شماره 11    |    6 بهمن 1389

   


آقای رسولی پور یکی از فعالان عرصه تاریخ شفاهی است. او بنا به درخواست ما یادداشت کوتاهی برای هفته نامه نوشت؛ که سؤالی را موجب شد. شایسته دیدیم این یادداشت، سؤال و پاسخ ایشان را یک جا به شما ارائه کنیم، بخوانید؛

درآمدی بر جایگاه معرفتی گفت و گو

غالب کسانی که به نوعی باموضوع تاریخ شفاهی سروکار دارند بر این نکته واقفند که "گفت و گو" و "مصاحبه" رکن اصلی فعالیت های تاریخ شفاهی را تشکیل می دهد.
منظور از گفت وگو مبادلة صوری و تفنن آمیز افکار و اندیشه ها نیست بلکه تلاش برای درک و فهم اندیشة دیگران و در صورت لزوم، نقد و ارائه آنها به جامعه است و تا زمانی که زمینة قابل قبول برای گفت وگو به وجود نیاید، تصور فهم مسائل و راه یابی در یک شکل منطقی و غیرشخصی ضعیف خواهد بود.
نگاهی به تاریخ گذشتة ایران معلوم می دارد که کلام و گفتار، اعم از مکتوب و غیر مکتوب معمولاً بر اساس تلاقی و تعاطی افکار در چارچوب قواعد منطقی و برقرار ساختن دستگاهی از گزاره های انتزاعی شکل نمی گرفته و در اغلب موارد یکسونگری و پذیرش انفعالی و اقناعی جای گفت وگو و رویارویی فکری را می گرفته است. به دیگر سخن اندیشه ورزی مبتنی بر گفت وگو در دوره های گذشته امری نادر بل کم نظیر بوده است.
تأکید بر گفت وگو از آن جهت اهمیت می یابد که آن را شیوه ای از تفکر بدانیم و این تنها زمانی امکان پذیر می شود که افراد و جریانها نسبت یه هم انعطاف و گشودگی داشته باشند. در این حالت طبیعی است که طرفهای گفت وگو رویکرد فرضیه ای خواهند داشت؛ به این معنی که طرفین، دیدگاه خود را حداکثر فرضیه ای می دانند که به طور مداوم به مداقه کشیده می شود؛ مورد آزمون قرار می گیرد و محک می خورد.کسی که می پذیرد در موضوعی گفت وگو کند، پیش تر به این نکته اذعان دارد که درستی و حقیقت آن چه می گوید، قابل بحث و محل ایراد است. این عبارت که از قدیم گفته اند:"همه چیز را همگان دانند و همگان از مادر نزادند"، نیز مبین این معنی است که حقیقت در جایی مشخص، متمرکز نیست؛ بلکه در اذهان منبسط بوده و حالت سهامی و شراکتی دارد.

مرتضی رسولی پور
21آذر 1389

استاد عزیز جناب رسولی پور
یادداشت شما اشارات و نکات بسیار مهمی در بر دارد که شایسته تانی و تفکر است. استفاده بیشتر خواهیم کرد که توضیح   دهید که جامعه مد نظر شما باید چه ویژگیهایی داشته باشد که بتواند نتیجه حاصل از گفتگو یا همان اندیشه دیگران را فهم کند. آیا انعطاف و گشاده رویی کافی است؟با توجه به تاریخ گذشته ای که اشاره نموده اید و در آن  کلام و گفت وگو را یکسویه انفعالی و اقناعی دانسته اید  چگونه میتوان زمینه تعاطی و تبادل افکار را ایجاد کرد. سهم و یا به عبارتی درست تر نقش تاریخ شفاهی در این میان چیست. من نیاز دارم بیشتر در این خصوص یاد بگیرم..

