شماره 187    |    26 آذر 1393

   


«تاریخ از پایین» و «جنبش زنان»

یکی از اقشاری که در تاریخ نگری و تاریخ نگاری دیدگاه «تاریخ از پایین» مورد توجه خاص قرار گرفته و سعی شده تا نقش و جایگاه آن ها پر رنگ شود، «زنان» هستند. در تاریخ های رسمی و «تاریخ از بالا»، زنان یا اساساً نادیده گرفته شده و یا به شدت به حاشیه رانده شده اند. در نیمه دوم قرن بیستم میلادی و در بازنگری جدی در نگارش تاریخ، دو جریان فکری «تاریخ از پایین» و «جنبش فمینسیم» در برخی نقاط و موارد به هم گره خورده که نهایتاً منجر به تولید طرز فکر و تاریخ نگری «تاریخ از پایین برای زنان» شده است.


نگاهی به جنبش دانشجویی مشهد(بخش 2 و پایانی)

در شماره قبل بخش نخست از خاطرات نقی لطفی مدرس بازنشسته دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد را مرور کردیم. اینک بخش دوم و پایانی این خطرات را پیش روی داریم: یکی از این بحث‏هایی که شریعتی دارد می‏گفت در فرانسه چطور انقلاب شد؟ و ما هم اگر بخواهیم تغییراتی را ایجاد کنیم باید این گونه عمل کنیم؛ به نظر دکتر در آن زمان قبل از این که رنسانس شود. بعد از شکست مصدق، او تا مدتی مقالاتی را در روزنامه داشت که بعد بسته شد. که در یکی در مورد حکومت مشروطه و در یکی راجع به انقلاب فرانسه صحبت می‏کند.


هدایت سوم- خاطرات سردار محمد جعفر اسدی

سيدحميد سجادیمنش در کتاب «هدايت سوم» خاطرات سردار «محمد جعفر اسدی»(1) را از كودكی تا پايان جنگ تحميلی به رشته تحرير در آورده است. اين كتاب شامل هفتاد روايت است كه در آن به دوران جوانی سردار اسدی و آشنايی با شهيد محراب آيت‌الله مدنی، مبارزات قبل از انقلاب، پيروزی انقلاب و جنگ تحميلی پرداخته است. کتاب «هدایت سوم» جدای از این که برای تمامی مخاطبین خواندنی است، برای خوانندگان استان فارس جذابیت بیشتری دارد.


چکیده ای از کتاب تاريخ شفاهي آموزش عالي ايران

هفدهم آذرماه جاری جمعي از انديشمندان و ياران دكتر مصطفی معين به منظور رونمايي از كتاب تاريخ شفاهي آموزش عالي در دوره ايشان در سالن انديشگاه سازمان كتابخانه ملي ايران گردهم آمدند. اینجانب افتخار حضور را در این جمع داشتم. در این نشست جلد اول از سه مجلد کتاب تاریخ شفاهی آموزش عالی در دوره آقای دکتر معین در سمت وزارت علوم طی سالهای 1368-1372 رونمایی شد.


گزارش مراسم رونمایی پروژه تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم

گزارش های ایبنا، مهر و فارس: مراسم رونمایی از پروژه تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم با حضور سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرتضی بانک، معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری سه‌شنبه 25 آذرماه همزمان با آغاز هفته پژوهش در مرکز همایش‌های اسناد کتابخانه ملی برگزار شد.


تحولات ایران وآذربایجان پس از جنگ جهانی دوم؛46-1945 ‏ ‏ ‏

بعد از ظهر روز دوشنبه 17 آذر 1393 سمینار تحولات ایران و آذربایجان پس از جنگ جهانی دوم 46-1945 به کوشش انجمن دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران در تالار مرحوم باستانی پاریزی دانشگاه تهران برگزار شد. سخنران اول نشست، رحیم نیکبخت بود که با موضوع «مقاومت‏های محلی و مردمی آذربایجان در مبارزه با فرقه دمکرات» به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا فعالیت‏های فرهنگی ارتش شوروی و فرقه دمکرات در آذربایجان بعد از اشغال را بیان نمود و عنوان کرد: «با بررسی اسناد و خاطرات پی می‏بریم که فرقه دمکرات با هوشمندی سعی در فرهنگ‏سازی ‏و هویت‏سازی ‏در آذربایجان داشته است.


