شماره 10    |    29 دي 1389

   


تاریخ شفاهی  تاریخ "هیچ کس"

بسیاری از فیلسوفان تاریخ بر این نکته پای فشرده اند  که حرکت تاریخ رو به جلو است، و در این حرکت  واژه هایی مانند، برده، رعیت، پرولتاریا، کارمند، سرباز، روزی به انسان و آدم تبدیل خواهند شد.
اما  هر کدام از آنها در این فرایند ، مواردی را تجربه خواهند کرد و آثاری از خود به جای خواهند گذاشت؛  و از آن طریق سرگذشتشان را برای ما تعریف خواهند کرد. اهرام مصر، کانال های آبیاری بزرگ، زیگورات ها، کتاب های عظیم، کارخانه های بزرگ، شرکت های چند ملیتی، معابد بزرگ، دیوار چین، انقلاب های بزرگ، جنگ ها و... محصول تلاش این افراد است. ولی در هیچ کجا هیچ کس نظر آنان را نپرسید و نخواست. اصولا این افراد را باید "هیچ کس" های تاریخ بدانیم (NOBODY).
حتی فیلسوف بزرگی مانند ارسطو برد گان را ابزارهای جاندار می داند. زیرا سخنی از آنان در تاریخ آورده نشده است. آنان را حیوانات بدون نطق هم خوانده اند. حیوان بدون نطق در برابر حیوان ناطق. آنها به شمار نمی آیند در حالی که آثار و محصولات آنها سخن بسیار دارند.
 معابد، مقابر، قصرها، جاده ها(مانند جاده ابریشم)، صنایع و... تمام ابنیه و اماکن و آثار تمدنی بشر با زبان بی زبانی از خاطرات رنج بار توده ای سخن می گویند که آنها را بنا نهادند ولی در تاریخ دیده نشدند. مردمی که در خط مقدم جنگ ها جنگیدند، و برخی جانشان را از دست دادند، یا کارگران و کشاورزانی که در صنایع و مزارع جان کندند، و موجب رفاه سلاطین و سرزمین شان شدند؛ در کجای تاریخ ایستاده اند؟ این قصه پر غصه همچنان ادامه دارد...
تاریخ شفاهی برای این توده چه کار می تواند بکند؟ یک مورخ تاریخ شفاهی باید آنچنان گوش های تیزی داشته باشد که بتواند این فریادها را بشنود. در اینجا مورخ ناخواسته کارش به نوعی جامعه شناسی تاریخی است. به عبارتی  مورخ  در قامت یک جامعه شناس ظاهر می شود.
اگر خوب بنگریم، خواهیم دید در دنیای مدرن نیز وضع توده ها فرقی نکرده است. آنان همچنان مانند گذشته به صورت توده های عظیم جمعیتی به کار گرفته می شوند؛ به مانند مورچگان کارگر و یا زنبورهای کارگر که لانه و یا کندویی برای دیگران بنا می سازند. آنان همچنان ساکت و آرام مثل صدها سال پیش مشغول ساختن تمدن جدید هستند ولی باز کسی سکوت آنان را نمی شنود.
اما این طبقه در دنیای امروز نسبت به گذشته یک تفاوتی دارد؛ اکنون بسیاری از محققان بر این گمان هستند بدون شناخت این توده ها قادر نیستند، از شورش ها، قیام ها، و انقلاب ها جلوگیری کنند. بنابر این شناخت توده ها در دستور کار دولت ها قرار می گیرد. بخشی از این کار هم بر دوش تاریخ شفاهی نویسان حرفه ای قرار می گیرد که وارد این برنامه  شده اند و یا می شوند.