ارادتمند کاظمی

جناب آقای محسن کاظمی
در یادداشت مختصری که ارائه گردید، قصد اصلی من مروری اجمالی به جایگاه معرفتی «گفت‌وگو» بود. چنان‌چه مایل باشید، بعداً می‌توانم مطلب را با مختصر مطالعه‌ای که از تاریخ ایران (پیش و پس از اسلام) دارم، بسط دهم.
استنباط کلی من این است که در تاریخ ایران قبل از اسلام، موضوع تمرکز قدرت بر روی شخص شاه و توزیع عمدتاً عمودی آن، ‌به شکل سلسله مراتبی،‌ به همراه ترویج اصل «فرّه ایزدی» و موضوعاتی از این دست،‌ صرف‌نظر از چندوچون آنها اصول ثابت و پذیرفته‌شده‌ای بود که موجب می‌شد تا تلاقی و تعاطی فکر در چارچوب قواعدی مشخص، برای گروه‌های رقیب، شکل نگیرد و برخورد میان گروه‌ها و جریانات، عمدتاً مبتنی بر زور و متغلّبانه باشد. این وضع، ‌زمانی بهتر روشن می‌شود که دولت هخامنشیان را با دولتْ شهری به نام آتن در همان زمان مقایسه کنیم. فراموش نکنیم که سقراط و افلاطون و... معاصر هخامنشیان بودند.
دردوره‌های بعد هم، تأملات و گفت‌وگوها تحت‌الشعاع قدرت تقدیس‌شده‌ی پادشاهان بود و جایی برای تعاطی افکار و کشاکش‌های خردورزانه نبود.
در دوران پس از اسلام هم، بخش اعظم چارچوب‌ها و قالب‌های قدیمی گذشته، حفظ شد؛ به طوری که آزادی گفت‌وگو و رودررویی در چارچوب پذیرش ارکان اسلام که در دهه‌های آغازین ظهور اسلام در شهرهایی همچون مکّه، مدینه، کوفه، بصره و نظایر آن وجود داشت، به داخل سرزمین‌های مفتوحه از جمله ایران،‌ راهی نگشود و کماکان همان سنّت‌های گذشته حفظ گردید.
پذیرش اصل «زور و تغلّب»، نه تنها برای سلسله‌های ترک‌نژاد سلجوقی و دیگر مهاجمان و مهاجران به ایران به مثابه راهنمای عمل در فرهنگ سیاسی بود، بلکه جریانات فکری مثل معتزله و اسماعیلیه هم که دعاوی عقل‌گرایانه داشتند، خردورزی و گفت‌وگو را فقط در صحنه کلام فلسفی رعایت می‌کردند و زمانی که به قدرت، نزدیک می‌شدند، در برابر مخالفان خود طرفدار شدت عمل یا به تعبیری «برهان قاطع» بودند. با این همه نباید فقدان خردورزی مبتنی بر گفت‌وگو و نادیده گرفتن حقوق مخالفان را ذاتیِ اسلام و تعالیمِ مُلهمِ از آن تلقی کرد.
البته مواجهه قهریِ ایران با کشورهای غربی در یکی دو سده‌ی اخیر،‌ وضع مردم را نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از سرزمین‌های دیگر، دگرگون نمود و آنان را تحت‌ فشار و رخنه مدرنیسم قرار داد و به نوعی اعوجاج و سرگشتگی،‌ مبتلا نمود. غالب مردم ایران با توجه به فقدان نهادها و شکل نگرفتن ساختارهای گفتاری، برای طرح و بحث مسائل،‌ در محیطی نسبتاً آرام، موقعیتی به دست نیاوردند. واکنش آنها در برابر رخدادها از زمان جنگ‌های ایران و روس و بعد از آن در انقلاب مشروطه، جنبش ملی شدن صنعت نفت و به خصوص انقلاب اسلامی و تحولات بعد از آن از دو شکل،‌ خارج نبوده است. معمولاً یا منفعل بوده و زمانی را با اقناع گذرانده‌اند، یا اینکه غرّنده و خروشان، به شدت به هیجان آمده یا آورده شده‌اند. عادت به اقناع یا تهییج، به عنوان دو خصیصه، این عیب را دارد که ممکن است جامعه را از اعتدال و سعه‌صدر خارج کرده و خردورزی مبتنی بر گفت‌وگو را به سوی قربانگاه،‌ سوق دهد.
امیدوارم از لابه لای آنچه اشاره کردم، پاسخ سؤال‌های خود را یافته باشید.