تاریخ شفاهی و تاریخ طبقة کارگر: اتحادی ثمربخش (۲)

هفته گذشته بخش نخست این مقاله تقدیمتان شد. اینک بخش دوم را پیش روی دارید: تجلیِ پیوندِ تاریخ طبقة کارگر و فعالیت‌‌های سیاسی با مصاحبه‌‌های شفاهی را می‌شد در مجموعه‌‌های تأثیرگذار و محبوبی مانند «دوران مشقت» نوشتة استادز ترکل یا «مردم کوچه و بازار» نوشتة آلیس لیند، در پروژه‌های اجتماعی بازیابانه-که گاهی با وجود تعطیلی مراکز شغلی اجرا می‌شدند- و همچنین در تکاپوی فعالانی که گردآوری تاریخ شفاهی را به اهداف تغییر اجتماعی گره می‌زدند، مشاهده کرد. پروژه‌های تاریخ شفاهی در آمریکا با حرکت‌های حقوق مدنی تلاقی می‌کرد،


دعوت شهردار از سربازان برای طرح تاریخ شفاهی

پیش از این که صدها نفر از افراد مقیم آمریکن کنیون American Canyon در کالیفرنیا برای بزرگداشت روز کهنه‏سرباز حضور به هم برسانند، لئون گارسیاLeon Garcia، شهردار آمریکن کنیون، از مردم درخواست کرد تا با بیان فداکاری‏ها و مشارکت‏های ساکنان این منطقه در ارتش، از طرح تاریخ شفاهی حمایت کنند.


تاریخ شفاهی برای دبستانی‏ها‏

دانش‏آموزان دبستان سانست امسال در روز گرامیداشت سربازان جنگ جهانی دوم Veteran’s Day فقط سر کلاس نمی نشینند تا درباره این سربازان چیزهایی بیاموزند، بلکه به طور فعالانه آن را ثبت می‌کنند. جوانترین تاریخ‏دان شهرستان موفات (Moffat) مجموعه‏ای دیجیتالی از تاریخ شفاهی جمع‏آوری کرده است تا آن را برای جامعه به اشتراک گذارد، که قرار است در موزه تاریخ جاودان وایمن(1) به نمایش گذاشته شود.


پنجمین نشست «تاریخ شفاهی کتاب»

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «تاریخ شفاهی کتاب» که هر هفته به همت «مرکز کتاب‌پژوهی» مؤسسه خانه کتاب برگزار می‌شود، شامگاه دوشنبه (24 آذرماه) با حضور داوود شیرازی (موسس انتشارات سنایی) و مهدی شیرازی (فرزند وی) برگزار شد. در این نشست که به صورت میزگرد برگزار شد و دبیری آن را نصرالله حدادی بر عهده داشت از این ناشر پیشکسوت قدردانی شد. حدادی طبق روال جلسه‌های گذشته پرسش‌‌هایی را مطرح ‌کرد و شیرازی و پسرش به آنها پاسخ‌ ‌دادند.


بدنامی طولانی مدت کهنه‏سربازان آسیب‏دیده

سربازان در حالی که رو از دنیا برگردانده بودند و بار سنگین خاطرات کشته‏شدگان را به دوش می‏کشیدند، بدون عصبانیت و افسردگی ویتنام را ترک کردند و به خانه بازگشتند. آنها با نیت از سرگرفتن دوباره زندگی‏شان - که با وجود تغییرات همچنان بهبودپذیر بود - و بازگشت به محل کار و مدرسه و سوق به سمت آرزوهایی برای آینده به خانه بازگشتند. دسته اول، اکثر کهنه‏سربازان ویتنام را آن طور که در حافظه آمریکا ثبت شده و در فیلم‏های‏هالیوودی آن دوره به تصویر کشیده شده نشان می‏دهد. دسته دوم واقعیتی معمول را نشان می‏دهد که اکثر کهنه‏سربازان با آن زندگی می‏کنند.


جوآن‏همفریز درگذشت

جوآن همفریز Joan Humphreys، بانویی که به طور منظم در صفحه نوستالژی مجله وستمورلند گازاته The Westmorland Gazatte انگلستان اشتراک داشت و عضو کلیدی گروه تاریخ شفاهی کندل Kendal بود در 80 سالگی درگذشت. جوآن همفریز همکار نویسنده کتاب سال 2005 یعنی "مانند این بود، من دختر جوان"‘It Were Like This, Me Lass’ که بسیاری از مصاحبه‏های گردآوری شده توسط گروه تاریخ شفاهی کندل را کنار هم آورد.


