به منظور ايجاد پايه‏هاي محکم فكري براي اقشار مختلف اجتماعي خصوصاً نسل‏هاي دوم و سوم بعد از واقعه نيازمند استفاده از ابزارهای گوناگون پژوهشی و اطلاع‏رسانی هستند. جمع‏آوری، ساماندهی و اطلاع رسانی در زمینه انقلاب اسلامی یکی از اصولی بوده که در چند دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته و مراکزی هم با انجام مصاحبه اقدام به تدوین تاریخ انقلاب و چاپ کتاب نموده‏اند. نگاهی به شکل‌گیری تاریخ‏نگاری انقلاب نشان می‌دهد که پیدایش و گسترش آن محصول نیازهای تاریخی جامعه هر دهه و به تناسب خواست‌ها، آرزوها و ضروریات بوده است.


علیان‌نژاد: روزشمار الفبای اصلی تاریخ نگاری است

نشست بررسی کتاب «روزشمار انقلاب اسلامی» 13 بهمن‌ماه 1393 در سالن اجتماعات فرهنگسرای مهر با حضور میرزاباقر علیان‌‌نژاد، نویسنده کتاب و مدیر واحد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید فخرزاده، مدیر واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری، رنجبریان، رئیس فرهنگسرای مهر، و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران انقلاب و اهالی منطقه 19 شهرداری تهران برگزار شد.


خاطرات مشترک ‏از زمستان 57

در آستانه سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، هر آنچه در‏اند‏یشه و خاطره جمعی ثبت شده پیروزی و غلبه بر حکومت شاهنشاهی است. این پیروزی به مثابه یک رویداد مهم در ذهن و حافظه نسل قبل از انقلاب نقش بسته است. تقریباً اکثر مردم خاطراتی از زمستان سال 1357 دارند. گاهی این خاطرات خیلی کلی و در مواردی از زاویه دید افراد متفاوت است. قطعاً انقلاب اسلامی مردم ایران مبتنی بر یک حرکت جمعی بود که در رأس آن هدایت و رهبری امام(ره) نقش مؤثری داشت. انقلاب 57 ثمره یک نوع وحدت و همدلی همگانی بود. زیرا همه یک صدا در مسیری مشترک در حرکت بودند.


بهبودی: جولان کتاب‌های ضعیف درباره انقلاب را با نقد متوقف کنیم

هدایت‌الله بهبودی، تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی در نشستی از سلسله نشست‌‌های «کتاب و انقلاب اسلامی» که در اتاق گفت‌وگوی خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) برگزار شد، گفت: اگر در حیطه‌ گسترده انقلاب اسلامی موازی‌کاری صورت بگیرد، اشکالی ندارد و به نوعی حُسن کار به شمار می‌آید اما باید ضعف کتاب‌ها را جدی گرفت و با نقادی اجازه جولان به آنها نداد و کوشید به سوی حرفه‌‌ای شدن گام برداشته شود.


چاپ دوم «یادداشت های علم» در بازار

یادداشت های علم، دست نوشته های روزانه امیر اسدالله علم، وزیر دربار محمدرضا شاه است که از سال 1346 آغاز می شود و به سال 1356 مقارن با تشدید بیماری و جدا شدن او از امور حکومتی پایان می یابد. علم در این یادداشت ها درونی ترین زاویه ها از زندگی و کردار شخصی و سیاسی محمدرضا شاه را نشان می دهد. امیر، زاده بیرجند بود و کمتر از سالی پس از پایان این یادداشت ها، در فروردین 1357، به بیماری سرطان خون درگذشت. پیکرش در آرامگاه خاندانی در آستانه امام رضا در مشهد به خاک سپرده شد.


فرماندهی و نافرمانی

کتاب 728 صفحه‌ای «فرماندهی و نافرمانی» یکی از عناوین مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران در عصر پهلوی دوم است که به کوشش حسین دهباشی سرپرست این طرح تدوین شده است. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ايران در فرآيند تکوين و توسعه خود، دامنه توجه به مطالعات تاريخی را به طور عام و تاريخ شفاهی را به طور خاص گسترده‌تر کرده است. سابقه کار در اين حوزه به بهمن‌ماه سال 1371 برمی‌گردد که اداره‌ «آرشيو شفاهی» در مديريت خدمات آرشيوی اين نهاد آغاز به کار کرد و پس از آن کوشش داشته است تا بر پايه سه موضوع افراد، رخدادها و نهادهای موثر در تاريخ معاصر ايران مصاحبه‌های کارشناسانه به انجام برسد.


