اشاره:
هفته نامه تاریخ شفاهی ایران درصدد است هر ازگاهی با ارایه مقالاتی که دریچههای تازهای در تاریخ شفاهی برای مخاطبین میگشایند، در این راه گام بردارد. مقاله زیر بیانگر کاربرد متفاوتی از تاریخ شفاهی در عرصه تجارت و صنعت است که با ذکر نمونههایی از فعالیتهای صورت گرفته با همکاری یک مرکز تاریخ شفاهی دانشگاهی با چند شرکت تجاری، تنظیم شده است. لازم به ذکر است که در این مقاله نویسنده واژۀ «سازمان» را در معنای کاربردی آن در دانش مدیریت استفاده کرده است.
"Oral histories: the most overlooked public relations tool"
Communication World, June-July 1995
*Kris Delaplane Conti
تاریخ مکتوب به طور گستردهای بخش جدایی ناپذیر فرهنگ شرکتهای بزرگ است. اما همانطور که شرکت لوی اشتراوس Levi Straus، کارخانه لوئیس مارتینی Louis Martini و دیگر شرکتها در حال مطالعه و بررسی هستند، تاریخ شفاهی نیز میتواند به عنوان بخش باارزشی از روابط عمومی و نیز راهبردهای بازاریابی، محسوب شود، چرا که بیانگر «حیات یک شرکت» است.
شما چگونه می توانید تاریخ شفاهی بوجود آورید؟
ویلا بائومWilla Baum، مدیر دفتر منطقهای تاریخ شفاهی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، برای آغاز یک طرح تاریخ شفاهی این گونه توصیه می کند: «شما با کسی شروع می کنید که زنده است و حافظه خوبی دارد و سپس شروع به تعریف می کند. این تعریف و تفصیل، تجزیه و تحلیل ساختار سازمان و بیان خصوصیات آن را به دنبال دارد که با استفاده از روایت کارگران قدیمیتر که نماینده قسمتهای مختلف شرکت هستند، صورت می گیرد. این کار با مصاحبه های کوتاه که حداکثر 1 تا 2 ساعت هستند صورت می گیرد، اما، با این وجود، به طور کلی از ارزش بالایی برای تاریخ برخوردارند.»
بائوم می گوید: «شما کسانی را می خواهید که نماینده کارگران باشند و بتوانند در باره پیشرفت و تغییرات در سازمان از دید خودشان صحبت کنند. اینکه یک شرکت به این اندیشه برسد که خدمات یک کارگر را ضبط کرده و از آن به عنوان راهنما استفاده کند، در واقع با یک تیر 2 نشان زدن است. زیرا هم باعث غرور کارگران شده و هم به توان سازمان افزوده است. همراه با شرکت لوی اشتراوس ما توانستیم با رهبران سازمان مصاحبه کنیم. ما میخواستیم با قدیمیترین نیروها –اعم از کارگران ساختمانی و زمین شوران- مصاحبه داشته باشیم. اما سرمایه کافی برای این کار نداشتیم. ما از شرکت کیزر پرماننت Kaiser Permanente 19 تاریخ شفاهی [مصاحبه] داشتیم، ولی این ها فقط رهبران سازمان را پوشش می داد و نه کارکنان، یا مراقبان را. شرایط مطلوبی نبود. اگر منابع و سرمایه کافی در اختیارمان بود، خیلی ایده آل می بود.»
شرکت لوی اشتراوس
شرکت لوی استرائوس و شرکا در سانفرانسیسکو، با استفاده از نقل قول هایی از والتر هاوس Walter Hauss اولین رئیس و رئیس هیئت مدیره در بروشورها، بسته های مطبوعاتی و گزارشات سالیانهاش تاریخ شفاهی خود را ساخته و پرداخته است. این شرکت درتاریخ شفاهی خود از خبرنامه های داخلی و پرداختن به ارتباط میان سیاستهای شرکت در قبال اهداف و کارکنان شرکت در طول تاریخش با سیاستهای فعلی آن بهره جسته است.
شرکت لوئیس مارتینی
استفاده از نقل قولهای برآمده از تاریخ شفاهی به عنوان ابزار روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی، به تولیدات و خدمات یک شرکت هویت میبخشد. شرکت لوئیس مارتینی، در سنت هلنای کالیفرنیا، با استفاده از از تاریخ شفاهی به صورت نقل قولهایی از بنیانگذار آن «لوئیس مارتینی» در آگهیهای رسانهای و مطبوعاتیاش استفاده میکند.
لورنا ایپلLorna Ippel ، مدیر روابط عمومی شرکت می گوید: «نقل قولها، قدمت این شرکت قدیمی و خانوادگی را نشان میدهند.» این کار در آگهیها به ما کمک می کند، چرا که میراث و سابقۀ یک شرکت، همۀ آن چیزی است که یک شرکت لازم دارد. این شرکت، یکی از معدود شرکتهای باقی ماندۀ خانوادگی است که در این حرفه است و اکنون توسط نسل سوم خانواده آن را اداره میکنند. نقل قولها در آگهیها به مصرف کننده، کیفیت محصول ما را یادآوری می کنند.»