به عنوان مثال امروز یک راننده تاکسی که از صبح تا شب با مردم سر کار دارد. شایعاتی را  می شنود که هر روز در شهر پخش می شود ، با مردم  بحث می کند، دیدگاه های خود را منعکس می کند و در بسیاری موارد تاثیر گذار است و می تواند بهترین اطلاعات را در باره روحیه مردم به دست بیاورد، خاطراتش بسیار ارزشمند و کارگشا است. او در برخی موارد مانند یک روانشناس حرفه ای عمل می کند و گاه مانند یک جامعه شناس به تحلیل اوضاع اجتماعی مردم می نشیند. او بدون اینکه کلاس رفته باشد می داند که با مسافرین مختلف چگونه برخورد کند حتی میزان کرایه خود را با توجه به شخصیت مسافر تعیین می کند. تاریخ شفاهی ظرفیت مواجهه با این اقشار را دارد. اقشاری که در تاریخ هیچ انگاشته می شدند.
هنر هفتم یعنی سینما به اهمیت این طبقه پی برده است. هنر سینما را باید هنر توده ها بدانیم؛ هنری که به سبب همین توجه به یکی از بزرگ ترین بازارهای دنیا تبدیل شده است. این هنرنشان می دهد که تا چه حد توده های مردم به قول مارکس به  سرنوشت هم زنجیرهای شان علاقه نشان می دهند. سینما زندگی آنان را به تصویر کشیده است، افراد ناچیز دیروز را در شکل و شمایل جدید بر روی  پرده ای نقره ای نشان می دهد، که یعنی "هیچ کس" ها وجود دارند. با این هنر این افراد خود را در شکل غول های بزرگی می بینند. سینمای هند امروز به یکی از پول سازترین سینماهای دنیا تبدیل شده است، زیرا قهرمانان این سینما تقریبا همه از طبقات پایین هستند که  می توانند در مقابل طبقات ثروتمند جامعه بایستند. مانند؛ راننده تاکسی، مکانیک، کشاورز، راننده اتوبوس، آهنگر، ورزشکار، خدمتکار، لات، بیکار، پرستار، مجروح جنگ، پزشک، سرباز، افسر و ....
پرداختن به داستان این طبقات می تواند خوراک لازم جهت این سینمای روبه رشد را فراهم آورد. البته این امر خاص هندوستان نیست بلکه در سراسر جهان این علاقه وجود دارد. امروز سیاست مدارانی که می توانند توده های مردم را کنترل کنند می توانند جهان را کنترل کنند. از همین رو برای شفاهی کاران بازار پررونقی به وجود آمده است. بازاری که هر روز پیش از بیش گسترده می شود. چرا که محصول آنان؛
برای سیاست مداران جاذبه دارد.
برای صاحبان صنعت سینما اهمیت دارد.
برای مدیران احزاب اهمیت دارد.
برای کنترل و ساماندهی مردم اهمیت دارد.
برای صاحبان صنایع اهمیت دارد.
برای نهادهای مذهبی اهمیت دارد.
در حقیقت تاریخ« هیچکس ها» «NO BODY» برای همه نهادها و قدرت ها دارای اهمیت حیاتی است؛ تا با پرداختن به آنها حضورشان را در صحنه های مختلف تضمین کنند.

