شماره 106    |    2 اسفند 1391

   


راه بی‏بازگشت

پژوهش‏گران حوزه تاریخ، در کنار انواع گوناگون منابع تاریخی، نگاه ویژه‌ای به خاطرات و خاطره‌نویسی دارند. علاوه بر انواع آثار مکتوب نظیر کتاب، مقالات، پایان نامه‌ها و نسخه‌های خطی و همچنین آثار غیرمکتوب، مانند: کتیبه‌ها، وقف نامه‌ها، سکه‏ها‏ و نظایر آن، خاطرات و خود سرگذشت‏نامه‌ها جایگاه مهمی در تبیین رویدادهای تاریخی دارند. كتاب 376 صفحه‌ای «راه بی‏بازگشت» که فاقد نمایه است، مجموعه خاطرات دكتر حسین شهید‌زاده (1389-1301) است كه سال‌های متمادی در عرصه سیاست و دیپلماسی مشغول به كار بوده و ...


رویکرد به تاریخ شفاهی در سومین ویژه‏نامه علمی تخصصی نقش مشهد در انقلاب اسلامی

سومین شماره از ویژه‏نامه علمی تخصصی نقش مشهد در انقلاب اسلامی زیر نظر مدیریت فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد همزمان با سی وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد و در دسترس علاقمندان به موضوعات پیرامون انقلاب اسلامی قرار گرفت. این ویژه‏نامه با مدیر مسئولی غلامحسین نوعی در 128صفحه رنگی تدوین شده است. یکی از ویژگی‏های اصلی سومین شماره نقش مشهد در انقلاب اسلامی، توجه به تاریخ شفاهی است.


طرح تاریخ شفاهی حکومت قانون در آمریکا

مرکز تاریخ شفاهی کلمبیا در آمریکا با هدف به چالش کشیدن حکم اعدام و ساختار قانونی دستگیری مظنونان به تروریسم در ایالات متحده، طرحی را با عنوان حکومت قانون در دست اجرا دارد. فصلنامه تاریخ شفاهی که از سوی انجمن تاریخ شفاهی انگلستان منتشر می‏شود در شماره بهار سال 2012 خود و به نقل از «گابریل سولیس Gabriel Solis» از دست اندرکاران این طرح می‏نویسد که طرح حکومت قانون از سال 2008 در مرکز تاریخ شفاهی کلمبیا Columbia Center or Oral History (CCOH) آغاز شده است.


کتابخانۀ تاریخ شفاهی باستان شناسی-2

آقای سرفراز را آقای دکتر مجیدزاده به دانشگاه بردند. دکتر مجید زاده وقتی ـ پس از انقلاب ـ رئیس گروه شدند، نظرشان این بود که باید نوعی همکاری و تعامل بین دانشگاه و مرکز باستان شناسی پدید آید. شما می دانید که هم آقای دکتر باقر زاده و هم دکتر نگهبان با این که خدمات بسیار زیادی به باستان شناسی ما کردند، اما بین آنها تضادی وجود داشت. اختلاف سلیقه های کاری و اجرایی داشتند و بین دانشگاه و مرکز باستان شناسی شکرآب بود. دکتر مجیدزاده که رئیس گروه شد درخواست کرد که چند نفری از مرکز باستان شناسی آن روز به دانشگاه بیایند و تدریس کنند تا همکاری و تعامل بین دانشگاه و مرکز باستان شناسی به وجود بیاید.


پشت پرده مصاحبه با هوشنگ ابتهاج

«پیر پرنیان اندیش» کتاب خاطرات هوشنگ ابتهاج است؛ خاطراتی که از کودکی تا امروز این شاعر را در بر می‌گیرد و با استقبال خوبی هم در بازار کتاب مواجه شده‌است. زینب کاظم خواه: میلاد عظیمی به همراه همسرش عاطفه طیه کتاب «پیر پرنیان اندیش» را منتشرکرده‌اند کتابی که تنها یک مصاحبه صرف با سایه نیست بلکه آن‌چه منتشر شده حاصل مصاحبت‌های طولانی‌ این زوج با هوشنگ ابتهاج است؛


چرا تاریخ شفاهی

خاطره‌گویی و خاطره‌نویسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گسترش یافت و تاریخ شفاهی به عنوان یکی از قالب‌های رایج تاریخ‌نگاری به کمک بیان رخدادها و حوادث تاریخ معاصر ایران آمد. همزمان با توسعه این شیوه، محاسن و معایب آن خودنمایی کرد، و نهادهای پژوهشی را به این نکته واقف نمود که در کنار حفظ محسنات تاریخ شفاهی در رفع معایب آن بکوشند. می‌دانیم که در بهره‌گیری از قالب تاریخ شفاهی با دو پدیده میرا روبرو هستیم: خاطره‌گو و خاطره.