تاریخ شفاهی برای حفظ میراث یک روستا

گروهی از روستاییان رمشولت Ramsholt، روستایی در سافولک Suffolk انگلستان فعالیتی برای به صورت نمودار درآوردن تاریخچه جامعه خود از طریق خاطرات و تجارب گذشته و حال ساکنین، آغاز کردند. طرح تاریخ شفاهی، رمشولت- یک خاطره زنده به طور رسمی در کلیسای آل سینتس All Saints در روستای نزدیک وود بریج Woodbridge منتشر شد.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 


 

◄ بررسی ارتباط خاطره نویسی با تاریخ شفاهی
◄ تدوين تاريخ شفاهي جانبازان شيميایي بالاي 50 درصد
◄ برگزاری ششمین دوره کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی در همدان
◄ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و 61 جلد کتاب تاریخ شفاهی
◄ آغاز فعالیت‌های میدانی طرح «تاریخ شفاهی دفاع مقدس در لارستان»
◄ انتشار تاريخ شفاهي پايگاه مقاومت نبوت
◄ بیش از 200 كتاب خاطرات شفاهی پتانسیل و ارزش فیلم شدن دارند
◄ نصرت‌الله تاجیك خاطرات خود را به واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب ارائه كرد
◄ بررسی کتاب «شرح اسم»
◄ دیدار عباس کیارستمی و جانبازان شیمیایی روایت‌گر
◄ نهضت ملی نفت در آذربایجان به روایت اسناد و خاطرات
◄ انتشار ترجمه دیگری از خاطرات آخرین سفیر آمریكا در ایران



نظریه تاریخ شفاهی-۲۴
نویسنده: لین آبرامز
Lynn Abrams
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی


طبق دیدگاهی که تطور خود را در قرن هجدهم، نوزدهم و اوایل قرن بیستم در اروپا پشت سر گذاشت «خود» اساساً موجودی فطری است که به ضرب و زور جنسیت، نژاد و باورهای مذهبی به فرد به ارث می‌رسد. این همان نظریه ذات‌گرایی(1) است، یعنی مفهومی که معتقد است «خودیت» هر انسانی را ویژگی‌های پایدار و فطری او می‌سازد-مثلاً پنداره‌هایی که همه زنان طبیعتی مادرانه دارند، مسیحیت مافوق تمام ادیان دنیاست، همه سفیدپوستان بر سایر نژادها برتری دارند. امروزه خیلی‌ها با نظریة ذات‌گرایی مخالفند؛ زیرا معتقدند به تبعیض جنسی، نژادپرستی و تعصب دامن می‌زند. هیچیک از ما چیزی به نام ذات یا به عبارتی یک حس لایتغیر، ناب و پایدار از خودمان نداریم. طبق دیدگاه جدید، ما با ذاتی که هویت‌مان را تعیین کند زاده نمی‌شویم. هویت، خودیت و کیستی ما در محیط فرهنگی و اجتماعی و در بستر ارتباط با دیگران ساخته می‌شود. گفتمان‌های متعددی در ساخت خودیت ما مداخله می‌کنند؛ مثلاً ممکن است زنان، خود را صاحب ویژگی‌های مادرانه تلقی کنند زیرا دائماً در معرض این پیام متراکم و لاینقطع بوده‌اند که احساسات مادرانه در فطرت همه زنان دنیا به ودیعه نهاده شده است. تحکیم چنین باوری مستلزم تعامل تجربه‌های بدنی و مادی فرد با تجربه‌های فرهنگی و گفتمانیِ هر روزة اوست. ما در فصل کنونی ابتدا می‌خواهیم ببینیم که چرا خودیت انسان یک ساخت فرهنگی است. ساخت مذکور در تبلور زبانی ما از خود که محصول روایت یعنی داستان‌های منقول دربارة خودمان است، جان می‌گیرد. نقل داستان دربارة «خود» در واقع بخشی از فرایند «شکل‌گیری خود»(2)  است.
نقل داستان زندگی، زمینه‌ساز ظهور مفهومی به نام «خود»ِ اعترافگر(3)  شده است. طی سده‌های متمادی در اروپا لفظ اعتراف تداعی‌گر افشاگری‌های خصوصی فرد مسیحی گناهکار در پیشگاه یک کشیش آمرزندة کلیسای روم بود و عملی خصوصی محسوب می‌شد. به دنبال وقایع عصر اصلاح‌گری،(4)  بحث توبه برای بعضی از مسیحیان ابعادی عمومی پیدا کرد. اما در فرهنگ سکولار دهه‌های اخیر اعتراف‌گرایی تبدیل به روشی شده که افراد با تمسک به آن در فرهنگ عمومیِ افشای نفس(5)  شرکت می‌کنند. چنین پدیده‌ای در جوامع غربی به وسیلة رسانه‌های مکتوب و صوتی-تصویری، در لابه‌لای سطور خودزیست‌نامه‌ها، با تکیه بر مشاوره‌های گسترده، درمانگران، و آشکارسازی نفس ترویج یافته است و برای آنها امر نامأنوسی تلقی نمی‌شود. چهره‌های مشهور، زندگی‌نامة خود را تا پیش از سی‌سالگی می‌نویسند؛ مصاحبه با آنها نیز یک پیوست رسانه‌ای محسوب می‌شود؛ «نمایش‌های واقع‌گرایانة»(6)  تلویزیونی از برنامه‌های رایجی است که به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد مسائل و رویدادهای زندگی‌شان را در یک اتاق اعتراف به یکدیگر یا به «برادر بزرگ» اعتراف کنند. این رویه تا بدانجا پیش رفته که به روابط ما با دیگران در اینترنت نیز سرایت کرده است به طوری که از سال 2000 به این سو افشای جزئیات خصوصی زندگی شاهد افزایش چشمگیری بوده است. تحولات مذکور باعث شده تا  شرمساری نسبت به تاریخ زندگی در میان مردم کاهش یابد. حتی گفته‌اند که خود-روایتگری از ویژگی‌های تفکیک‌ناپذیر مدرنیته است. انسان‌ها بدین وسیله با نقل داستانی دربارة خود، هویت‌شان را برملا و معرفی می‌کنند. شاید بتوان گفت تاریخ مردمی بدان گونه که امروزه در رسانه‌های صوتی-تصویری و مکتوب عرضه می‌شود، عموماً از داستان زندگی شخصی انسان‌ها تأثیر می‌پذیرد؛ برنامه‌های تلویزیونی شجره‌شناسی، شرح مصور تاریخ جنگ‌ها و سایر رویدادها، و حتی پوشش خبری رویدادهای اخیر در تلویزیون تنها به چند گزارش شخصی برگزیده و انگشت‌شمار که واقعه را «از منظری شخصی» روایت می‌کنند بها داده و آن را در مقیاس یک انسان پایین می‌آورند، اما مهم اینجاست که به جای تکیه بر نظر کارشناسان یا اشخاص صاحب‌نفوذ شدیداً بر مشاهده فردی انسان‌ها تمرکز دارند. در نتیجه، درک ما از تاریخ روز به روز به درک ما از «خود» نزدیک‌تر می‌شود.(7) 
البته این یک روال یا قاعدة همیشگی نبوده است. در اروپا نیز پیش از قرن نوزدهم مانند سایر نقاط دنیا خود-روایتگری بدین شکل اجرا می‌شده که راوی نه از موضع فرد خودمختار بلکه از منظر گروه یا قوم و قبیله‌اش به نقل داستان می‌پرداخته است، یعنی هیچ‌وقت خود را فاعل یا قهرمان داستان معرفی نمی‌کرد. چنین دریافتی در مورد فرهنگ‌های ملل و اقوام نیز صادق است. مردم‌شناسی به نام گاسدورف(8)  در این زمینه می‌گوید:«فرد برای خود وجودی منفک از دیگران قائل نیست، و نه تنها در برابر دیگران خودنمایی نمی‌کند بلکه در یک نوع وابستگی متقابل با دیگران به نقل ماجرای خود می‌پردازد.».(9) وی می‌افزاید:«خودزیست‌نامه‌نویسی در موقعیت متنی فرهنگ‌هایی که خودآگاهی از «خود» اساساً وجود یا معنا ندارد، اتفاق نمی‌افتد».(10)




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.