دکتر مرتضی دهقان نژاد
رئیس هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان


زیتون سرخ(۱۱)

خاطرات‌ناهید‌یوسفیان

گفت و گو و تدوین: سیدقاسم‌یاحسینی

انــتــشـارات‌سـوره‌مــهــر(وابسـته‌بـه‌حـوزه‌هنـری)

دفتـرادبیات و هنر مقـــاومت

نقل و چاپ نوشته‌ها منوط به اجازه رسمی از ناشر است.


فصل پنجم
در دورة دبيرستان خيلي شيطنت مي‌كردم. سال اول به درس عربي هيچ علاقه‌اي نداشتم. يك روز پيش از آنكه معلم عربي به كلاس بيايد مقداري پودر فلفل روي ميز معلممان پاشيدم! مبصري داشتيم كه رفتارش عشوه‌اي بود و معلم عربي، كه مرد بود، توجه خاصي به او داشت. مبصر با كف دستش ميز معلم را پاك كرد و تا دستش را به چشمانش كشيد، چشمانش سوخت و سرخ شد و شروع كرد به اشك ريختن. خيلي بي‌تابي مي‌كرد. معلم با عصبانيت گفت: «چه كسي اين كار را كرده؟» چند تا از دانش‌آموزان گفتند: «آقا، يوسفيان. كار اوست!» معلم رو به من كرد و گفت: «كار تو بوده؟ من مي‌دانم و تو!»
هفته قبل نيز تخته‌سياه كلاسمان را رنگ كرده بودند. قرار بود تا خشك شدن كامل رنگ كسي چيزي روي آن ننويسد. اما من با گچ روي تخته نوشتم. اتفاقاً سر كلاس همين معلم عربي هم بود. رفتند و مدير را آوردند. مدير گفت: «كار تو بود؟»
ـ بله!
ـ چرا روي تابلو نوشتي؟
چيزي نگفتم. مدير هم از روي عصبانيت با چوب به كف دستم زد كه تا چند روز درد مي‌كرد. گريه‌كنان به خانه رفتم. كف دستم ورم كرده بود. به پدرم گفتم: «من ديگر به مدرسه نمي‌روم.»
ـ چرا؟
ـ دستم را ببين. ورم كرده!
ـ چه كار كردي كه تو را با چوب زده‌اند؟
ماجراي تخته را گفتم و اضافه كردم: «من ديگر مدرسه‌برو نيستم.» پدرم با عصبانيت گفت: «به د‌َر‌َك! نرو مدرسه، بنشين خانه و كلفتي بكن. مدرسه رفتن و درس خواندن لياقت مي‌خواهد!»
كسي در خانه به من و سخن من اهميتي نداد. من هم صبح روز بعد كيف و كتابم را برداشتم و به مدرسه رفتم. البته در آن سال مدير نمره انضباطم را در سه ثلث به ترتيب هشت، دوازده و ده داد. معلم عربي هم با من لج كرد و گفت: «مي‌دانم با تو چه كار كنم.» از آن پس به من اهميتي نمي‌داد و حتي سعي كرد نمر‌ه‌ام را كم بدهد. ثلث اول نمرة عربي‌ام پانزده شد. ثلث دوم و سوم با نمره شش مرا تجديد كرد. البته در عربي ضعيف بودم اما نمره شش نيز حقم نبود. با چشمان سرخ‌شده از اشك از مدرسه به خانه رفتم. در خانه بغضم تركيد. پدرم پرسيد: «چه شده؟» گفتم: «معلم عربي تجديدم كرده است!» بعد اضافه كردم: «من ديگر به مدرسه نمي‌روم.» پدرم گفت: «به جهنم كه به مدرسه نمي‌روي!»



 

بر خاک بخواب نازنین، تختی نیست!...

در آخرین دقایق بستن این شماره از هفته نامه؛ پیامکی از آقای بهبودی (رئیس دفتر ادبیات انقلاب اسلامی) دریافت کردم: " با سلام مادر گرامی آقای کریمی به رحمت خدا رفت" همین.


کوچه نقاش ها

کتاب «کوچه نقاش ها» از آن دست کتاب هایی است که حتّی نامگذاری آن هم خواننده را کنجکاو می‌کند. پیش از ورق زدن این کتاب، حدس های زیادی در مورد وجه تسمیه آن به ذهنم خطور کرده بود.


تاریخ شفاهی شهید شاه آبادی - 2 (نگاه باز شهيد شاه آبادي به مسائل)

شهيد شاه آبادي از روحانيون مبارزي بود كه به سبب زندان شدن هاي مكررش در دوران مبارزه با رژیم شاه شهرت داشت. با اين همه، متأسفانه اطلاعات كاملي از سال هاي زندان شهيد در دسترس نيست. آن چه مي خوانيد حاصل گفت و گوی فرزندان شهید با حسین حاجی پور يكي از هم بندان شهید شاه آبادی در زندان است.


خاطره ای از سفر شمس آل احمد به کوبا

شمس آل احمد را برای اولین بار در نیکاراگوئه می دیدم. آرام، متین، تا حدودی لاغر و تکیده و صدایش آهسته و کم طنین بود. شنیدن حرف هایش تا حدودی دشوار بود. آثار پیری در چهره اش به خوبی دیده می شد.


«شمس به روايت شمس» منتشر شد

«شمس به روايت شمس»، كتاب كم حجمي است كه نگارنده آن، خاطرات و رواياتي را درباره زندگي شمس و جلال آل‌احمد در سال 1385 از زبان شمس آل‌احمد شنيده و به شيوه‌اي داستاني به نگارش درآورده است.


خاطراتی از دکتر شریعتی از زبان يك كشاورز مزينانی

حاج حسین مزینانی از اقوام دکتر و هم صحبت ایشان در ایام حضور وی در روستای مزینان، خاطراتی به ویژه از آخرین روز های حضور وی در این روستا بیان مي كند که شنیدن آن خالی از فایده نیست.