یازدهمین نشست تاریخ شفاهی کتاب

یازدهمین نشست از سلسله نشست‌های «تاریخ شفاهی کتاب» که هر هفته دوشنبه‌ها به همت «مرکز کتاب‌پژوهی» موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود، دوشنبه 13 بهمن‌ماه، به گپ و گفت با حسین محجوب، مدیر شرکت سهامی انتشار اختصاص داشت. دبیری این سلسله نشست‌ها که به صورت پرسش و پاسخ برگزار می‌شود به روال جلسات گذشته، به عهده نصرالله حدادی بود که متن پرسش‌های حدادی و پاسخ‌های محجوب را در ادامه می‌خوانید.


«ما همه مورخیم» (1)

روزی روزگاری، خیلی‌ قدیم‌ها ساده کردن یک کسر متعارفی به کوچک‌ترین مقدارهایش را یاد گرفتم. البته مطمئن نیستم که امروز از عهدة آن عملیات ریاضی بربیایم؛ اما رشته‌ای که در اوایل تحصیلاتم می‌خواندم فایده‌های زیادی داشت، چون به من یاد داد برای فهمیدن ذات و سرشت هر چیزی باید پوستة ظاهری‌اش را کنار بزنم-یعنی همان کاری که در ریاضیات یاد گرفته بودم. اکنون با کسب اجازه از محضر شما و همچنین پوزش، مایلم همان عملیات را روی موضوع تاریخ پیاده کنم.


مصاحبه گام به گام با استیو جابز (1)

در آوریل سال 1995، استیو جابز Steve Jobs رییس شرکت رایانه‏ای ان ئی اکس تی NeXT، در طرح تاریخ شفاهی افتخارات جهان رایانه Computerworld Honors Program Oral History project مورد مصاحبه قرار گرفت. این مصاحبه‏ی متنوع توسط مورو دانیل MorrowDaniel مدیر اجرایی برنامه‏های تقدیر و پاداش، اجرا شد. بر خلاف برخی مبتکران، او در نخستین سال‏ها، در دهه‏ی 90، می‏گوید: «قطعاً به خاطر احساسی که به شرکت اپل Apple دارد به زندان خواهد افتاد.» بر اساس پیش‏بینی او، به جهت تغییراتی که اینترنت در دنیا به وجود خواهد آورد، «شرکت مکینتاش طی چند سال آینده، از بین خواهد رفت.» این یک نگاه متفاوت به زندگی استیو جابز، پیش از اولین ابتکار وی در زنجیره ی متوالی ابتکارات، و پیش از بازگشت وی به اپل است.


یازدهمین همایش تاریخ علوم اجتماعی اروپا، والنسیا 2016

شبکه «تاریخ شفاهی و سرگذشت‏ها The Oral History and Life Stories Network» از تاریخ‏شفاهی-نگاران و سرگذشت نویسان که از تاریخ‏های شفاهی بهره می گیرند تا خاطره، روایت و تاریخ را کشف کنند، دعوت می‏کند گرد هم آیند. این همایش می‏خواهد به طور گسترده به دنبال دریافت مقالاتی است که به کشف ارتباط ِ بین تاریخ‏های شفاهی و ساختار و تحلیل سرگذشت‏ها، در عرصه فرآیندها و نتایج می پردازند. برای مثال این امر ممکن است شامل کاربرد مفهومی و استفاده مجدد تاریخ‏های شفاهی و نیز سرگذشت‏ها در امور تحقیقی، و/یا ملاحظات روشهای بکارگرفته شده در هر دو موضوع باشد


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 


 

با تبریک سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به تقارن روز 22 بهمن با روز انتشار شماره آینده هفته‌نامه تاریخ شفاهی، به اطلاع می‌رساند  شماره آینده، چهارشنبه 29 بهمن 1393 منتشر می‌شود.

◄ برگزاری کارگاه آموزش مصاحبه و تدوین تاریخ شفاهی در مازندران
◄ کارگاه یک روزه «مصاحبه در تاریخ شفاهی» برگزار شد
◄ «نوشتم تا بماند» به چاپ پنجم رسید
◄ خاطرات «نورالدین پسر ایران» بازی رایانه‌ای شد
◄ انتشار «فرهنگ‌نامه تاریخ حوادث و رجال عصر پهلوی»



نظریه تاریخ شفاهی-۳۱
نویسنده: لین آبرامز
Lynn Abrams
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی


از آن گذشته، هیچ بعید نیست که گزارش ارائه‌شده به ما آکنده از سکوت، جاافتادگی یا حتی غلط‌های واقعی باشند. کافی است مصاحبه لوئیزا پاسرینی با کارگران ایتالیایی را بخوانید تا ببینید آنان در واکنش به سؤالات او دربارة سال‌های حاکمیت فاشیسم در ایتالیا چقدر سکوت کرده یا طفره رفته‌اند. این سکوت بر دو نوع است: آن دسته از داستان‌های زندگی که هیچ اشاره‌ای به فاشیسم نمی‌کنند و داستان‌هایی که وقایع مابین پیروزی فاشیسم و آغاز جنگ جهانی دوم را از قلم انداخته‌اند. اما از سوی دیگر، تا دل‌تان بخواهد از دوران مقاومت، جنگ و آزادی حرف زده‌اند.(1) می‌توان نتیجه گرفت که مصاحبه‌شوندگان تنها در صورتی به خودشناسی منسجمی می‌رسیدند که خاطرات دوران فاشیسم را سرکوب کرده باشند و از این رو در داستان‌هایی که خودجوش از زندگی‌شان تعریف می‌کردند این دوره را مسکوت گذاشته‌اند زیرا هدف این است که با روایت داستان زندگی بتوانیم به خودشناسی و انسجام از طریق تجربه‌های متضاد و غالباً ناراحت‌کننده برسیم. مثلاً داستان همرنگی با فاشیست‌ها یا حتی تسلیم بی‌قید و شرط به هیچ وجه با خودشناسی کنونی کارگران که هویت آنان را به عنوان کارگر و عضو جنبش کارگری می‌شناساند، جور درنمی‌آید.


تجربه و عاملیت
در نظریه‌های مربوط به موضوع «خود» همواره بین دو رویکرد تنش وجود داشته است:‌ آزادی فرد در عمل و گفتار و اتکای او به فرهنگ در اقتباس گفتمان، الگو و زبان. این تنش بین قدرت فرهنگ و قدرت عاملیت فرد است. آیا «خود» عنصری آزاد است یا مقید؟ مورخ شفاهی به خوبی چنین تنشی را احساس می‌کند؛ تا کجا می‌توان مصاحبه‌شونده را در روایتش  اسیر گفتمان‌های فرهنگی دانست و تا کجا او یک عامل اخلاقی آزاد است؟ هر تحقیقی در حوزة تاریخ شفاهی باید ابتدا این تنش را برای خود رفع و رجوع کند هر چند که به طور کامل امکان‌پذیر نیست.
آیا آنچه که در مصاحبة تاریخ شفاهی بیان می‌شود اصلِ حرفِ دلِ مصاحبه‌شونده است که در صدایش به گوش ما می‌رسد؟ دنیس رایلی همواره از بابت ناممکن بودن استخراج صدای واقعی پاسخگویان نگران بود. در میان عوامل اجراییِ تاریخ شفاهی، عده‌ای هستند که نسبت به شنیدن و شنواندن اصلِ صدای دلِ‌ مصاحبه‌شونده احساس مسئولیت می‌کنند و در عین حال قبول دارند که «خود»های ارائه‌شده در داستان زندگیِ افراد را تنها با استفاده از صورت‌های مشخص و تعریف‌شده و در چارچوب گفتمان‌های متناسب با آنها می‌توان بیان نمود. نگرانی رایلی در گفته‌ها و نوشته‌های این مورخان نیز انعکاس یافته است. مثلاً سامرفیلد معتقد است که دار و دسته مورخان شفاهی در فضایی سیر می‌کنند که موضوع مطالعه‌شان «رابطة بین ساخته‌های فرهنگی و خودآگاهی» است.(2) و این رابطه وجود دارد. باید بپذیریم که پاسخگویان ما به طور جدی با گفتمان‌ها سر و کله می‌زنند و قادرند بعضی را پذیرفته و بعضی دیگر را رد کنند. مثلاً بعضی از مردان انگلیسی که تجربه‌ها و خاطرات دوران خدمت در گارد مردمی در سال‌های جنگ جهانی دوم را به یاد می‌آوردند در حرف‌های‌شان به ما می‌فهماندند که خودشناسی‌شان در آن دوران به شدت متأثر از ساخته‌ها و مفاهیم غالبی همچون رشادت‌های نظامی بوده و عضویت در این تشکیلات موجب می‌شد تا به واسطة رفاقت، عُلقه‌های مردانه و پوشیدن لباس نظامی به آن هویت دست پیدا کنند. اما عده‌ای از پاسخگویان نیز نسبت به این یگانگی ابراز تردید نموده و رنگ باختن کامل تفاوت‌های طبقاتی را انکار می‌کردند. البته این گفتمان‌های واگرا ضرورتاً مانعه‌الجمع نبودند.(3)




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.