نخستین دوره تخصصی کارگاه آموزشی" تاریخ شفاهی "در شیراز برگزار شد

نخستین دوره تخصصی کارگاه آموزشی "تاریخ شفاهی" توسط دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری فارس با حضور اساتیدبرجسته استان فارس وکشور،علاقه مندان به این موضوع در مجموعه هنری شیراز برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، مسئول دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری فارس در مراسم افتتاحیه این دوره اظهار داشت: به واقع تاریخ شفاهی فرصتی است برای طبقات ساکت و خاموش جامعه، طبقه ای که اگر سراغشان گرفته نشود، اطلاعاتشان را با خود به گور خواهند برد.


تاریخ نگاری شفاهی؛ شیوه ای نو در بیان حقیقت

اهمیت مطالعه تاریخ در فهم "حقیقت" است. برای فهمیدن حقیقت هر رویداد و انقلابی باید تاریخ آن را مطالعه کرد. هنوز مدت زیادی از انقلاب اسلامی مردم ایران نگذشته است. برای یافتن حقیقت انقلاب اسلامی بهترین عمل مطالعه تاریخ انقلاب و رویدادهای منتهی به انقلاب است. تاریخ­نگاری انقلاب اسلامی اما ویژگی­ها و خصوصیات خاص خود را دارد. تاریخ از پایین و تاریخ شفاهی انقلاب حرف­های بسیاری برای گفتن به نسل­های بعد از انقلاب و جوانان امروز دارد.


شرح وقایع مشابه به خاطره‌نويسي آسیب مي‌زند

نصرت‌الله محمودزاده، داور بخش خاطره دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامي در دوازدهمين جشنواره كتاب سال شهيد حبیب غني‌پور معتقد است: نويسندگان برخی كتاب‌هاي خاطرات مي‌توانستند به جاي شرح حوادث مشابه و تكراري به چيدمان خاطرات توجه داشته باشند و با نقاط اوج آن‌ها، خواننده را تا پايان كتاب به دنبال خود بكشانند. فراز و نشيب در ماجراهای اين نوع كتاب‌ها به شرط وجود رابطه منطقي ميان آن‌ها قابل قبول است.


تاریخ نگاری انقلاب به فضای میان رشته ای نیاز دارد

باید فضای میان رشته ای حاکم و تاریخ به طور دقیق و علمی باشد. به هر صورت ما در خلاء نمی توانیم به تاریخ بپردازیم، قبل ما نیز شرق شناسان زیاد به مسائل تاریخی پرداخته اند. به گزارش خبرنگار شبستان، برنامه زاویه کاری از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما، به تهیه کننده گی "علیرضا حائری"، عصر روز چهارشنبه، 52 بهمن ماه با موضوع "تاریخ نگاری انقلاب اسلامی" به روی آنتن رفت. بر پایه این گزارش، مهمانان این هفته برنامه علی ططری، مدیر مرکز اسناد مجلس و مدرس تاریخ در دانشگاه آزاد اسلامی و یعقوب توکلی، پژوهشگر تاریخ بودند که پیرامون موضوع برنامه به مناظره پرداختند...


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 


 

مراسم رونمایی از کتاب «روزها» اثر دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن 10 اسفند در یزد برگزار می‌شود. مجموعه چهار جلدی کتاب«روزها» یکی از اتوبیوگرافی‌های به زبان فارسی است و بسیاری از حوادث و وقایع تاریخ معاصر ایران را هم در بر دارد.