خاطرات احمد منصوری

انقلاب اسلامی ایران که در بهمن 1357 به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به پیروزی رسید، از نادر پدیده‌هایی است که با محوریت «اسلام، مردم و رهبری دینی» و نقش‌آفرینی نیروهای مذهبی به وقوع پیوست.


تاريخ شفاهي جنگ عراق عليه ايران-۶ (معركه مصاحبه)

مفهوم مصاحبه: در باب مفاعله، مصاحبه نسبت به مناظره، مذاكره، مناقشه بي‌شكل‌تر است. به اين معني كه مناظره و مذاكره نيز در خود مبناي مصاحبه را دارند جز اين كه بيانگر شكل خاص محتواي خود نيز هستند.


شماره ۷۸-۷۷ مجله بخارا

شماره ۷۸-۷۷ مجله بخارا مهر و دی 1389، در ۷۲۰ صفحه منتشر شد. مدیری و سردبیری این مجله فرهنگی هنری، را علی دهباشی بر عهده دارد. تصویر دکتر ژاله آموزگار زینت بخش روی جلد این شماره از مجله بخارا است.


تاریخ اجتماعی و تاریخ شفاهی

ترولیون، مورخ به نام انگلیسی، در کتابی تحت عنوان تاریخ اجتماعی انگلستان نوشت:‌ «تاریخ اجتماعی تاریخ مردم است منهای سیاست.» این گفتار تا حدی صحیح به نظر می‌رسد هرچند که گریزی از تاریخ سیاسی نیست و در واقع چهارچوب همه تحقیقات تاریخی است.


تاریخ شفاهی تئاتر معاصر ایران کتاب می‌شود

جشنواره،با اضافه شدن موضوع "تاریخ شفاهی تئاتر معاصر ایران" به بخش پژوهش جشنواره، دانشجویان و استادان دانشگاه می‌توانند آثار خود را در قالب مصاحبه، گزارش تحلیلی، یادداشت و مقاله تا ۱۰ بهمن‌ماه جاری به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ارسال کنند.


با خدا مشورت کردم (تاریخ شفاهی مدارس اسلامی ایران به راویت محمد دادگسترنیا)

من زمانی که معلم بودم یک طرحی را پیاده می‌کردم در کلاس‌هایم که از ابتدای سال مرتب اعلام می‌کردم به بچه‌های خوب کلاس که هر کس در طول ماه آینده یک شاگرد ضعیف را سه نمره، چهار نمره بیاورد بالا هر نمره‌ای که او آوردش بالا به همان میزان هم در پایان کار به خودش می‌دهم.


تدوين تجربيات خبرگان قنات، سندی معتبر درمطالعات شفاهی

يكی ازپديده های شگفت انگيز ساخته دست بشر، قنات ياكاريز می باشد. پيشينه قنات درفلات ايران به سه هزارسال پيش و دوران باستان باز می گردد.موقعيت خاص فلات ايران اين امكان رابه وجود آورده تا ساكنين اوليه درجستجوی آب به حفاری دردل زمين بپردازند.


پژوهشي خواندني روي پرچم‌ و نماد كشورهاي جهان

فرشيد خداياري، پژوهشگر تاريخ و فرهنگ ايران گفت: پرچم ايران از ديرباز تاكنون، داراي نشان‌ها و رنگ‌هايي است كه هر كدام معنايي تاريخي و فرهنگي دارند. براي شناخت آن‌‌ها، منابعي درخور توجهي وجود دارد كه كتاب «تاريخ پرچم ايران، از باستان تاكنون»، نوشته نصرت‌الله بختورتاش يكي از آن منابع است.


کاربرد جغرافیا در تاریخ

در مورد بستگی نزدیک تاریخ و جغرافیا نیاز به بحث و توضیح نیست و از ایام دور تاریخ­نگاران جغرافی­نویس و جغرافی­نویسان نیز تاریخ­نگار بوده­اند. از استرابوی یونانی تا روزگار اخیر. در کشور ما هم هنگامی که علوم جدید دانشگاهی وارد شد، ابتدا دروس تاریخ و جغرافیا با هم یکی بودند..


راوي "پاييز 59":هنوز كتاب خاطراتم را نخوانده‌ام!