مرتضی رسولی‌پور
دوشنبه 22/9/1389

از علاقه مندان و صاحب نظران دعوت می شود در این اقتراح شرکت نمایند و نقطه نظرات و سوالات خود را برای هفته نامه بفرستند.


زیتون سرخ(۱۱)

خاطرات‌ناهید‌یوسفیان

گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی

انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)

دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت

نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


فصل پنجم

در دورة دبيرستان خيلي شيطنت مي‌كردم. سال اول به درس عربي هيچ علاقه‌اي نداشتم. يك روز پيش از آنكه معلم عربي به كلاس بيايد مقداري پودر فلفل روي ميز معلممان پاشيدم! مبصري داشتيم كه رفتارش عشوه‌اي بود و معلم عربي، كه مرد بود، توجه خاصي به او داشت. مبصر با كف دستش ميز معلم را پاك كرد و تا دستش را به چشمانش كشيد، چشمانش سوخت و سرخ شد و شروع كرد به اشك ريختن. خيلي بي‌تابي مي‌كرد. معلم با عصبانيت گفت: «چه كسي اين كار را كرده؟» چند تا از دانش‌آموزان گفتند: «آقا، يوسفيان. كار اوست!» معلم رو به من كرد و گفت: «كار تو بوده؟ من مي‌دانم و تو!»
هفته قبل نيز تخته‌سياه كلاسمان را رنگ كرده بودند. قرار بود تا خشك شدن كامل رنگ كسي چيزي روي آن ننويسد. اما من با گچ روي تخته نوشتم. اتفاقاً سر كلاس همين معلم عربي هم بود. رفتند و مدير را آوردند. مدير گفت: «كار تو بود؟»
ـ بله!
ـ چرا روي تابلو نوشتي؟
چيزي نگفتم. مدير هم از روي عصبانيت با چوب به كف دستم زد كه تا چند روز درد مي‌كرد. گريه‌كنان به خانه رفتم. كف دستم ورم كرده بود. به پدرم گفتم: «من ديگر به مدرسه نمي‌روم.»
ـ چرا؟
ـ دستم را ببين. ورم كرده!
ـ چه كار كردي كه تو را با چوب زده‌اند؟
ماجراي تخته را گفتم و اضافه كردم: «من ديگر مدرسه‌برو نيستم.» پدرم با عصبانيت گفت: «به د‌َر‌َك! نرو مدرسه، بنشين خانه و كلفتي بكن. مدرسه رفتن و درس خواندن لياقت مي‌خواهد!»
كسي در خانه به من و سخن من اهميتي نداد. من هم صبح روز بعد كيف و كتابم را برداشتم و به مدرسه رفتم. البته در آن سال مدير نمره انضباطم را در سه ثلث به ترتيب هشت، دوازده و ده داد. معلم عربي هم با من لج كرد و گفت: «مي‌دانم با تو چه كار كنم.» از آن پس به من اهميتي نمي‌داد و حتي سعي كرد نمر‌ه‌ام را كم بدهد. ثلث اول نمرة عربي‌ام پانزده شد. ثلث دوم و سوم با نمره شش مرا تجديد كرد. البته در عربي ضعيف بودم اما نمره شش نيز حقم نبود. با چشمان سرخ‌شده از اشك از مدرسه به خانه رفتم. در خانه بغضم تركيد. پدرم پرسيد: «چه شده؟» گفتم: «معلم عربي تجديدم كرده است!» بعد اضافه كردم: «من ديگر به مدرسه نمي‌روم.» پدرم گفت: «به جهنم كه به مدرسه نمي‌روي!»
ـ آخر نمره شش حق من نبود.
ـ بود!
ـ نبود! معلم حقم را نداده!
ـ قبول! معلم حقت را نداده؟ مگر نمي‌گويي كه شاگرد زرنگ و درس‌خواني هستي؟ من در صورتي حرف تو را قبول مي‌كنم كه تو سال بعد شاگرد اول بشوي!
ـ من چطور شاگرد اول بشوم!
ـ ببين تو به من دروغ مي‌گويي. تو شاگرد تنبلي هستي، نمرة شش هم حق توست. تجديد شدن هم همين‌طور!
علاقه خاصي به پدرم داشتم و او هم به من خيلي علاقه‌مند بود. اين حرف او مثل پتكي بود كه بر سرم فرود آمد و مرا از خواب خرگوشي بيدار كرد. خيلي به شخصيتم برخورد. دائم اين حرف پدرم مثل صداي زنگ در سرم مي‌پيچيد كه گفته بود: «تو شاگرد تنبلي هستي! نمرة شش حق توست. تجديد شدن هم همين‌طور.»