 

خـاطـرات احمـد احمـد (۲۳)
به کوشش: محسن کاظمی
انتشارات سوره مهر
دفتر ادبيات انقلاب اسلامى


جامعه اسلامى و كمون ماركسيستى در زندان

آنچه كه در زندان شماره 3 وجود داشت، تصويرى از يك جامعه اسلامى بود. هركس هرچه را براى خود مى‏خواست براى ديگرى نيز مى‏خواست و آنچه را كه براى خود نمى‏پسنديد براى ديگرى هم نمى‏پسنديد. برادرى، وحدت و يگانگى در تمام سطوح ديده مى‏شد. از نظر مالى هيچ وابستگى براى زندانى نبود. زيرا كه او هرچه داشت با برادران خود تقسيم مى‏كرد و اگر كسرى هم داشت از آنها دريافت مى‏كرد. و اين همان مدينه فاضله‏اى بود كه سالها به دنبالش بوديم. زندان فرصتى بود كه انديشه جامعه اسلامى را آزمايش كنيم و آن را تحقق بخشيم. جامعه اسلامى يك آرمان و هدف بود و زندان محل تجربه آن.
حزب ملل اسلامى با 55 يار خود با پيش‏كسوتان هيئتهاى مؤتلفه درهم آميخته و جامعه را در برابر كمون ماركسيستها عينيت بخشيدند. جامعه اسلامى يك هيئت اجرايى داشت كه هر دو ماه يكبار به واسطه يك انتخابات تعيين مى‏شدند. اين هيئت داراى پنج عضو بود كه هر يك طى مسئوليتهايى به مسائل مالى اعضا، تهيه غذا و مايحتاج، نظافت، كسب اخبار، برخورد با مسئولين زندان، برخورد با ساير گروهها و... رسيدگى مى‏كردند.
در جامعه اسلامى دخل و خرج مشترك بود. پولهايى را كه از زندان (36 تومان در ماه) يا از ملاقات كنندگان مى‏گرفتند، درون يك چمدان مى‏ريختند. اسامى افراد عضو به ترتيب روى اين چمدان نوشته شده بود. در اول هر ماه هر كسى به آن مراجعه و جلو اسمش علامت (×) مى‏گذاشت. از محل جمع آورى اين پولها، مواد اوليه و ساير اقلام مورد نياز اعضا و زندانيان تهيه مى‏شد. در نوبتى كه من و شهيد عراقى در اين هيئت انتخاب شديم، هيئت 1800 تومان بدهى داشت، كه ما توانستيم با به كارگيرى برنامه‏اى سخت و رياضتمندانه ظرف چهار ماه آن را پرداخته و بعد وضعيت غذا را بهبود دهيم.
ماركسيستها مشتمل بر توده ايها و گروه نيكخواه(1) بودند كه در كمون كارى مشابه انجام داده بودند و به صورت هفتگى يا ماهيانه از اعضاى خود مبالغى متفاوت تحت عناوين مختلف ازجمله حق عضويت جمع كرده و صرف امور مربوط به اعضاى خود مى‏كردند.
مسلمانها، ماركسيستها را نجس مى‏دانستند و در روابط خود با آنها رعايت طهارت را مى‏كردند. اين امر خوشايند ماركسيستها نبود. آنها نيز براى تلافى در مواقع گوناگون، مسلمانها را اذيت و آزار مى‏كردند. در حمام به روى مسلمانها آب مى‏پاشيدند و يا رعايت بهداشت و نظافت را در توالتها و دستشوييها نمى‏كردند. حتى به صورت ايستاده در آفتابه ادرار مى‏كردند.
البته گاهى بين اين دو طيف در بعضى حركتها و فعاليتها، هماهنگى و مشاركت بود. به ياد دارم يك روز صبح آقاى صنوبرى كه در حياط زندان خوابيده بود توسط مأمورى از خواب با حالت عصبانى بيدار شد. درنتيجه سيلى محكمى به گوش مأمور نواخت و بعد با هم درگير شدند. مأمورين ديگر نيز دخالت كردند، نزاع بين بچه مسلمانها و آنها بالا گرفت. ماركسيستها نيز به حمايت از مسلمانها وارد عرصه شدند. پس از شدت گرفتن دعوا كماندوها نيز وارد صحنه شدند. مسلمانها از چاقو(2) و ماركسيستها از تيزى(3) استفاده كردند. اين ماجرا سرانجام با دستگيرى چند نفر و فرستادن آنها به زندان انفرادى به پايان رسيد.
براى حفظ اميد و گريز از يكنواختى و پويايى و احياى روحيه زندانيان، گاهى شايعه فرار را در زندان مى‏پراكنديم. با اينكه فرار از زندان شماره 3 به خاطر وجود درهاى متعدد، ديوارهاى بلند و كثرت نگهبانان امرى محال بود؛ ولى مسئولين و مأمورين زندان آن را جدى مى‏گرفتند. چند روزى نمى‏گذاشتند كه بچه‏ها در حياط بخوابند. از اول غروب همه را به بندها مى‏بردند.




 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.