شرکتها، هم چنین از نقل قولهای تاریخ شفاهی برای نمایش محصولات خود در نمایشگاهها و حتی صحنه هنرهای نمایشی استفاده میکنند. برای مثال شرکت لوئیس مارتینی، نمایشی دربارۀ اولین عرضۀ خود در بازار در جریان در حراج ناپاولیNapa Vally اجرا کرد که تمام منابع آن از تاریخ شفاهی گرفته شده بود.
امکانات نامحدود هستند
اگر مصاحبه های تاریخی و ژرف با تمام نیروهای شاغل در یک شرکت و سازمان دردسترس باشد، بهترین فرصتها یک بازاریابی خلاق فراهم می شود. نقل قولها و صداهای ضبط شدهای که حس و بافت اصیل را در خود داشته باشند، مادۀ خام واحدهای روابط عمومی و بازاریابی را فراهم می کنند.
تاریخهای شفاهی نشان دادهاند که به عنوان یک ابزار مدیریتی ارزشی فوق العاده دارند. آنها نه تنها روزشمار سازمان بلکه تاریخ اجتماعی آن را نیز به دست می دهند. در نتیجه، آنها منابع پژوهشی مهمی خصوصاً در تصمیم گیریهای مربوط به آینده شرکت، محسوب میگردند. رهبران سازمان در آینده قادرند به گذشته برگشته و آنچه را که در 30 سال پیش در هر یک از قسمتهای شرکت رخ داده، و یا آنچه که در اثریک تغییر کلان حاصل شده، دریابند و برای آینده شرکت تصمیم بگیرند. از این رو، اینکه در جریان مصاحبهها حقایق به دست آیند، ارزش بسیار دارد. گفتگوی صادقانه و مشاهدات صریح از عناصر کلیدی تاریخ شفاهی هستند. برای تضمین این هدف، تمام مصاحبه شوندگان باید آگاه شوند که میتوان بخشی از یک مصاحبه که سالهای خاصی را در بر میگیرد [و خاطرات آن سالها برای مصاحبه شوند شفاف نیست] سربسته نگاه داشته شود.
بسیاری از شرکتها در پایان تهیۀ تاریخ شفاهی خود، آن را به بایگانی یک کتابخانه دانشگاهی، تجاری یا ایالتی یا شهری، و یا انجمن تاریخی هدیه میکنند. دانشگاه کالیفرنیا در این حوزه تمرکز خود را بر شرکتهای خانوادگی متمرکز کرده است و در حال حاضر، تاریخ شفاهی شرکت خانوادگی لوی اشتراوس، خانواده دو دومینکو DeDominico، کایزر پرماننت و چندین شرکت معدنی و نوشیدنی سازی را در بایگانی خود دارد.
این تاریخ ها برای مردم به عنوان یک ابزار آموزشی و تحقیقاتی محسوب می گردند که به آسانی در دسترس هستند. به نظر بائوم، برای دانشجویان بازرگانی دانستن اینکه شرکتها چه گامهایی برداشتهاند که به موفقیت یا ناکامی رسیده اند بسیار مطلوب است. این نوع مطالعه رو به افزایش است؛ در نتیجه این نوع تاریخ شفاهی مورد تقاضا است. این امر همان هدف اصلی اداره تاریخ شفاهی منطقهای است و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا می توانند این تاریخها را مبنای رسالههای خود قرار دهند.
کمک گرفتن از تاریخ شفاهی
برای یک شرکت متوسط، یک طرح تاریخ شفاهی حدود 20 تا 30 هزار دلار هزینه دارد. اداره تاریخ شفاهی منطقهای دانشگاه کالیفرنیا، هزینه هر ساعت مصاحبه ضبط شده را یک هزار دلار ارزیابی میکند که شامل هزینههای تحقیقات مربوط به تبیین پیشینۀ یک سازمان و مسائل خاص مربوط به آن حرفه، تهیه مصاحبه، پیادهسازی، ویرایش و فهرستنویسی برای اهداف تحقیقاتی است.
تاریخ شفاهی برای استفاده عمومی یا اختصاصی، ابزاری منحصربه فرد و ارزشمند برای هر سازمان، شرکت، بنیاد، گروه مذهبی، تشکیلات آموزشی، باشگاه یا انجمن است. این شکل از تاریخ به خاطر واقعی بودنش، تاریخی یگانه است. این نوع تاریخ در مقام منبعی برای روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی، دربردارندۀ انبوهی از مواد اولیه است. ممکن است تاریخ شفاهی هنوز در آغاز کار خود باشد، ولی بی تردید، به سرعت جایگاه خود را خواهد یافت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*خانم کریس دولاپلان کونتی از مورخان و زندگینامه نویسان شفاهیکار در شهر واکاویل Vacaville در ایالت کالیفرنیای آمریکاست.
کریس دلاپلان کونتی
ترجمه: علی محمد آزاده
منبع: کامیونیکیشن ورلد، ژوئن-ژوئیه، 1995