 

خاطراتی از گروگان های آمریکایی

تفاوت ما با غربی ها در خاطره نگاری و وقایع نویسی کاملا مشهود است. آنها دارای کم ترین ملاحظه در نگارش خاطره نویسی هستند و به بیشترین اسناد هم دسترستی دارند برای آنها اسناد پایه اصلی هرگونه خاطره نگاری است.


فراخوان سومين همايش ملي آرشيوي ايران

همزمان با روز جهاني آرشيو، سومين همايش تخصصي ملي آرشيوي با محوريت «مديريت اسناد الكترونيكي» در خرداد ماه سال 1390 برگزار می شود. آخرين مهلت ارسال چكيده 30/11/1389 است.


ضبط خاطرات شفاهي بهمن بيگي نيمه كاره ماند

رئيس مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس از ضبط خاطرات شفاهي محمد بهمن بيگي بنيانگذار مدرسه هاي عشايري درايران، نويسنده وپژوهشگر فارسي، خبر داد. علي اكبر صفي پور ضبط تاريخ شفاهي را از جمله وظايف سازمان اسناد و كتابخانه ملی ايران دانست.


"خاطرات عزت شاهی" در راديو فرهنگ خوانده مي‌شود

کتاب "خاطرات عزت شاهی" نوشته محسن کاظمی در برنامه "شب قصه" از شبکه رادیویی فرهنگ به مدت 3 هفته و هر شب در برنامه "شب قصه"، از ساعت 21 الی 21:30 خوانده می شود.


قوه تخيل دستاويز رمان‌نويسان تاريخي است

تخيل دستمايه‌اي براي رُمان‌نويس است. در چنين صورتي، تخيل در داستان جايگزين تاريخ خواهد بود. آنجايي كه مورخ در بزنگاه‌هاي تاريخي به رُمان تاريخي نزديك مي‌شود، همان جايي است كه قوه تخيل دستاويز قرار گرفته تا اتفاقاتي كه رُخ نداده‌اند، در تخيل بازسازي شوند.


سياحت شرق(با هدایت الله بهبودی درباره سفرنامه نویسی)

يك كاركرد سفرنامه‌نويسي اطلاع‌رساني بوده، وجوه ديگري هم دارد. شما دستاورد سفرهاي سعدي را نمي‌توانيد اطلاع‌رساني بناميد؛ نيز ناصرخسرو را. اكنون بخشي از تاريخ و ادبيات ما در همين سفرنامه‌ها خلاصه مي‌شود.