كتاب "پاييز 59" با خاطرات زهره ستوده از روزهاي مقاومت در خرمشهر 7 چاپ را تجربه كرده، اما ستوده با مطالعه صفحاتی از اين اثر چنان در خاطراتش غرق مي‌شود كه هنوز موفق به يكبار خواندن كامل آن نشده است.


تاریخ شفاهی مسجد جلیلی

مسجد جلیلی یکی از کانون‌های فعال برای سازماندهی مبارزین علیه رژیم پهلوی بود؛ لذا عملکرد مسجد سبب نگرانی ساواک و نظارت شدید آن بر فعالیت اعضای مسجد شد.


خواهم گفت چرا

اولين باري كه داستاني در يك جمع حرفه اي خواندم، پانزده سالم بود. اولين داستانم كه در جايي (روزنامه هاي محلي) چاپ شد هجده سالم بود. اولين مجموعه داستانم در بيست وشش سالگي چاپ شد.


سطوح و اصول «روش‌شناسي» ناظر به «تحليل تاريخ»

تأمل در تاريخ و از جمله بازانديشي در تاريخ معاصر، نمي‌تواند بدون تکيه بر مباحث نظري روش‌شناسي و بدون خودآگاهي شفاف نسبت به آن‌ها صورت پذيرد. اين نوشتار تلاش مي‌کند به اختصار برخي از ابعاد اين مسأله را برکاود و اصول روش‌شناسي را با نگاهي تطبيقي به تحليل تاريخ ارائه دهد.


روايت حسين منصف از شب هاي موصل

شب موصل مجموعه خاطرات «محمد حسين منصف» از دوران فعاليت گروهك منافقين در شمال كشور و آغاز جنگ تحميلي و اسارت وي است كه كار مصاحبه و تدوين آن توسط حسن شيردل انجام شده است.


درآمدی بر تاریخ نگاری انقلاب اسلامی

برای ورود به بحث تاریخ نگاری انقلاب اسلامی باید یک دسته بندی از افرادی که در این حوزه قلم می زنند و نیز سبک و سیاق و روش آنان انجام دهیم. یک دسته بندی ساده و اولیه می تواند شامل دو دسته افراد شود.


زندگي‌نامه فرمانده تبليغات دفاع مقدس

"محمدعلي قرباني" كتاب "سردار خطيب" را با سيري در زندگي شهيد حجت‌الاسلام و المسلمين شيخ عباس شيرازي، فرمانده تبليغات جبهه و جنگ در سال های دفاع مقدس نوشته و معاونت روابط عمومي و انتشارات سپاه پاسداران، اين اثر را منتشر كرده است.


سیر خاطره نگاری زنان در دوره قاجار

هم زمان با تأسیس سلسله قاجار، تحولات مهمی در عرصه جهانی شکل گرفت که ایران نیز از آن بی نصیب نماند. جریان خاطره نگاری که در اواسط عصر ناصری شکل گرفت نیز متأثر از این فضاست. «فردیت» و تکیه بر «من فردی»، اساس و مبنای خاطره نگاری است.


چاپ سيزدهم «تاريخ تمدن اسلام» زيدان

«تاريخ تمدن اسلام» نوشته جرجي زيدان با ترجمه علي جواهركلام به كوشش موسسه انتشارات اميركبير به چاپ سيزدهم رسيد. هر چند بيش از چند دهه از تأليف تاريخ تمدن اسلام زيدان مي‌گذرد، اما هنوز اين کتاب يکي از منابع منحصر به فرد به لحاظ جامعيت موضوعات است.


وقتي براي ما مي‌نويسيد...
وقتي براي هفته‌نامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مي‌نويسيد، دوست داريم نکته‌هايي را در نظر بگيريد.
اين هفته‌نامه نوشته‌ها و دانسته‌هاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطره‌گويي، خاطره‌نگاري، يادداشت‌نويسي روزانه، سفرنامه‌نويسي، وقايع‌نگاري، روزشمار نويسي و... نشان مي‌دهد. حتي براي زيرشاخه‌هاي رشته تاريخ هم جا باز کرده‌ايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها، مقاله‌ها، يادداشت‌ها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميل‌تان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقاله‌ها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دست‌مان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اين‌باره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دل‌مان مي‌خواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفته‌نامه، با نوشته‌هاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلم‌مان از دايره اخلاق بيرون برود.

 
 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'