«در مشروطه چه گذشت؟»

«در مشروطه چه گذشت؟» عنوان كتابي پژوهشي است كه به بررسي و تحليل رويدادهاي تاريخ معاصر ايران، از جنگ‌هاي ايران و روس تا حوادث مشروطيت مي‌پردازد.


گزارشی از طرح "تاریخ شفاهی "کارخانه نخ ریسی و نساجی خسروی خراسان

تاریخ شفاهی موسسات اقتصادی آستان قدس رضوی از جمله پروژه های است که در بخش آرشیو تاریخ شفاهی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از اسفند ماه 1388 آغاز گردید. در این طرح کارخانه هایی که از قدمت بیشتری برخوردار بودند، در اولویت قرار گرفتند.


تاریخ شفاهی شهید شاه آبادی - 3 (شهادتش بر همه تأثير گذاشت)

حاج سید رضا شکرآبی از دوستان و آشنایان شهید شاه آبادي در اين گفت و گو از اخلاق و شخصيت خودماني آن بزرگوار، نكاتي را براي نخستين بار مي گويد كه در زندگي و سيرة كمتر انسان نامدار و بزرگي به آن ها برخورد كرده ايم،


رمز ماندگاري‌، نزديكي به واقعيت است

تصور اغلب افراد جامعه و حتي بسياري از پژوهشگران حوزه تاريخ‌نگاري براي دستيابي به نگاهي جامع از رخدادهاي تاريخي، آن است كه مدتي پس از وقوع حوادث با ديدي وسيع‌تر مي‌توان به گردآوري اطلاعات، داده‌هاي تاريخي و تحليل و قضاوت آنها نشست.


«كنفدراسيون»

كتاب « كنفدراسيون » نوشته افشين متين به بررسي تاريخ تحولات جنبش دانشجويي ايران از سال 1332 تا 1357 اختصاص دارد. «كنفدراسيون» تز دكتراي نويسنده است ...


جريان‌ شناسي چپ در ايران

مفهوم و معناي واژه‌ي «چپ»، چنان گسترش تاريخي و سياسي و ايدئولوژيكي پيدا كرده كه براي استحصال معناي آن مي‌بايد ارجاعات و توضيحات بسياري در نظر گرفت و مطرح كرد.


تاريخ شفاهي جنگ عراق عليه ايران-7 (روايت شفاهي، روايت مكتوب)

محقق با ساختاري كه كم و بيش در پرسش‌ها و نحوه مديريت جلسه اعمال مي‌كند و راوي با طريقه‌اي كه در پاسخ‌هاي خود بر مي‌گزيند، مشاركت و انبازي را دامن مي‌زنند كه در روايت نوشتاري از آن خبري نيست.


زمينه‌ فرار پهلوي‌ها از اوايل سال 57 فراهم شده بود

قاسم تبريزي، پژوهشگر تاريخ گفت: براساس اسناد موجود، خاندان پهلوي از اوايل سال 1357 زمينه‌هاي خروج از كشور را فراهم كردند. بعضي از سران، به بهانه بيماري و برخي نيز با جراحي پلاستيك صورت، فرار كردند.


تأملي بر تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي

با پيروزي انقلاب اسلامي و سقوط حكومت پهلوي، تاريخ‌نگاري در ايران از لحاظ كمي وسعت يافت و از لحاظ كيفي تحولي عميق پيدا كرد. تاريخ‌نگاري به اعتبار رابطه‌اي كه همواره ميان سياست و تاريخ و بالاخص تاريخ معاصر وجود دارد، در اين تحول سياسي سخت مورد توجه قرار گرفت.


اتمام پروژه تاريخ شفاهي عمليات گيلان‌غرب در استان البرز

معاون تحقيق و پژوهش اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان البرز از اتمام كار پروژه تاريخ شفاهي عمليات گيلان‌غرب در استان البرز خبر داد.


تاریخ شفاهی سرزمین هفت آسمان هشت بهشت (1)

جعفر صادق خوش طالع؛ امروز مدیریت یکی از مدارس راهنمائی شهرستان ارومیه را عهده دار است. خوش طالع علاوه بر حضور در سه عملیات فتح المبین، بیت المقدس و رمضان که طی دوران سربازی از سر گذرانده است


معرفی شهيد حسين ادبيان با "مردي كه در اوج گم شد"

فروغ رمضاني كه براي تحقيق درباره زندگي و شخصيت سرلشكر شهيد "حسين ادبيان"، فرمانده گردان تكاوران مالك اشتر در سال‌هاي دفاع‌مقدس به كرمانشاه سفر كرده، شرح اين سفر را در كتابي با عنوان "مردي كه در اوج گم شد" تدوين كرده است.


تاريخ؛ آموزشي براي آموزگاران (بررسي تازه‌ترين دستاورد‌هاي آموزش تاريخ در دو كتاب)

فلسفه­ی آموزش تاريخ، اگرچه ظاهراً در حاشيه­ی موضوع اصلي و فرع بر محتوا و هدف است، در تعيين اهداف و تأمين برنامه‌هاي درسي نقشي محوري را برعهده دارد. شيوه­ی تنظيم مطالب، گزينش دروس، انتخاب روش تدريس و بازآموزيِ مدرّس درس تاريخ همگي بر شالوده­ی همين فلسفه استوارند.


کتاب "ديدگاه اساتيد دانشگاه‌هاي ايران" درباره جنگ منتشر شد

ترجمه مجموعه مقالات صاحب‌نظران و اساتيد ايراني درباره ابعاد مختلف جنگ تحمیلی عراق علیه ایران كه پیش از این در خارج از كشور منتشر شده، در قالب كتاب "بررسي جنگ ايران و عراق: ديدگاه اساتيد دانشگاه‌هاي ايران" به چاپ رسیده است.


بنیادهای علم تاریخ (چیستی و اعتبار شناخت تاریخی)

بدون تردید دانش تاریخ در دهه های پایانی قرن گذشته در حوزه نظری آماج انتقادات و حملات بنیادی فیلسوفان و اندیشمندان پست مدرن بوده است. این انتقادات و حملات به اندازه ای شدید و مبنایی بوده است که در صورت پذیرش و استمرار آن تقریباً دیگر چیزی از اعتبار و اهمیت تاریخ باقی نخواهد ماند.


خاطرات مصطفی حائری‌زاده

یکی از منابع مهم تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی ‌ایران، خاطرات افرادی است که از نزدیک شاهد حوادث بوده و خود نیز نقشی در آن داشته‌اند. تدوین خاطرات چنین افرادی گوشه‌ای از زوایای مختلف انقلاب اسلامی ‌را روشن می‌کند و به تکمیل منابع موجود یاری می‌رساند.


بخشي از تاريخ شفاهي فلسطين جمع‌آوري شد

مركز هنري «ام‌الفحم» فلسطين در حال جمع‌آوري بايگاني تاريخ فلسطين در داخل اراضي 1948 است و تاكنون آرشيو كاملي از دو منطقه ام‌الفحم و وادي‌عاره را تهيه كرده است.


نشست خبري جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس

نشست مطبوعاتي نخستين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس صبح یکشنبه ۳ بهمن با حضور حسن رسولي‌منفرد معاون ادبيات و انتشار بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و محسن شاه‌رضايي دبير علمي جشنواره در جمع اصحاب رسانه برگزار شد.


تاریخ نگاری در دکن

در قرن 10 و 11 ه ق به جهت نفوذ فراوان زبان و ادبیات فارسی در هند و حضور تعداد زیادی از ایرانیان در دربار حکام مسلمان هند، به ويژه دربار حكومت قطب شاهيان، اکثر منابع تاریخی اين دوره به ویژه تواریخي که مورخان دستگاه حکومت قطب شاهیان نوشته اند به زبان فارسی است.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'